Avis Intervjuet mitt. 56 Plass Topplisten- Utfordringer med avtaler og utdanning

Ført vil jeg bare si tusen hjertelig takk til Karmøy nytt lokal avisen for så god støtte og deling av min historie og blogg link. (Se lenger ned for innlegget)

Og jeg vil si Hjertelig Velkommen, til dere nye lesere ! Og Tusen Hjertelig Takk for at dere gode trofaste , og ny Lesere følger min reise og leser bloggen min.

Jeg er evig Takknemlig, og jeg håper dere har lyst å følge meg videre nå fremover.

Det å bli rusfri er en ting, men å bli frisk og det å holde seg frisk. Komme inn i dette nye livet igjen , klare skole og utdanning, få orden på økonomien, og leve ett normalt liv, fungere i dette livet med en utfordrende helse fysisk er vanskelig. Ikke umulig, men vanskelig ja. Jeg tenkte jeg skulle dele noe av avis innslaget og artikkelen, men jeg kan ikke dele alt fordi dette er artikkelen som karmøynytt har lagt ut som + medlem , og jeg kan ikke ta dette helt ut i min blogg offentlig enda. Men jeg kan dele noe hvertfall i dag, og så kommer resterende litt etter litt. Tenker dere er greit vel? Rettferdig deling av innhold mtp at det er betalt leser artikkel I lokal avisen.

 

Men noe må jo ut på bloggen min , siden de fleste av mine lesere ikke er lokalt her fra så  kan de ikke opprette seg ett abonoment i lokal avisen bare for  å lese innslaget om meg som min leser.

Jeg vet ikke om det her (+) abonomant går på alle typer aviser.

HER KOMMER NOE:’

Mer kommer og det er så mye mer av det også gedigen artikkel, men jeg må vente litt😅 vist du er utolmodig kan du se det på https://karmoynytt.no/janne-britt-29-kjempet-mot-rusen-i-14-aar-jeg-spilte-russisk-rulett-med-livet-mitt/21.11-09:11

sine sider,vist du har sånn +,greier.

Det var en fin, men litt skummel opplevelse.

Jeg finner dette litt skumlere enn å blogge da dette er utenfor min kontroll og mitt tastatur, men alt i alt var det en positiv opplevelse fordi journalisten her gjorde alt for at dette skulle være best og tryggest for meg og på mine premisser. Jeg føler at vi samarbeidet veldig godt. Og han var så flink å skrive da, å sette ord på ting. Og få frem poenget, og hele sammenhengen.

Og jeg ventet nervøs i en uke før jeg visste at det skulle bli gitt ut på en eksakt dato, jeg følte det var en veldig sterk artikkel å lese selv for meg fordi det er ganske såre temaer , og jeg engasjerer meg veldig i dette med politikk og ruspolitikken for normale menneskers økonomi, og behandling, og rettigheter, og hvordan mine med mennesker har det rundt meg. Og jeg ønsker å gjøre en endring til det  bedre her i verden ved å la meg selv bli hørt. Og dra frem en del problemstillinger og også finne løsninger som kan bidra til å hjelpe andre.

Det  gå ut i avis er skummelt, og nytt for meg.

Dette er noe som er helt nytt for meg, jeg har levd ett ganske privat liv før og det å åpne seg med slike sterke traumatiske opplevelser er skremmende, men å kunne sitte på kontrollen på historien er viktig. Spesielt siden jeg lever offentlig liv nåog det er min historie og det er viktig at jeg eier den historien min og hvem jeg og hvor jeg kommer fra

Og klart det er ikke alt i det hele tatt jeg har fortalt i dette intervjuet. Så klart ikke, men må velge sin informasjon med omhu.

Og hvordan ønsker man å bli sett ? Når man ønsker å bli tatt seriøst en ,kan man ikke akuratt blogge om Risa sko, og for lavt hårfeste og Botox. Og at en ikke har nok neglelakk til ferien i Spania på 14 uker liksom.  Det er ikke den type jeg er , og ikke er jeg den som ønsker å skrive om slike ting. Man ser jo også at de som skriver om dette blir tatt seriøst men ikke på den samme bølgelengde og plassering,område  jeg vil bli tatt seriøst på. Jeg er jo kvinne jeg også og kommer jo til å skrive om kvinnelige ting også, kvinne problemer ingen prater om og løsninger osv. Men ikke i den grad. Man har sitt eget preg i det man gjør. Og hver og en skal respektere hverandres preg i våre skriverier, også valg vi tar. Men det er ikke alt som er for alle.

Utfordringer med å gå på skolen, og å ta seg av helsen på en og samme periode.

Det å ta utdanning man har startet før man har fått helsen i orden skaper en konflikt med utdanningen og skoledagene. Man kan fort få en hel del timer, og oppfølging og behandling i skoledagene fordi alt stenger jo klokken 15:00 på dagen i ukedagene, og ingenting som har med helsen å gjøre er åpent i helger.

Alle vet at ett rus liv, skaper en hel del utfordringer med helsen i fremtiden. Og de vises kanskje ikke med en gang, ofte ikke før man blir rusfri og frisk psykisk fordi man har hele tiden skrudd av, i den forstand presset bort alt smerte psykisk og fysisk. Slik som meg selv da jeg låste meg helt fra alt som skjer med kroppen min og følelsene. Når jeg var syk.

Da går det fort ut over skoledagene, og om man blir syk 14 dager med influensa, vannkopper osv har man ikke så mye mer tid igjen å miste fra timene og fagene, før man får varsel om IKKE VURDERING, at det ikke finnes nok vurderings grunnlag fordi man ikke har vært tilstede nok i enkelte fag for man kanskje er i behandling for å få hjelp slik at vi skal klare utdanningen. Eller så får man endelig hjelp med den fysiske helsen, og kanskje som meg som har begge deler pluss medisinsk behandling utenom, og nav møter, og økonomisk rådgiver og barnevernstjenesten. Alt dette har åpent og stenger på samme tid som skolen gjør. Og det vil krasje og gå stort utover skolen. Men så tenker man at kanskje man ikke er frisk nok til å fullføre da , om man ikke tar imot dette av hjelp, behandling, lege hjelp med det fysiske, rønken og slikt, Legemiddelassistert behandling.

Du har for eksempel legemiddel assistert behandling , som behandler alle likt om det har gitt opp, eller om de faktisk prøver å ta utdanning, og har skapt seg ett normalt liv, normal livsstil og klarer å holde seg rusfri og frisk igjennom alt.

SLIK AT om jeg for eksempel vil ha tilbake de gamle medisinene mine, må jeg da møte opp hver dag for daglig inntak av medisiner. Det heter seg at de skal tilrettelegge for utdanning. Også jeg ønsker at skole skal være skole, ikke blandes inn i medisiner jeg får fra lar. Og det er greit nok for flere, men jeg har vært der før og motta medisiner på skolen og jeg føler skole tar da for stor plass i livet mitt og jeg personlig liker bedre å ha det separat for min egen del, Og ikke blande privat og skole er det beste for meg. Fordi når jeg kommer hjem vil jeg være hjemme, og legge alt som er av andres utfordringer igjen på skolen. Ikke ta det med meg hjem fordi mitt hjem er mitt private sted hvor jeg skal senke skuldrene, og mitt privat liv hører til under dette. Jeg er kanskje litt vanskelig , men det er vel det alt handler om,å gjøre det som er rett for deg, og ha det bra med deg selv. DEN VIKTIGSTE RELASJONEN VI HAR, det er den vi har til oss selv.

Men da tilrettelegger de ikke på Lar,  for meg som tar utdanning, og må da hente medisiner hver dag der å gå glipp av over en halv skoledag fordi jeg må ta 4 busser totalt.

Og her går bussene ikke så alt for ofte heller, og det er langt å gå til neste busstopp, men heldigvis har vi skolen som kan nå kjøre oss og hente oss. Fordi skolen jeg går på er faktisk tilrettelagt for oss.

Men det skulle være unødvendig, du ser ikke vanlige mennesker måtte gå til legen å åpne kjeften og gape for at de skal ta medisiner hver dag inne på legesenteret, og gå glipp av jobben sin for dette.

 

Da er det ikke lenger ett hjelpe apparat som skal bidra til normal funksjon i hverdagen , og det å komme seg i recovery. Nei, da kan man ikke kalle det annet enn en byrde for recovery.

JA ,om jeg ikke hadde hatt noe jeg må gå til hver dag og som jeg ikke kan miste en eneste ekstra time av fremover, så hadde jeg ikke brydd meg helt ærlig. Men når man har noe man må til hver dag, og ting allerede har gått så kraftig ut over skolen så lar jeg det ikke skje mer, for da får jeg IV (ikke vurdering ) Og det kan jeg ikke la skje. Hva er vits med ta utdanning om man ikke skal klare å fungere i jobb etterpå, og jeg tar jo utdanning fordi jeg vil videre på noe annet som jeg ellers uten gode karakterer ikke ville kommet inn på. Så jeg må få gode karakterer for å kunne bli det jeg har lyst til i senere tid. Jeg tar dette året for skole trening, og jeg må bygge opp karakterer, og skal ta neste år her for å fullføre utdanningen min innen dette. Og deretter starte utdanningsløp nr 2.

Men jeg vil veldig gjerne ha oppmøte, uten oppmøte er det ingen som ønsker oss i jobb liksom.

Hauge videregående skole er veldig bra slik, fordi de tilrettelegger for oss, slik at om vi ikke har nok  grunnlag for å gi vurdering så får man muligheten til å bygge oss opp igjen.

De tilrettelegger for oss slik at vi skal klare dette her, og behandlingen vår samtidig som vi skal få orden på fysisk og psykisk helse, og at vi fungerer.

Jeg anbefaler Hauge videregående opplæring, de vet hva du sliter med og hvilke utfordringer som kommer, og en god perm med redskaper / løsninger som kan hjelpe.

Det å ha utdanning i dag er veldig viktig, man får ikke jobb noen sted i dag uten en utdanning fordi man er overbefolket med mennesker som jobber for veldig lite i timen, eller mennesker som har gode utdanninger og kurser på lur i baklomma. Og det finnes andre løsninger for deg som vil  tjene penger uten utdanning også. Du har for eksempel chat operatør på nettet, men vær forsiktig fordi det er mange nettsider som er svindlere og i de her type jobbene må man legitimere seg selv med pass ofte. Jeg selv var i kontakt med slike chat operatør bedrifter. Og man får beskjed om å ta kontakt med treneren i skype, og sende dokumenatsjon igjennom en tredjeparts nettside for sikkerhet. Men jeg har lest at veldig mange av de her sidene er svindel og man må vite litt om dette før man begir seg ut på slike ting og jobber på internett i dag. Den tryggeste veien er jo å ta utdanning. Og for å si det slik når det er tilrettelagt skole får vi god hjelp underveis og vi får godt med tid på oss, og det er ikke minst kjempe flinke lærere som tar seg god tid når de lærer det bort slik at om man trenger repetere så får man repetere alt igjen. Men ellers er de ganske rolige lærere som tar det i våres tempo. Det går veldig fint. Mye er hva vi gjør det til selv også.

Nav, lar behandlere, må lære seg å ta ting etter skolen. 

Jeg i dag har fått en helsikken med telefoner i timene fra nav, jeg prøvde gi beskjed flere ganger men de fortsatte å ringe , å sende informasjon og oppgaver jeg måtte gjøre til meg pr sms. Og til slutt gav de seg, og sa at vi tar det når du ønsker, at det ikke hastet for vedkommende. Men det var en irritasjon for meg litt, fordi jeg ønsker jo selvfølgelig, men jeg må prioritere hva som er viktigst akuratt nå. Men det var bare måten personen formulerte seg sikkert, ikke noe mening bak dette.

Løsningen: 

Ta alt jeg kan utenom skole, det er merkelig hvor godt de kan tilrettelegge når man ikke gir de noe annet alternativ. Og man må bare stå på sitt og si:” Nei jeg kan ikke nå, jeg har skole og alt må bli etter skoledagen er ferdig !”, Og eller ta det i friminuttene.

Jeg har også vært så heldig at jeg har blitt kjørt att og frem av skolen, for på den måten går jeg glipp av mye mindre enn jeg ville gjort om jeg måtte tatt buss.

Nei de er flinke , å tilrettelegge for oss her på skolen.

Og selv om jeg har vært syk nå, så kommer jeg meg inn igjen nå til hektene igjen. Og alt jeg har gått glipp av blir repetert for at vi skal henge med. Og man kan også gå igjennom ting hjemme selvfølgelig og sørge for at man ikke går glipp av så mye. Men det er ikke alltid det lar seg gjøre om man er syk.

Ta deg av helsen, før du begynner utdanningen for eksempel. Sørg for å være frisk nok til det. (klart det kan dukke opp i etterkant også alle plager ) da tar man i bruk andre redskaper.

Og man kan prate med skolen om eventuelle løsninger, og man kan Sørge for å legge timer til rette for at det havner på korte skoledager. De dagene som vi slutter tidligst på.

Også kan vi bytte om på for eksempel faste avtaler, at vi får de timene på andre dager enn bare for eksempel mandagen slik at vi får med oss de timene fra mandagene også innimellom.

Det er det neste jeg må gjøre nå,endre tiden til psykolog timene til flyttbare dager slik at de ikke havner fast på en dag hele tiden for da går jeg glipp av de samme fagene hele tiden.

Jeg håper dette har vært til litt hjelp hvert fall, og så ønsker jeg deg og dine en nydelig dag videre. !

Jeg holder på med ny youtube video, som jeg skal sette sammen og legge ut på YouTube kanalen min :https://youtube.com/channel/UCW76VMfQmeO65g1_IaSnTnw

Senere kommer det ut, det er video om hvordan man lager smør kjeks med sitron og sjokolade ! De ble kjempe gode. !

 

Mvh Luckyluka.  Komme nytt innlegg senere i dag også. Gjerne kommenter, og del <3 Takker og bukker.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg