En Hjelpende Hånd Haugaland Frivillig Mat Utdeling til ungdommer /Gratis Lunsj (Beøsk&Intevju)

Besøkte Ungdoms mat utdeling på En hjelpende hånd Haugalands Base også kalt “huset”:

Hei alle sammen ! I dag har jeg besøkt Basen til en hjelpende hånd haugaland,der hvor de deler ut gratis lunsj til ungdommene i friminuttet. Og jeg satt der og ventet og plutselig raste det inn opp i mot totalt 200 ungdommer !

 

Det er helt utrolig, de har virkelig lykkes i det å hjelpe ungdommen med gratis lunsj, og gi ungdommen ett sted å være å føle seg hjemme i. Der de også kan senke skuldrene, og føle seg hjemme.

Det finnes chill rom, også gaming rom, også spise sal, også kjøkken der de ansatte står frivillig å lager og koker opp mat til 200 ungdommer hver onsdag.

Også har de åpent hver helg , de skal hvertfall prøve på det men på grunn av mye sykdom så har det vært vanskelig nå de ukene her. Men det var en stor glede å se hvor mange ungdommer som  møtte i dag, og de er så hyggelige at jeg fikk til og med intervjue noen av de. hadde sikkert fått intervjuet mer, og med mer spørsmål men jeg ville liksom ikke mase og trenge meg på. Så jeg stilte ungdommen noen spørsmål som er ganske reelle til nåværende situasjon med tanke på dyre strøm priser, også tilbudet som er. Også om de merker dette her hjemme og rundt seg i sine omgangskretser.

Jeg skriver intervjuet her i form av “ungdom 2” ungdom 2 osv.

Meg: ” Hva synes dere om dette tilbudet som En hjelpende hånd haugaland har stelt i stand? “

Ungdom 1: ” Det er helt fantastisk ! For vist man ikke har med oss lunsj kan vi bare komme hit og få servert god mat.

Ungdom 2: ” Ja det er veldig bra !”

Jeg vet med det at det var myntet til det å ikke ha muligheten til å ha med seg penger hver dag for å kjøpe seg mat, også er det ikke så kjekt da når alle andre kjøper mat hver dag så er det noen som alltid sitter uten denne muligheten.

En hjelpende hånd haugaland har laget dette tilbudet slik at der skal alle få komme og være like, og bli behandlet likt og kan sitte der og kose seg og være sosial uten at det sitter en igjen som ikke har råd til å kjøpe. Dette løsner opp dette ubehaget v at en er den eneste som ikke har men penger, og måtte forklare hvorfor, og samtidig som det er ingen som vet om at du ikke har med deg penger til lunsj fordi det er jo så populært der at ale bruker dette tilbudet og da slippes det opp for denne kjedelige stemningen som det lager når en blir utelatt. Der kan de få komme og være en god venne gjeng som koser seg sammen uten dette tabuet hengende over seg.

Jeg fortsetter med oppfølgingsspørsmål:

“Er det mye snakk omd ette tilbudet ?”

De alle roper i kor ” Ja! ” Det er det.

“Er det mange rundt dere som sliter med økonomi og det å ha alt de trenger av mat og slikt? “

Ungdommene svarer: ” Ja det er det desverre slik at det er veldig mange som ikke har alt de trenger for tiden. “

Jeg spør om ett siste spørsmål før jeg takker for intervjuet : ” Merker dere dette med de dyre strømprisene , som ungdom? “

Ungdommene svarer alle at de merker det ja, men ett svar jeg bet meg merke i var fra den ene ungdommen som sier at man merker det veldig godt hjemme på hele stemningen for tiden.

Jeg synes det er trist, at det er slik Norge har blitt, for at ungdommer merker at humør, og atferd, innstramminger på økonomi, budsjettering, og kaotiske hverdager med tanke på at strømprisene er så høye da bruker de “voksne ” i hjemme veldig mye energi på å få ting til å gå rundt, og stemningen hjemme blandt de voksne er helt annerledes i den forstand at det er noe alle vet så tærer det på humøret, skaper bekymringer når man ikke får ting til å gå rundt.

Hvorfor utsetter Norge sine egne for enda mer bekymring, fattigdom, frustrasjon, økonomiske utfordringer generelt enn hva det allerede var mon tro?

Jeg vet og når jeg sier dette sier jeg det rett ut som det er. Det var  plenty nok av økonomiske utfordringer, og fattigdom i norge fra lenge før dette med de høye prisene kom.Vist de hadde selv kommet inn i en slik frivillig organisasjon så hadde de endret på dette med en gang. Men de er ikke der vi er , og vi ser alt og organisasjonene er de som tar seg av de med størst behov. Og de ser en økende pågang nå, flere og flere ber om hjelp. Og de trenger oftere hjelp også enn før. Og ikke misforstå det er netopp derfor organisasjonene er der, men jeg blir bare forbanna på Norge for at de holder på slik. !

Og jeg er nok ikke den eneste, Men De frivillige gjør dette med hjertet, og her blir alle behandlet likt, og ingenting  blir sett på som en last. Nei de gleder seg over dette.

Når jeg gikk rundt der inne, så så jeg veldig mange av de som besøkte de i dag med tårer og blanke øyne over alle denne ungdommen som kom inn og var så flinke og snille, og alle de som bidro med å gi de gratis lunsj. Og der fikk de julekaker, snop, saft, pølser i brød, smultringer, kjeks, sjokomelk ! Nei det var rett og slett fantastisk og se.

Her er litt bilder av noe av det som var i dag :

Du hører det er veldig fint, stort behov ,men ser ikke egentlig før en ser og opplever det selv. 

Jeg har hørt om hvor fantastisk det var, men det gikk ikke opp for meg før jeg så det selv hvor utrolig viktig denne jobben her er, og hvor utrolig fint og rørende det var å være tilstedet og se hvor godt tatt imot de ble, og hvor takknemlige ungdommen var.

Nei det var fantastisk ! Og jeg som slet med tannverk og greier, men jeg måtte bare innom kjapt å se hva de egentlig gjør der onsdagene , stortsett er jeg på skolen på onsdagene men jeg har hatt så ekstremt vondt at jeg hadde ikke klart å vært ute i denne kulden, og fokusert noe særlig. Det har kommet seg litt nå faktisk. Men jeg har også prøvd å slutte å fikle med tunga nedi der jeg har operert bort alle baktenner. Hehe.

De gjør så mye mer enn dette.

De deler jo også ut mat, og henter fulle biler med kjølevarer, og grønt og frukt, osv hver uke. Også er det vi da som bærer det, og sorterer og setter på plass. også har jeg ordnet en hel haug med ved nå som skal deles ut til de som har behov for litt ekstra støtte nå denne tiden med jul. Og der får de også julemat, ekser med mye mat julemiddag, snop, kos, drikke, julegaver osv til barnefamilier, og de som søker julehjelpen får en god ekse med mye god mat. Og ved til de som hr behov for dette. Det er en liste på hvem som trenger ved også. Jeg har ordnet 21 80 liters sekker, og 15 stykker med 40 liters sekker som jeg og min onkel skal ut å hente på fredag. Fra to kjempe snille menn i skjold ! VI skal legge ut takke innlegg etterhvert. Først fikk vi en palle av en kar, som hadde lyst å dele med oss til å gi ut videre til trengende. Så hadde han vert i kontakt med en annen også som da hadde ved han ville gi til noen for å hjelpe noen ! Helt utrolig fint gjort. !

Vi trenger støtten din også!

En hjelpende hånd haugaland klarer seg kjempe bra, men så driver de stortsett v egne midler, og sponsorer som meg selv er. Og jeg sender ut en del sponsor mailer, og eller kjøper mat selv fra egen lomme å gir til de. men om du der ute driver en bedrift og vil sponse med julegaver, midler til strøm , leie  / internett ? Så vil dette bli tatt imot med stor takknemlighet. Også vil vi gi tilbake god reklame, med takkeinnlegge som vil stå på siden /gruppen til en hjelpende hånd hvor det er kjempe mange medlemmer. Og vi har aviser som følger oss og slikt. Også skulle de virkelig hatt en egen bil til mat henting og levering med plass i, fordi de får stadig nye forespørsler, og bruker egne biler nå og det krever en del med reperasjoner, og plass, og slitasje og de som driver er heller ei så godt etablert økonomisk så de sliter selv , men alikevell gjør alt i sin makt for å få dette til å gå rundt. Og de prioriterer de som trenger de her tilbudene de har forann seg selv. Og jeg håper så mye at det er noen bedrifter der som ønsker å sponse de med matvarer, klær, varer generelt, også kanskje kunne sponset med en varebil. Jeg vet at de er ikke stor krevende og de ville nok heller ikke spurt rett ut som jeg gjør. Men jeg er litt frekkere der, og jeg ber om det som trengs rett ut direkte. Gidder ikke gå rundt grøten hvertfall. Hvordan skal da folk vite hva som trengs? Hehe. Nei jeg mener det, det ville vært utrolig fin gave til de som jobber frivillig der, slippe å slite ut sine egne biler på tung last, og kjøringer med tunge varer. Også ber jeg til gud om alt støtte som er mulig, slik at de kan få hjulpet allle, absolutt alle i fremtiden som trenger hjelp. Vi må stå sammen å bidra der vi kan alle. jeg selv bidrar der jeg kan, og egentlig med mer enn jeg har råd til. men jeg brenner for det, akuratt som de andre gjør de jobber der med hjertet, og det er hjerte som driver de, og det å se hvor takknemlige folk blir , er helt utrolig, også fremgangen for hver eske som blir delt ut med mat, så er det en person mer som har mat og det de trenger.

Ordtaket til En hjelpende hånd Haugaland er : Vi kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe en !

Da kommer vi langt. Og behovet er kjempe stor nå som alt er så dyrt blitt.

Folk sliter av forskjellige årsaker.

Noen sliter for de har mye gjeld, andre er utsatt for identitetstyveri, husbrann, osv som har satt de i stor gjeld, og en dårlig situasjon økonomisk, mens noen ganger er det bare dårlig prioritering. Men folk lærer, og i mellom tiden til alt er løst seg må det være ett godt tilbud her, der de kan få god hjelp med nødvendige matvarer, grunnleggende, hygiene, klær,sko, osv. Også kan vi bare gjøre det beste vi kan, mer kan vi ikke gjøre. men vi må prøve !

det er ju, tøff tid for mange, og dyr strøm hjelper ingen. samtidig som leie, renter, lån, mat, bensin, strøm alt stiger i pris mens hjelpestønader står fremdeles stille. Og på mye av det samme som den var på for 10  år siden liksom.

Vist ikke Norge , politikerne gjør noe med det, så la oss hvertfall holde oss for god til å  ikke å gjøre noe. Stå sammen og prøv å hjelp så mange som overhode mulig i de her tøffe tider, også du kan be om hjelp her om du skulle ha behov. Det er taushetsplikt, anonymt, og helt uten forpliktelser annet enn å være hjemme slik at maten kan tas imot liksom når den blir levert på døren.

Jeg spurte også om ungdommene merket at det var ett økende behov for ekstra hjelp rundt seg,Etter at strøm prisene økte. Og dette var ett stort ja fra alle , de  merket dette alle sammen som jeg intervjuet. Og jeg mener når skal det ta stopp? vi har sett hvor langt staten er villig til å gå strømmen her lå jo opp i 11 kroner per kvw. Det er sinnsykt ! Så vi lar oss ikke lure nå , og tror seriøst at det vil ikke bli siste gangen. jeg personlig har sett nok, og vet nøyaktig hva de er i stand til. Så jeg vil være på den sikre siden, og garantere at vi får inn nok midler slik at vi en hjelpende hånd haugaland kan få dekket store behov som er i dagens samfunn, og ett enda større behov som vil komme.

Derfor sender jeg  ut mange sponsor mailer, men det er ikke så veldig lett dette her.

Så jeg ber om netopp din hjelp ! <3 vær så snill å støtt En hjelpende hånd haugaland, eller din lokale frivillige ! <3

Ta kontakt med de direkte eller:

Du kan også støtte en hjelpende hånd haugaland via spleis, gaming rom / internettet eller jule hjelpen.

JULEHJELPEN :https://www.spleis.no/project/301385

Gaming rom  internett:

https://www.spleis.no/project/288538

Og eller bli grasrot giver, via Norsk lotto  her:

Eller via vipps , merk med Lucky.

121572

Mail : [email protected]

(FOR KUN SPONSOR /BIDRAGELSE) Da vil du komme i direkte kontakt med leder.

Dette en en kjempe god hjelp som blir gitt til absolutt alle, alle blir behandlet likt, og listen er kjempe lang for folk som mottar denne ytelsen så du trengs . !

Tusen takk for du leser bloggen min, virkelig. Det har jeg stor takknemlighet til. også snakkes vi snart igjen.  Litt av en opplevelse det var i dag da ! Harrefred.

Ha en utmerket fin dag ❤️

Klem fra luckyluka.

 

søkeord:

  • #en hjelpende hånd
  • #Frivillig arbeid
  • #Frivillighets arbeid
  • #frivillig hjelpe organisasjon
  • #sponsor
  • #bil
  • #klær
  • #gratis tilbud ungdom
  • #tilbud
  • #frivllige
  • #intervju
  • #ungdom
  • #forebyggenderus
  • #forebyggende rus
2 kommentarer
    1. Detta var flott skreve, om enda en fantastisk dag på Gratis Lunsjen for Skoleungdommen. Det er som du sier, det må oppleves.
      Håper mange vil lese dette innlegget. Og kanskje noen der ute ønsker å bidra litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg