Tornado sky,middagsbesøk, lettsaltet torsk med løk blanding

Beklager , i går det ble desverre lite blogging. Nicolas var syk atter e gang med mage knip.

Og denne gangen tror jeg nok det var min feil, som gav han laks.

Han tåler ingenting lenger. Han spiste alt før, og det er synd for han elsker laks.

Men jeg elsker han, og han får ikke ha vondt på grunn av jeg ikke kan dy meg  igjen.

Middagsbesøk.

I dag har jeg stått på kjøkken i hele dag, jeg begynte tidlig.

Fordi jeg hadde avtalt middags besøk egentlig i går men det ble det jo ingenting av da, siden Nicolas var så dårlig.

Så da har jo lett saltet torsken ligget i saltet vann i kjøleskapet siden i går.

Det jeg gjorde var å sette fisken på svak varme ,over tid. Den skal egentlig bare tekke.

Og skrelte poteter, kuttet de i to for da koker de fortere.

Og skrellet grønnsakene ,kålrot og gulrot.Skjærte de opp i pinner da det ser mer delikat ut.

Og ikke minst koker de kjappere , når det er mindre som skal kokes igjennom.

Deretter laget jeg løk blandingen, freset den på panna som jeg hadde allerede for varmet og stekt smør på slik at skummet forsvant. Deretter kastet jeg det oppi panna. Freset det på litt + middels varme.

Slik at den fikk beholde den fine fargen, og alikevell ble gylden.

Deretter begynte jeg å skjære opp flesk, steke flesk. Det var noe som skulle oppi løk blandingen den kuttet jeg opp i små firkanter.

Og den som skulle oppi sammen med fettet, den kuttet jeg i tynne skiver på langs.

Jeg kjøpte flesk uten svor, da jeg ikke har tenner som kan tygge svor.

Så begynte jeg å steke flesket som skulle oppi løk blandingen som var ferdig og satt til sides.

Uten smør, stekes flesket for det tyter væske ut av flesk nok. Og denne væsken bruker jeg oppi fettet.

Tok de firkanter med flesk, oppi sammen med løk blandingen og satte det til siden.

Da fortsatte jeg på de tynne strimlene med flesk, som skulle oppi fettet.

Alltid tømme av panna først , for det er for mye væske.

Det skal ikke være smør oppi flesket , eller væske for da steker de ikke skikkelig føler jeg.

Kjenner på potetene med en kniv, for å se om kniven går igjennom potetene , da er de ferdig.

Jeg steamer poteter og grønnsaker i en gryte sammen, og setter til siden.

Varmer opp løk blandingen igjen, slik at den er fin og varm til gjestene kommer.

Det er dekket på med servietter, og talglys.

Legger ved noen bilder av prosessen, ikke glem å bla ned for å lese om tornado skyen som kom til Karmøy i dag morges ! Natt.

Her er løk blandingen ,som også inneholder chilli fin kuttet og små firkanter med steke flesk.

Nå holder jeg på å lager ostekake,/kiwi og jordbær.

Ostekake og tilslørte bondepiker med min egen vri er den nye yndlings desserten min. Seriøst jeg lager det jo flere ganger i uken. Og det er jo så lett!

Det gjør det kjempe gøy å pynte !

Tornado sky besøk på Sandve.

Det er helt sykt. I natt nermere morgenen i dag morges hørte jeg skudd avfyring. Trodde jeg hvertfall.

Det var veldig høyt, og med det kom det etter dønninger (effekt) av knitrende høye lyder som kommer av spredning somregel. Eller når  lynet slår nedi ett tre og trener knekker. Slike lyder. Og det var så utrolig høyt at det var rett før jeg søkte dekning mtp denne her forbaska russiske idioten. Som har advart om at hele verden får svi med global katastrofe om Nato blander seg inn i Ukraina.

Her for litt  siden , leste jeg om at undervanns båt tornado våpen forsvant fra bunnene overflate. At deikke visste hvor den ble av.

Obviously, tok Russland den. Og rart med det . For første gang på mangen år blir det tornado sky som river låve og alt med seg , stikker av med sauer. Så kraftig.

Og så var det jo tornado et annet sted også i tilegg. Ikke bare her.

Russland stjeler en ubåt som kan dyrke tornadoer , og advarer om globale følger vist Nato blander seg inn.

Og dette skjer ? Er det bare meg? .min angst eller har jeg noe rett i det jeg skriver ?

Det som var så rart var at i natt når jeg la meg var det pøsregn, og vind, så plutselig ble det HELT  stille. Og så tenkte jeg for morro:” ja det er var jo veldig så stille det ble nå da. Lo litt og tekte: ja det er jo alltid stille før stormen. “.

Og så smeller det ! Booom! Og jeg trodde det var en gal nabo som gikk løs md hagle / mer som granat.

Og de ettervirkningen av lyder som kom. Knitrende høye lyder. Som kinaputt bare drit høyt.

Før dette , filmet jeg data laderen min for den knitret noe sinnsykt når den sto i veggen, til og med hele 7 minutter etter at den var dratt ut. Og det banka i finger tuppene  når jeg holdt på den.

Måtte filme det , og spørr andre om de har peiling på hva denne lyder her er.

Har vist nok tordnet da ,i natt.

Ikke før i dag fikk jeg vite om denne tornado skyen.

Og jeg har helt siden jeg var liten følt på meg at det kommer til å bli noe  alvorlig galt i min leve tid, som tornadoer, orkaner elle andre naturkrefter./virus.

Og alt skjer.  Jaja, ikke akuratt den type virus jeg har hatt mareritt om i alle mine år.  For vi sp jo ikke akuratt zombier rundt oss.  Men still, vi har hatt pandemi, corona. Og nå tornado sky og jeg er redd dette bare er begynnelsen.  Det neste blir vell en synde flod. Oversvømmelse. Aner ikke men jeg har denne største frykten banket inn nå med tresleiv, da det ene etter det andre skjer jo.

Av alle mine største frukter , som kommer til realiteten.

Det er skummelt, krig, virus, tornado. Whats next ? Er jeg helt på jordet ? Eller ser dere andre det også?

Vi som har levd i fred så lenge, i ett land som skulle være det tryggeste av de alle.

Friere enn de alle, Norge. Alikevell lever jeg med sky høye angst, nyter hver dessert jeg får, middag jeg får, spiser og nyter det . Og dysjen ,jeg står lenge og tenker på hvor heldig jeg er. Bare nyter det for frykten min sier jeg må det , for det må nytes så lenge det varer. For vi vet ikke hva morgen dagen bringer.

Og staten, bare står der som noe. Idioter å ser på , de gjør ingenting. Øker strømpriser og mat priser, bensinpriser.

Men hva med freden? ,Hva med p være i livet og å få leve ?.

I stedet for å slite om overlevelse , og å bære på  hefitg angst som. Lever hver dag som det er våres siste, setter livet på vent. For angsten for å dø i morgen er står og den er blitt farlig realistisk.

Jeg har netopp begynt å leve, fått livet mitt tilbake. Og jeg vil ikke dø lenger. Og jeg vil ha jentungen i mine armen om det skal skje. Det er ikke lett det. Hun er jo i fosterhjem 50 minutter med bil fra der jeg er.

Staten leverer informasjon til Putin, over sosiale medier. Og forteller at Norge er så dårlig forberedt, og hvordan våpen vi har. Og det hjelper Putin imtil å kartlegge ett angrep ,og Norge kaster oss ut som blink.

Uten å tenke over at Putin kan bruke pc ,og internett han også likt som alle andre. Da bør Norge, sosiale medier og aviser lære  holde kjeft.

Er det rart vi blir redde? Norge er jo så korttenkte.

Og sitter bare å ser på, og deler ut informasjon. Ingenting kartlegging eller forberedelser blir gjort.

Nei, jeg er skremt nok fra før da Norge ikke kunne beskytte oss fra viruset , for vi var så uforberedt vi kunne bli. Og i dette  mulige angrepet blir ingenting annerledes. Hvorfor skal det bli det ,staten lærer jo ikke. De kaster me duk over problemer. Så min tillit, den har de ikke nei.

Vi har og må alltid klare oss selv. Slik som jeg måtte klare meg selv, ut av rus helvette og inn i ett nytt og bedre liv jeg nå er redd for å miste.  Samtidig prøver ikke akuratt Norge å betrygge oss.

Håper det kan ta slutt, jeg synes synd på alle barna som er på sosiale medier som må lese alt det der med de sørlige nytt innleggene om Putin og at en norsk mann leste i russisk avis. Der det var snakk om Norge, og at Norge burde bli skremt av det som sto i denne russiske avisen. Absolutt. Vi er skremt ! Men staten gjør ingenting , Er du fornøyd nå ? .

Det er inne byggerne som blir mest skremt. Vi har ikke råd til å kjøpe oss plass på en rakett til verdensrommet for å berge  oss selv og familien slik som de med høy tittel, og konge familien kan.

Vi som ikke er priviligert , vi får ikke plass i en bunkers med alle de rike og priviligerte , eller ett sete på rakett om jorden går i oppløsning.

Det er ingen plan for oss  andre. De redder seg selv og etterlater oss garantert.  Bare min Mening , etter mine erfaringer med staten selv.

Jeg er redd, og jeg vil at de skal gjøre med det.

Kan bare tenke meg hvor redd og skremt barna blir av alt som står.

#JegErRedd

Og det er lov, akuratt som det er lov å si høyt at jeg er redd, jeg er ikke ok. Det er lov å vise følelser.

Og lov å si i fra om de følelsene.

Sett #JegErRedd på statusene dine, om du er enig. Kansje vi blir hørt. Noe jeg har liten tro på. Men jeg vet hvertfall da at jeg ikke er alene om å være redd.

Del gjerne 🤎 Ikke slutt å lev,  stå på.

I går ba jeg til Gud, om Nicolas som var så full i mage knip da han også begynte p hoste hele natten.

Jeg ba og holdt på han med mine hender, begge to.

Og jeg følte min sterke kjærlighet til han, den samme jeg har for Gud. Og brukte det som min kraft i min bønn om at Nicolas skulle bli frisk igjen.

Den bønnen ble veldig kraftig , og Nicolas er i dag hundre% i form.  Det begynte kort tid etterpå, han spiste igjen og lekte med bamsen sin og hoppet og tøysa. Det var så godt å bli hørt.

Så jeg legger min lit til Gud, og tenker at han har nok en plan for oss. Det er min trygghet, gud, på den måten slutter ikke jeg å leve.  For min tro er kjempe sterk, og det hjelper meg veldig til p fortsette å leve og å kjempe for å  få ting til i livet. Selv om det er krig. Så har jeg tillit til at Gud ikke lar utryddelsen skje. Det var hintet til bombarderingen.

Jeg føler sånt med Ukraina🤍 og jeg ber for de 🤍

Sender masse positive tanker, og varm kjærlighet til Ukraina 🤍 Tusen takk for du lese mine innlegg, hjelp meg opp på topplisten del. 🤍

Her har jeg laget kjeks bunnen, og lagt skjærte  jordbær inntil kanten, slik at det blir både godt og fint å se til . Denne skal stå i kjøleskapet i 4 timer, til den har stivnet. Deretter begynner jeg på geleen som stivner på toppen. .all gele må kjøles ned uten at den stivner før den skal oppå kaken.

 

Nei nå for jeg legge meg litt nedpå å hvile god middag. Skal sove hos familie i dag, fordi det har meldt kraftig torden og lyn, jeg er livredd det. Så lenge det var advarsel så satser jeg på å dra ut dit.

Da vil jeg ønske deg en kjempe fin dag videre, så snakkes vi senere i dag. Sove og gro Kardashians.

Stor klem fra luckyluka. 🤍

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg