Jeg er skikkelig utskjemt-Det er ganske så uvanlig

Jeg er utskjemt! Helt seriøst.

Når jeg ser rundt meg nå så ser jeg alt jeg strevde for å få til ,og få tak i og alt jeg ikke hadde før for ett år siden.

Jeg var i rus, 14 år. Og hver dag var en kamp om p få tak i mat, neste fiks og ha shampo og balsam, og rene håndkler.

Det var en kamp hver dag, om bare å få ordnet rene klær.

Det var en kamp ,hvor jeg noen ganger måtte sove naken, og rulle meg inn i sengelaken ,dysje og så tilbake i senge lakenet.

Fordi jeg hadde ikke fysisk form, såper og hygiene artikler , fordi jeg hadde ikke råd.

Og jeg hadde ikke internett, eller tv på 10 år faktisk.

Og en god del perioder strevde jeg for å få tak over hodet, finne en sofa å sove på og få tak i bare en bolle og spise.

Jeg ser rundt meg, alt jeg har i dag. Av mat, klær, høndkøær, sengetøy, møbler, tak over hodet, nydelig leilighet ,balkong, ute møbler til og med, og touch skjerm i speilet på badet med forskjellige lys  og dimmere.

Og jeg står i dusjen ,vil ikke ut av dysjen og glemmer alt tid. Bare tenker “: å jeg er så heldig som har denne deilige dusjen med godt varmt vann, og jeg vil ikke ut, jeg må nyte det så lenge det varer”. Ford jeg er redd for å miste det.

For man vet aldri hva morgen dagen bringer, og spesielt ikke med denne krigen som foregår.

Og jeg til forskjell fra for ett år siden, kan vist male, med akryl. ! Who knew?

Jeg synger og danser på gulvet med støvsugeren i hendene.

Nynner ,med  komfyren, steker fisk i stekepannen og holder stekespade i hånden. Nynner glad melodier.

Og jeg ser rundt meg, så ser jeg alt mangen av våre med borgere ikke har i dag.

Og når jeg handlet mat i dag, fikk jeg ikke plass i kjøleskapet.

Måtte Ryde om på alt ! Fryseboksen er full av mat jeg har mat til å mette 19 familier i en hel uke og vel så det. Og jeg er bare en person ,som er veldig takknemlig og glad i mat.

Halve kjøleskapet består av grønnsaker ,bær og frukt. Hvem skulle trodd? Jeg? Frukt? Grønnsaker? Bær? I kjøleskapet? Hehe, det er luksus varer. !

Det er det dyreste , fisk og frukt og grønnsaker og bær.

Og jeg har nok av det , og jeg tar det fremdeles inn over meg. Jeg klarer ikke helt å begripe hvor langt jeg har kommet.

Før jeg tenker på hvor jeg var for 1 år siden, da får jeg de her “moments” hvor jeg tar alt inn over meg, og får en heavy Lykke følelse.  Og en indre fred , og stolthet som slår meg i hjertet.

Det er helt fantastisk, og jeg erklærer meg selv helt frisk, fri fra rusavhengighet, fri fra struggle , og fri ta depresjon, og fri fra angst , fri fra ptsd.

Det er bare en tale måte, jeg sliter jo enda da det kan komme opp igjen ,men akuratt NÅ. Erklærer jeg meg frisk.

Og det er aldri nok timer i døgnet til å fylle behovet mitt med stimuli fra hobbyer jeg har.

Jeg klarer ikke p bestemme mg verken for hvilken mat ,elle hva jeg skal gjøre til en hver time.

For jeg har så utrolig mye av det , noe jeg absolutt ikke er vant med. 14 år uten en eneste tanke og mening selv, uten noe som var mitt da alt ble stjålet eller gitt bort eller byttet bort.

Ikke mentalt tilstedeværelse en gang, og kunne ikke 2+2 =4, ikke kødd en gang.

Så jeg hadde ingenting, og nå har jeg absolutt alt jeg trenger.

Det er mye å sette pris på,og å være takknemlig for  ,og takke Gud for hver dag og kveld.

Derfor finner jeg meg selv i å være utskjemt for tiden, fra fattig til rik. Ikke økonomisk men alt annet i livet.

Så jeg ville bare ta dette momentet , og takke for alt det fine jeg har fått i livet mitt.

Jeg har laget laks!

Og Nicolas var veldig happy da, han elsker jo laks. ! Se bilder ,her nedover ; var veldig fornøyd, og det ble kjempe godt. Stekt lakse filet, poteter,gulrøtter ,oppskjært eple,barnes-saus . Helt fantastisk godt.

 

Vi glemmer noen ganger å stoppe opp å sette pris på det vi har i livet, jeg sørger for å alltid huske på at jeg startet med ingenting. For da setter jeg pris på alt ,spesielt de små tingene i livet. I hverdagen.

Og det at jeg får lov å våkne opp til en neste dag, det er jeg også utrolig takknemlig for.

Men noen dager er det så lett å la seg selv bli dratt ned av netopp sine egne tanker som tar over.

Lag en strategi for dette, kjenn igjen første symptomer og da blir et så lettere å snu det igjen med en gang.

Dette er noe jeg har jobbet med fra dag en av, selv der jeg var i rus.

Så det blir en tilvenningssak. Men selv om man er vant med det og har gjort det i alle år, for å trenes til det. Blir man aldri helt ferdig utdannet i det. For det er noe vi aldri kan klare å gjøre hver gang, vi skal jo sørge og gråte innimellom også. Det er viktig å kjenne på alle følelser en får, ikke bare de positive.

Om man føler på følelser, og kjenner dem er det veldig sunt. Veldig usunt om man ikke kjenner på alt for da skruer vi av, og det var slik det skjedde med meg at jeg ble syk. Jeg skrudde for mye av. Men litt må vi, ellers får vi den tunge over belastningen mentalt som gjør at vi shutter helt av.

Så våge å kjenne på følelser, men også sette pris og se de små gledene i livet som de store gode gleder ❤️ finne en fin balanse , det er det god hjelp i.

Det å gi beskjed til de som er rundt oss, at nå har jeg det ikke så bra. Er veldig nyttig , for da vet de rundt at ok nå går det ikke så bra da gjør jeg ingenting som kan forverre dette, og kan ta mer hensyn.

Og evnt hjelpe til for at det skal gå bedre.

Ikke gjør som meg, steng av alt.  Jeg ble ganske takknemlig når jeg fikk sammenbrudd, for første gang etter at jeg var helt avskrudd.  Fordi jeg fikk endelig til å føle igjen !

Det husker jeg så godt, jeg var så glad og takknemlig og lykkelig av at jeg hadde så vondt i hjertet. Hehe. Mamma trodde jeg hadde hjerteinfarkt. Stakkar. Hehe.

Det var jo bare hjertet(følelses messig).

Men jeg klarte jo ikke å prate skikkelig så det ble ” hjertet ! Vondt ! Hjerte !  Lol. Hehe. .kan mistolkes det ka spesielt Når det er så heavy sammenbrudd og sterke følelser at en faktisk føler en skal dø.

Men det var sunt ! Endelig kunne jeg føle. Og da kom jo alt på en og samme tid. Sprit skapet var foran meg, så jeg løp ut på soverommet og ringte min mor.  For dette ville jeg ikke  drikke bort ! Selv om tanken kom borti viljen til det. Men nekta !

Så jeg flyter jo i gode følelser nå, ikke hatt nedturer på lenge. Og satser på det blir slik fremover også.

Og timene fyker fra meg, jeg her så mye jeg vil ta meg til om dagene.

At i stedet for blir det gjort ingenting. Og kanske litt her og litt der. Men i morgen har jeg satt av en hel dag, jeg skal lage middag til familien.

Lettsalta torsk ! Gleder meg.

Ja jeg spiser fisk to ganger i uka. ! Og noen ganger mer. Jeg elsker fisk !

Hehe, nå får vi ta kveld tenker jeg.  Tusen takk for du leser innlegget mitt, for hver leser klikk hver dag jeg får , betyr stor støtte for meg og min kamp opp til målet  fra deg. Det er jeg evig takknemlig for.

Ha en fantastisk fin kveld videre og en god god natt. Klem fra luckyluka. ❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg