Til Tann-kirurgen Med Tenner Som har vært 14 år i Rus//Leger Må Fokusere På ForebyggendeRus !

 

(Beklager det har tatt tid med innlegget, holdt på å skrevet det i flere omganger i hele dag pga smerter)

I dag skal jeg være hos kirurgen, å trekke tre røtter.

Jeg har gruet meg siden i dag morges, og i går det var helt forferdelig hele tiden på vegen bort hit.

I det jeg setter meg ned på venterommet, kjenner jeg at jeg blir svimmel og jeg er redd, skjelven.

Hendene skjelver skikkelig, og kjenner en skikkelig uro i hele kroppen.

Kvalmen kommer meg i møte ,og jeg føler jeg må svime av litt.

Jeg var forsinket da det var så tor kø helt fra Åkrehamn til Eide rundkjøringen, og det  kom utrykningsbil vi lurte litt på om det var en ulykke.

Men jeg er her nå, og jeg skriver fordi det hjelper meg på min nervøsitet og mine nerver. Jeg får en beroligende effekt av det. Og sitter med headphones med sky høy musikk på ørene ,med Billie Eilish ! Hun gjør meg mindre nervøs, fordi hun er så tøff.

Og så kommer det en dame inn her , og gir meg to tabeletter jeg aldri har hørt om en gang. Milano ett eller annet.

Og jeg tar de her tabelettene, og tenker javel siden jeg ikke har hørt om de ,fungerer de nok dårlig. Atter en gang får jeg noe som ikke fungerer skikkelig på meg med min rusbakgrunn.

Tenkte jeg da , men ettersom jeg sitter her og venter med musikk på ørene , kjenner jeg at jeg får liksom ikke helt til å være nervøs.

Jeg prøver , for å skjekke.

Men det virker som de har blokkert for nerver. Bekymringer er blokkert fra meg. Og jeg prøver igjen , men denne gangen enda mer og jeg får rett og slett ikke til å være nervøs.

Men jeg er ikke ruset , noe som er ganske merkelig. Jeg prøvde jo å reise meg opp og kjenne etter men nei, ingenting.

Det er ganske utrolig , fordi det var to av bekymringene mine det, som de har fikset.

Det ene var at jeg skulle bli ruset og kjenne på det igjen etter min egen rus historikk og rusfrihet nå så lenge. Og jeg ble jo rusfri fordi jeg HATER rus og det å ikke være tilstede. Også fordi jeg er redd for å lukke meg helt igjen. Neste gang våkner jeg kanskje ikke opp igjen .

Det var tilfeldig at jeg våknet opp og åpnet øynene og ble tilstede igjen. Sist gang.

Og vegen er kort til neste sprekk, om man allerede er påvirket.  Av alkohol, eller beroligende medisin.

Så jeg lagde en backup plan, før jeg gikk at jeg skulle bli hentet og ikke gå rundt i Kopervik under the influence of drugs. Og jeg kom hjem til familien i går for at jeg skulle være under trygt tak, og fire vegger rundt mennesker som bryr seg.

Og det andre var en heftig bekymring , tannkirurgen, trekke røtter ut med åpne nerver, ikke få bedøvet nerven igjen som sist gang ,at det skal være vondt og veldig ubehagelig i tre uker etterpå hvor alt blir verre fo hver dag som går i stedet for bedre, at jeg ikke skal få puste , eller få hjerteinfarkt. Seriøst. De skal skjære inn i tannkjøttet med scapell , og ta ut hver en eneste bit av røttene. Det er tre røtter. Og kanskje en til.

Den tredje bekymringen, var vell at jeg ikke skal å spise , snakke, eller røyke etterpå. Hehe. !

Og jeg er også livredd for bedøvelsen ,den de setter i tannkjøttet. Fordi jeg er livredd nåler. ! Og det har sine årsaker.Fra når jeg holdt på  med rusmidler , stakk meg selv om og om og om igjen fordi jeg ikke traff første gang og årene var så ødelagt, og våknet opp med blod og diverse nåler i meg. Det var ett ufyselig bilde som satte spor.

(Sorry for over sharing) Men måtte få helheten her inn i innlegget.

 

Pizza baking ,i går. Bacon, kjøttdeig mosarella og vanlig ost. : Min oppskrift. Spør om du ønsker den !

I går lagde jeg pizza , spesial lagde oppskriften til bunnen og ingrediensene var for at lillebroren min skulle få sin helt egen pizza variant. Jeg har kaldt den opp etter han hehe.  Og en dag vist jeg får startet for meg selv skal jeg selge denne pizzaen i sjappa mi ! Under hans navn , rettere sagt hans kallenavn når han var baby ❤️😅.

Jeg var også usikker på om jeg skulle skrive innlegg nå egentlig. Men nå er jeg tilbake igjen og det har da gått flere timer. Så da kan jeg jo skrive om hvordan det gikk.

Når jeg kom inn i stolen der , var jeg heller ikke nervøs. Jo asså ør lite grann i begynnelsen.

Jeg legger meg ned , og han stiller stolen og sier gap opp. Og jeg gaper opp og POFF ! Der var tanna.

Det tok ikke to minutter en gang. Og det gjorde det så mye lettere neste rot.

Og poff, der var den. Og den tredje merket jeg ingenting av ikke litt riving en gang.

Og jeg var jo utenpå 10 minutter maks.

Og dette gav meg en veldig god og sunn opplevelse med det å gå til tannlegen.

Klart at når bedøvelsen begynte å ta av hadde jeg veldig vondt men mamma kom med ibux og paracet så jeg sovnet etterpå og nå når jeg har våknet igjen koser jeg meg med strikking faktisk.

Ja , jeg har begynt såvidt å strikke en hals til en genser jeg ønsker å få til å lage til lille hunden min.

Men den er full av i små hull , fordi jeg er ikke så flink.

Jeg har kjøpt nye garn , hvit ,rosa , lille,grått ,svart, og regnbue av blått is mørk blå farge og grå. 💙

Egentlig bare prøver jeg meg frem, men får også en del hjelp av mormor. Vi har sett på YouTube ulike metoder å gjøre ting på. Mormor kan veldig mye , uten om sånne personlige metoder liksom.

Jeg lærte jo å strikke rett å vrangt , av mormor når jeg var liten men jeg strikket bare en kjole til ekstra tanten min sitt barn og den ble veldig løs og for stor. Men det var tanken som talt. Hehe.

Den var limegrønn, gul,og lilla og blå i regnbue  med skikkelig mykt silke tråder. Jeg har så dårlig tolmodighet , så jeg har alltid gitt opp det å strikke.

auaoai. Off. Klager nå. 

Det er vell på tide med nye smertestillende tenker jeg , kjenner det begynner å Hamre seg opp litt smerter.

Men nå er det stortsett bare sånne irretasjon smerter , og banking og klær i tannkjøttet.

Og jeg er så fæl med å trykke og suge på tannkjøttet så det får jo ikke akuratt hvile noe særlig. Og jeg har heller ei klart å spise. Fordi jeg hadde bare de tennene bak, det kommer til å være en periode nå hvor jeg sliter med å trygge , og sliter med å prate litt tydlig og jeg sliter med å svelge og fugler litt fordi jeg har liksom ingen tenner som støtter eller sperrer av for tunga. Det er ganske enkelt. Det er ikke så mange år tilbake jeg skal i fotoalbumet før jeg ser at jeg hadde alle tennene mine , det er de siste årene stoffet har begynt å gått sånt ut over tenner. Helt ubeskrivelig mye og.Er du redd for tennene dine , så aldri begynn på medisiner eller stoff. Medisiner tar også tennene. Men klart at om man må ha de medisinene så må man jo

Du kan ha rett på gratis tannhelse ! Les her:

Men vit da at du har krav på å få dekket gratis tannhelse. Også om du går i behandling / psykolog har du også rett til gratis tannhelse. Akuratt som vi i legemiddel assistert behandling har. Og de som er rusmisbrukere har også rett på gratis tannhelse.

Også nå er det de mellom 18 og 29  halv regning hos tannlege. 50% avslag på tannhelse utgiftene.

 

Snakk om å drite seg ut da ! Harrefred les hva jeg gjorde !:

Det eneste som er drit når jeg fikk de medisinene og var ferdig hos tannlegen var at jeg brukte penger uten bekymring , siden angsten var jo borte og sperret for tenkte jeg ikke på kostnadene. Og jeg skulle trodd at jeg hadde lært dette etter 14 år i rus å ikke gå å handle på butikken fordi man vil jo ha alt ,og bekymrer oss ikke for penger liksom. Eller kostnaden. Man bekymrer seg kun for penger når man er røyke syk , eller syk på stoff.

Kaka det var jo ikke så mye , men alikevel mer enn jeg hadde råd til nå da. Og det var garn, tre lerret ,to malinger ,og strikkepinner og en pakke røyk. Men hallo 700 kr ! Daa. ! Det er dyrt og jeg så faktisk på kvitteringen når jeg var kommet ut av kassen og tenkte harre minn fred dette kan da ikke stemme. Men da var jeg jo allerede kommet ut av kassen før jeg begynte å åpne sperrene for bekymringer og angsten liksom. Hehe så jeg tenkte javel da får jeg heller ta en lærdom til neste gang jeg skal dit , og ikke gå i noe butikk etterpå. Og det som var virkelig morsomt var at jeg var inne i butikken og smilte og slikt. Når jeg kom hjem , sier de at jeg må vaske meg rundt kjeften fordi jeg var jo FULL AV BLOD ,så jo ut som jeg var skam slått ! Hahaha. Harrefred da ! 😅

Hadde det nå vært halloween så hadde det liksom ikke gjort noe , ikke rart folk så på meg og ble rare. Jeg trodde det var for jeg var hoven liksom.

Jeg kjenner det er på tide med en paracet og ibux nå, så jeg får gå å legge meg litt nedpå etterpå. Jeg har værtfall mindre vondt enn den gangen når jeg hadde trekt , og de gravde og lirket med tang som om hele kjeven skulle vris av, og de delte den opp o fire og alikevell satt jeg i 2.5 time og de fikk ikke besøket nerven i det hele tatt og det var så vondt og jeg var klissvåt hele meg etterpå og imellomtiden og ikke fikk jeg puste heller da assistenten mistet støvsugeren nedi halshulley på meg og støvsugde alle andre steder enn der hun burde gjort det. Og da når vi endelig var ferdig kom jeg hjem med Paralgin er fordi jeg fikk så sinnsykt vondt selv med bedøvelsen i.

Og skulle jo bli bedre med dagene men det ble verre , og jeg fikk kraftig infeksjon og greier.

Derfor har jeg vært ekstremt redd  i ettertid. Men i dag gikk over all forventning, og jeg kommer gjerne tilbake til den kirurgen igjen om jeg absolutt må, vel og merke. Jeg går ikke om jeg ikke er helt nødt desverre. Det er siste utveg. Hehe.

Alt som gjenstår nå før jeg får nye tenner er å rotfylle noen små hull,og ett kjempe stort. Tannlegen ville prøve at jeg skulle få beholde alle fremme jeg har men nå for øyeblikket har jeg kun de fremme igjen.

Og det har tatt flere år dette her. Men nå skal jeg rotfylle i to timer neste gang hos den vanlige tannlegen , som sliter med å bedøve nerven. Så jeg har nå fått en ny angst og uro fordi jeg får kun to 1 mg axanor av legen når jeg skal til tannlegen og de virker ikke så godt som  det jeg fikk i dag gjorde.

Også deretter skal vi begynne å lage  broen , som dere sikkert vet er det bare det aller mest nødvendigste man får dekket. Og jeg har spurt om jeg kunne få betale selv det som kommer i tilegg  om jeg skal ha skruer , porselen rm tenner. Men det gikk jeg ikke vist nok

Så da går det bare med bro og gebiss. 29 år, og må ha gebiss det er greier ! Jippi jeg gleder meg til å putte gebisset oppi ett glass med vann om nettene og pusse gebisset mitt o fremtiden som 29 åring.

Jeg sier det bare , aldri begynn med stoff ! Om det er extasy party drugs eller amfetamin så tar det tennene like fort det samme er med adhd medisiner. Hold deg borte fra alt sammen , om du vil kunne smile fint i fremtiden, eller gå uten å dette sammen med knær som ikke holder deg oppe o fremtiden eller ha gode lunger og god rygg og muskler og ledd. . Det tar jaggu ikke lang tid. Snakk om uker før en begynner å se endringene. Og ofte ser en ikke de selv , det er de rundt oss som ser preget av rusmidler fysisk utseende messig  og psykisk hos en person.  Det er ikke før vi får mega stort preg vi faktisk ser litt av det selv. Men vi blir litt blendet for det vi som bruker /har brukt.

Jeg har selv måtte gitt beskjed til en  jeg kjenner selv at nå var det på tide å ta det med ro ,fordi han så då veldig prega ut. Og han kunne ikke bli tatt for rusbruk og miste jobben. Det handler litt om det at mange prøver å beholde jobb, hus ,familie og bil lappen osv barn, selv om de holder på å ruser seg.

En skal ikke kjøre ruset ,og en skal heller ei ha barnet sitt rundt en som Ruser seg. Men alt det andre forstår jeg veldig godt. Og vist en kommer på jobb og ser prega ut  vil en jo få mistanker.

Og etter en tid der han ikke hørte på meg. Så mistet han jobben også. Men han er nå i behandling ,og klarer seg greit og har barnet sitt enda. Han hadde vet nok til p levere barnet i fra seg da , men så kom det jo på besøk innimellom og frisk måtte han jo bli.

Dvs å ta tabeletter og medisinen sin for å bli frisk nok til å ta seg av barnet sitt.

Jeg selv personlig hadde aldri sluppet barn inn rundt meg , eller i hjemmet mitt der det var rus. Eller fått meg selv til å ville besøke barnet mitt under the influence of drugs. Aldri i livet om jeg hadde utsatt barn for det. Det er absolutt ikke greit , og det skal absolutt ikke være slik. Men det er ikke alle som ser det , eller ser at de har ett veldig stort problem.

leger og lar styret /legen kan forebygge enormt når det kommer til rus, kriminalitet ,overgrep, traumtiske hendelser , helseproblemer, bare med å gi bedre hjelp i ung alder. 

Det er noe helt annet å få medisiner fra legen,kontrollert enn å selvmedisinere for selvmedisinering går fort ut av styr. Og man mister fort kontrollen.  Men det er ikke alle som får den hjelpen de trenger pga historikk og journaler og andre type behandlinger. Som for eksempel lar behandling ,der får en jo ikke beroligende av legen om man er i lar.  Og det er veldig rart mtp de som går i lar ofte er av den eldre garden, som har opplevd sin hel del med traumatiske opplevelser. Alt fra at noen skyter seg selv i hodet forann en annen. Til at en selv blir utsatt for overgrep.

Og det er ofte ikke bare en gang en hendelse. Nei det følger ofte flere omganger med slike traumatiske hendelser en gang i uken , en gang i måneden. Og det er slike ting som skjer der jeg har vært. Og det er tungt å bære på , helt alene i lang tid så vi skruer oss selv av og går inn i noe som heter pretend mode. Og en dag klarer vi ikke ø gå ut av denne modusen heller plutselig og blir værende der og mister oss selv helt og holdent. Kanskje for alltid.

Og sp sier de i lar at vi ikke kan få hjelp fra legen mot det psykiske , og bli frisk så t at vi kanskje alle kunne blitt rusfri ?

Det er netopp det at om vi blir fikse psykisk, er det mye lettere å bli og være rusfri for alltid.

Det er ofte slik det hele begynner , med rusen.  Psykiske utfordringer som ikke blir behandlet , og en ikke før hjelp med så begynner folk å selvmedisinere på egenhånd  jeg selv opplevde dette med angsten min, smerter i kroppen ol  Og jeg fikk ikke hjelp til å klare å gå ut igjen, eller for å bli kvitt smertene sp når jeg fikk vite at subutex tok smerter så begynte jeg på det rett på dette , fra hasj og alkohol, og slik er det ofte med veldig mange unge faktisk  og eldre som historikk er også noenlunde slik  veldig mange faktisk

Hadde de , vi bare fått den hjelpen vi hadde behov for , så hadde det gått en helt annen veg i livet med oss. Jeg hadde hatt familien min , barnet mitt her og jeg hadde sluppet å opplevd alt det vonde som jeg sliter med i dag, som nesten har tatt livet mitt flere ganger, og jeg hadde antageligvis hadde hus ,bil,jobb, ol. Og det er mange flere slike enn bare meg.  Så leger : gjør jobben deres , så kanskje vi kan forhindre at unge ryker utpå og selvmedlisinerer og blir avhengige. Vist du ønsker å gjøre rus forebygging,forebygging av kriminalitet , overgrep, dødsfall, så begynne der ! Gi folk , og unge den hjelpen de trenger.  På den måten kan vi faktisk forebygge så .te som skrevet ovenfor her. Fordi det henger sammen.  Connected , everything is connected.

Så det gir meningen at lar ikke vil dette for da blir jo alle friske, og rusfri. Da sitter mange uten jobb

Men det er jo mye man trenger hjelp med videre så jeg forstår ikke , endten det eller så er de kort tenkte.

Det er slik at de som går i lar må velge da om de vil være frisk fysisk, eller psykisk.

Psykisk foregår hos lege og psykolog, fysisk på lar, og lar nekter å bidra med til at legene kan gi lar brukere medisiner for psykiske lidelser. Beroligende medisin. Osv. Og lar behandleren min meldte legen min  til fylkeslegen bare for han hjalp meg med tannlege skrekken. Helt absurd. ! Så det er ikke rart at legene er redde lar behandlere. ! Jeg bare sier det , fordi de er farlige for leger. Og leger er pliktet til å overholde lar regler når de tar på seg en pasient som går i lar.  Så mye står på lar , nå i nåtiden og fremtiden. Men når folk er unge , og trenger hjelp og ikke for hjelp for det psykiske i ung alder så er alt lasten på legene alene. For at de ikke forebygger rus , for det kan også da ved at rusen er forebygget hindre o alt det andre som følger med rusen også som kriminalitet , overgrep, overdoser , sykehus utgifter, osv. Andre utgifter og nødetat ressurser.

Selv om vi forebygger så kan de vell ha behov for en psykolog for det om , og det er en overbefolket klode , som avler virkelig bra til med etterkommere. Ikke vær redd for å gjøre folk friske, det kommer alltid nye.

Ja det var ett litt tøft innlegg å skrive om kjenner jeg , fordi etter er ting jeg selv vet og har kjennskap til, nokså personlig informasjon her.

Men det må bli mer fokus på det , at om alle før den hjelpen de trenger så sparer en veldig mye på det i lengden. Og er du en av de som bryr deg om folket ditt , våres ? SÅ DEL ! Og kan du gjøre noe mer sø gjør det gjerne.. Vis at du bryr deg 🥰

Ok , ps jeg fikk tennene mine med meg i en liten kiste ! Hehe.

Hjertelig Hilsen luckyluka. .Ha en utrolig fin ettermidag /kveld.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg