HUSK Å SKJEKK DEG- LIVMOREN , AGGRESIVE CELLEFORANDRINGER ENORME SMERTER// STIGMATISERING I Norsk Helsevesen (RUSFRI)

 

Hei alle sammen !

Ja , jeg skriver om livmoren min. Du får heller bla forbi om du ikke liker det. Dette føler jeg trenger lyset fordi det er slike tilfeller man tenker aldri skjer med meg, også blir man en av de få prosentene som dette faktisk oppstår med.

Jeg har ikke blogget i det siste fordi jeg har vært full av i smerter. Nå har jeg heldigvis litt rom for å skrive. Prøvde tidligere men det var helt umulig. Jeg har ligget på sykehuset tidligere i dag. Og senere bare ligget i sengen med en hanske med varmt vann inni oppi trusa.

Det hele begynte for mange år tilbake siden. 

Jeg var innlagt på B3 i Stavanger , sykehus som ruspasiemt på ruspargraf.

§ 10-2. Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke

Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a femte ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder.

 

Vedtak etter første ledd skal treffes av barneverns- og helsenemnda.

 

Nemndas vedtak etter første ledd kan bare settes i verk dersom institusjonen faglig og materielt er i stand til å tilby vedkommende tilfredsstillende hjelp sett i forhold til formålet med inntaket i institusjonen. Kommunen kan la være å sette et vedtak i verk om forholdene tilsier det. Er vedtaket ikke satt i verk innen seks uker, faller det bort.

 

Et midlertidig vedtak etter første ledd kan treffes av kommunen dersom de interesser bestemmelsen skal ivareta kan bli vesentlig skadelidende dersom vedtak ikke treffes og gjennomføres straks. For øvrig gjelder reglene i barnevernsloven §§ 14-22 og 14-23.

 

Er det truffet midlertidig vedtak, skal et forslag til endelig vedtak sendes nemnda innen to uker. Dersom saken ikke er sendt til nemnda innen denne fristen, faller vedtaket bort.

Og i den tiden der , var min mor veldig bekymret for mitt liv, og det var andre gangen hun kjørte mg for retten og fikk meg tvangs innlagt.

Den dag i dag er jeg veldig takknemlig , for at jeg har en mor som kjempet mot meg og min vilje. Fordi jeg hadde ikke overlevd den rus perioden der. Jeg var alvorlig syk psykisk.

Men etter vært der en stund, begynte jeg å våkne og slet med fysisk kropps symptomer jeg ønsket svar på. Jeg følte meg rett og slett syk. Kreft syk. Jeg fikk tatt en hel del prøver. Aldri opplevd noen som fikk så god helsehjelp , så der var jeg heldig. Men samtidig veldig uheldig.

Beskjeden var at jeg var frisk som en fisk. 110% frisk. 

Jeg hadde fått en ny sjangse i livet , kommet ut av alle slags greier , alt fra overgrep til andre dårlige beslutninger og valg jeg har gjort tidligere. Med livet i god behold. Hatt englevakt.

Etter at årene gikk, så i 2021 , da ringte de 4 år etterpå.

Og sa at de måtte beklage så mye men de prøvene jeg tok for 4 år siden det slo det ut på at jeg hadde aggresiv HPV Virus. Så at jeg måtte på akutt operasjon for dette. Fordi jeg hadde gått fire år på overtid med det og da kunne det blitt til kreft for lenge siden.

Det er aggresive , de mest aggresive celleforandringer som blir overført via samleie. Fra menn til kvinner.

Annen hver mann er bærer av dette viruset , og de vet ikke om det en gang.

Derfor er det veldig viktig å vaksinere seg for hpv , eller regelmessig ta prøver. Og bruke beskyttelse.

At livet mitt den gang var over , jeg skulle dø. 

Ja det var det jeg så for meg. At jeg hadde kreft, skulle dø. At livet var over. All denne ventingen i tro om at jeg hadde kreft. 7 månder. Før og etter operasjonen der jeg var sikker på jeg skulle dø.

Det var her livet mitt endte. At jeg endelig var rusfri , og tatt tak i livet. Så skulle fortiden drepe fremtiden min slik. Stjeg ikke skulle få lov å leve det gode livet i denne mye sunnere livsstilen jeg hadde laget for meg selv. Det var urettferdig og jeg gav nesten opp.

Etter operasjonen. 

Etter operasjonen, da hadde de fått tatt alt bort. Jeg var helt fri fra denne dritten.

Men det som også var at jeg sluttet med p sprøyta , på omtrent samme tid. Det viste de veldig godt fordi jeg er ikke akuratt den som holder tilbake med tykt filter.

Helbredet , frisk. Og ville ha normal syklus. 

Å fungere , som kroppen skal , og la kroppen utrede sine naturlige deler og oppfriskning, som å ha menstruasjonen. Det er sunt. Men å stanse menstruasjon syklusen er veldig dårlig for kroppen. Ikke nok med det så putter man de her hormonene i kroppen som i seg selv kan ha enorme bivirkninger og effekt på kroppen. Og psykisk .

Så jeg ville at kroppen min skulle være normal, og naturlig. Jeg vil ha flere barn. Og når jeg endelig fikk beskjed at jeg var fri for hpv, Da hadde jeg plutselig hele livet forann meg. En ny fremtid. Til å gjøre det bedre. 

Og , jeg fortsatte , ventet og ventet men ingen menstruasjon kom.

Jeg gikk til gynekolog på sykehuset , i skranken og sa at jeg må fremskynde oppfølgings timen fordi jeg hadde enorme smerter i livmoren. De kom og gikk , men når de sto på var d kraftige murringer.

Jeg fikk oppfølging og det var alt fin. Celle prøvene fine. Men også spurte jeg om eggene mine , i og med at jeg ønsker barn.

Jo eggene var fine , veldig store. Det var bare å vente på menstruasjon så er den nok rett rundt hjørne.

Ok, I dag er det 2 år og 6 månder og 14 dager siden. Ish. Jeg ble rusfri. Og kort tid etter dette var jo da jeg tok tak i alt.

Så jeg har gått slik i så lang tid. Bare at for en måned siden smalt det i livmoren , med de heftigste smertene som jeg har hatt der , kan minne veldig om rier bare at de er der hele tiden.

Jeg har rier , mensen, bekkenløsning. I don’t know. 

Men jeg var der igjen at nå har det tatt seg opp, og blitt til kreft.

Jeg måtte til lege vakt i går, jeg lå med sp enormt vondt. Og der hadde jeg jo prøvd å ringe til for to uker. Spurt om å få komme til.

Stigmatiseringen til rusmisbrukere, i helsevesenet. Er enormt. Man møter på det annenhver gang. 

Jeg fikk ikke komme til , når jeg ringte for to uker siden. Måtte reise på tur slik.

De kunne ikke hjelpe meg med mindre jeg fikk vondt med feber og svie når jeg tisser.

Ehm. Ok. Men jeg er slik jeg spør bare en gang. Det skal ikke være nødvendig å spør om hjelp flere ganger.

Så i går ringte mamma ned , og hun startet med å fortelle litt om dette jeg har gått med. Smertene osv. Og sier at hun har NÅ VÆRT RUSFRI I 2 år og 6 månder. Og helsen hennes forventer man skal bli bedre ,IKKE verre ! Hun må få komme til må for hun kan ikke gå slik.

Og da fikk jeg endelig komme til.

Mamma fulgte meg , og han doktoren vi møter var utrolig flink. Crp fin .07 målte den. Ingen urinveisinfeksjon. Så da sa han at det må komme fra eggstokkene.

Sender meg på sykehuset. Og i dag har jeg vært der.

Gynekolog. Timen. 

Jeg ligger der med beina ut, og han gravert med ultralyd. Og jeg ser at han ser bekymret ut , og sier aha. Ja. Og peker på skjermen for sin med sykepleier.

Jeg så at det var noe med en gang.

Han sier at , nå skal du høre. Du har fylle livmoren din i blod. Se her , og han viser meg på skjermen.

Ikke en eneste luft bobler ? Bare blod… 

Den var stapp full med blod , begge sider. !

Og jeg fikk beskjed at dette kom etter operasjonen, livmortappen de skar av , den hadde grodd sammen. Han fortalte at jeg har hatt menstruasjon som vanlig men det kommer ikke ut. Det er en blodpropp , det livmorn tappen er tettet fyll i blod.og grodd sammen.

Han fant ingen åpning , i livmor tappen og jeg må nå inn på CT – SCANNING ,kontrast eske og blodprøver og akutt operere. De har satt meg på akutt listen og jeg har fått akutt tlf nr. Til å operere og lage ny åpning i gammel grodd fast åpning. Jeg må i narkose.

Pga ferie avikling har de ikke lov å ta inn andre under operasjon annet enn kreft pasienter og keisersnitt. Men straks etter ferien skulle jeg få komme til. Og viss jeg fikk vondere , var jeg ABSOLUTT NØDT. Å ringe nød nummeret jeg fikk så får jeg kommet inn på dagen , minutter å operere det ut.

Og jeg er takknemlig for at Gud passer på meg , jeg har bedt til ham om at d ikke skal ta fra meg muligheten til å få barn. Og jeg har bedt til han om at det ikke var kreft.

Og jeg er blitt bønnhørt. ! Det var bar e blod forsamling , men at det var jo akutt og alvorlig dette også. Men for meg var det en god nyhet for at det ikke var fylt sp alvorlig som det kunne være da  Det er noe med å være takknemlig for at det ikke er verre , for det kunne alltid vært verre.

Sjokk var jeg i , og livredd for at blæren skal sprekke. Men den trodde de ikke kom til å være i risiko. Men sp sa de at viss f ble verre måtte jeg ringe med en gang.

ENORME SMERTER, etter å ha blitt undersøkt og trykket på. 

Så når jeg kom hjem, hadde jeg sp utrolig vondt at jeg har bare ligget i sengen, og fikk mat på sengen av godeste mamma. ❤️ Tenk om mamma ikke hadde ringt i dag. Jeg spør jo bare en gang om hjelp. Atter en gang kom. Mamma til redning.

Og jeg anbefaler alle mine lesere , gamle trofaste og mye potensielle trofaste lesere om å ta slik seriøst , Skjekk deg. Ikke kvin deg i smerter , tør å be om hjelp met enn en gang ! ❤️ Ikke gjør som meg. Men ta til mot å mas etter hjelp til du blir tatt seriøst

Stigmatisering vil det nok alltid være. Men den legen og sykepleieren som var i dag, og legen på legevakt , er utrolooollog flinke og godhjerta. De har vært eksepsjonelle og kjempe flinke.

 

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til ø lese dette , det betyr veldig mye for meg om vi alle kan dele dette innlegget. Slik a informasjonen kan nå andre. Og kanskje advare andre. Det er jo ett litt kleint tema , men vi er alle voksne og hr alle enhver sin kropp. Og den fungerer likt på alle, samme anatomien. Og vi har bare en Kropp  la oss ta vare på den. ❤️🙏

 

Takk for dere gode lesere ! Ha en fin fin natt.

Har du opplevd lignende ?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg