Hvordan Takle Motgang og Nedgang Psykisk//Rus

Hvordan takle Nedgang / / Motgang (Rus//psykisk )

 

Hei , i dag vil jeg prate litt om dette her med Nedgang og motgang noe vi alle egentlig får. Det er slik at vi får dette av forskjellige årsaker og i forskjellige grader også er det noen som er bedre å snu det  igjen med en gang det kommer / å takle det bedre enn andre.

 

Årsaken til at jeg velger å skrive om dette i dag, det er fordi jeg selv har kjent på en del motgang de her ukene, helt til det først nå begynner å snu. 

Også kjenner jeg en del gode venner som også har hatt en del mot  ganger i det siste, som gjerne ønsker å finne veien tilbake igjen til lykke. 

og jeg har fått noen meldinger fra noen venner i det siste ukene som sliter litt. 

Og det er jo nettopp dette bloggen min handler om, å dokumentere mot ganger , utfordringer og løsninger med forskjellige typer slitasjer og definisjoner. 

 

Det som skjer med hjernen når man først begynner å tenke negativt, det smitter hele sinnsyke systemet våres veldig fort. 

 

Det man kan er at man tenker jo det som jeg skrev om her for litt siden om å omprogrammere hjernen. les mitt innlegg om du ikke har kjennskap til det her: 

 

og når man fremdeles har gjort dette, så kommer nedganger og mot ganger uansett, det handler om oss selv og hvordan vi ønsker å leve til syvende og sist. 

 

Men det finnes redskaper til å takle dette bedre og jeg har noen selv også som har hjulpet meg veldig mye ved min nedturer, og mot ganger. 

 

og selv jeg klarer ikke alltid å stoppe det, men jeg er fremdeles rusfri i det minste, det er bedre å sitte å gråte enn å gjøre skaden så mye større enn hva den egentlig er skal jeg si. 

5 sekunders regelen for hjernen

Når det skjer, tankene kommer de her negative da tar det hjernen 5 sekunder før den tar det helt inn og det begynner å smitte kraftig over til hele attituden. 

 

Så det jeg gjør når dette skjer, jeg teller ned fra 5-4-3-2-1 , Og midt inne i tellingen har jeg begynt å gjøre meg selv opptatt med noe annet. Da mottar ikke hjernen de her negative tanker, og signalene du sier  i tankene dine. 

 

Dette bruker å fynke veldig godt, men om dette ikke fungerer ( noe jeg tviler på at det ikke gjør ), så kan du alltids ringe noen du vet stiller opp. 

 

det gjør ting lettere, bare det. Og spør om de ønsker å finne på noe med deg, gå en tur, eller besøk noen få andre ting på tankene. eller du kan prate om det som er galt, å få det ut skikkelig. Det hjelper også. Men sannelig kan det bli slitsomt for de rundt oss om vi hele tiden skal klage til de. Heldigvis er familie evig, og ubetinget kjærlighet. Men jeg anbefaler å prøve å bare snu tankene på denne måten som jeg beskrev. Det kan gå veldig galt om man ikke snur de tankene med en gang , og bruker redskapene vi har fått utdelt til å leve med.  I mitt tilfelle, ville det vært å rast ned alt jeg har bygd opp nå i dag, spruket på rusmidler ville knust hele livet mitt nå. Men det at jeg hadde for eksempel hentet meg inn rett med en gang, så ville skaden vært veldig liten egentlig. Og jeg selv ville aldri blitt tatt på en prøve, eller fått systemet på saken om jeg visste jeg klarte å stoppe med en gang. Fordi om det bare er en liten sprekk, og systemet får vite det river de ned alt for meg, som jeg hadde bygt opp til nå. Og jeg ofrer ingenting av dette livet jeg har skapt meg for noe jeg kan fikse selv. for eksempel ville de nektet meg å ta billappen, måtte ventet ett helt år til. Og fremgangen med jentungen og barnevern ville vært satt på vent, og alt jeg har i dag av bolig og ting ville vært søppel og kastet, stjålet, og kastet ut av. Nei, det er ikke vits å gjør det til noe verre en hva det allerede er. men om en trenger hjelp, MÅ en faktisk søke hjelp. Og det ser man jo med en gang om man ikke klarer å stoppe når man sier man skal stoppe, da trenger man jo hjelp. 

 

Selv som rusfri, og frisk psykisk får jeg veldig mye motgang, og ned turer. men jeg bruker de redskaper og erfaringer jeg skriver om her til å hjelpe meg bort i fra en krasj totalt.

 

Er skaden allerede skjedd?

 

Om skaden allerede er skjedd, da er det veldig viktig at du snur dette med en gang selv om skaden har skjedd. og heller ikke se på det som en skade, men en erfaring rikere og ikke la det tynge deg ned fordi det var bare en gang,  man har hele livet foran seg. 

 

og gjelder skaden selvskading, så må du be om hjelp snarest mulig selvfølgelig. Eller stoppe med en gang om du ikke må på legevakta. 

 

Tro det eller ei, jeg har vært borti en del slikt selv opp gjennom det å få smerten psykisk over på fysiske smerte slik at jeg skulle slippe å føle det i hjertet, men heller føle det fysisk fordi jeg har alltid vært den som taklet fysisk smerte bedre enn psykisk smerte. Nå vet jeg ikke om det kanskje er omvendt, hehe. Jeg aner ikke , like følsom enda og redd for å bli såret. 

 

Men jeg er også Takknemlig for å få lov til å føle igjen siden hele meg har vært avskrudd i 14 år ca. da begynner man virkelig å sette pris på følelsene vår som faktisk er årsaken til at vi klarer å holde oss mer trygge, og huske dårlige assosiasjoner som kan berge livene våres en dag å flere ganger etter min erfaringer. 

 

Men man skal elske seg selv for den vi er, uansett bagasje og væremåte. Vi kan heller ei endre på det som har skjedd, men vi KAN endre på hvordan det blir fremover. !

 

Det er så viktig å ta vare på seg selv, men alle fall innimellom. Det er ikke uvanlig. Eneste forskjellen er at vi faller for forskjellige årsaker, like vondt gjør det uansett hvordan og hvorfor, og samme oppskriften er det på  uansett årsak.  

 

Faller du, reiser du deg opp igjen med en gang og prøver på nytt “. 

Når du faller av hesten, må du stige rett på igjen å prøve på nytt ellers blir det til en redsel , frykt og andre tilfeller mer myntet til ovenfor: det tar kanskje evighet før man klarer å prøve på nytt.

 

Hvorfor utsette det? er det noe du ønsker , så gjør det nå, med en gang. Ikke stå der og vent til rette tidspunkt, eller gjør deg ferdig med noe som du ikke vil gjøre før du endrer det til noe du faktisk ønsker å gjøre, om det er noe for deg selv, eller en livsstilsendring, noe for andre. 

 

OM du ønsker å gå deg en tur i skogen, så sitter du ikke å venter til de negative tankene tar over , da skjer det aldri. Man må bare komme seg ut å gå den turen med en gang. og med en gang en gjør dette så vil en se at wow, det ble faktisk mye bedre, og så lett det var da og fantastisk godt var det også. ! 

 

Nei alt står på oss selv, og vil vi noe må vi bare ta tak i det med en gang, samme som når en ønsker å kjøpe seg cola fordi man er så tørst på cola.Det er mye tyngre å la være , hvorfor skal det være så annerledes med ting når det kommer til psykisk , eller rus? Det behøver ikke være så annerledes, og det behøver ikke å være så vanskelig. 

 

Det er bare til å gjøre det man selv ønsker. No Biggie faktisk. det er ingen stor sak. Det er bare at man velger å gjøre det man faktisk vil i stedet for å sette seg selv i mye dritt som en ikke ønsker. Og vil man ha en bedre helse, så får vi oss en bedre helse. 

 

Poenget er: “ VIL MAN NOE NOK; SÅ VENTER VI IKKE PÅ DET, og lar det glippe forbi oss. Nei vil man så får man til akkurat det man vil. Sann mine ord. Og jeg tenkte ofte : hva er det jeg ikke vil ? , og lot det styre hvor jeg ville hen. Når jeg ikke visste hva jeg ville med livet. 

 

Hva er det du ikke vil? Fortell, tenk det høyt. Og ta steget bort fra det du ikke ønsker. Og alt vil gå av seg selv faktisk om en bare styrer unna de ting som en ikke ønsker , noe man gjør hele dagen lang egentlig uten å tenke så mye over det. 

 

Alle her som leser min blogg, og kjenner meg lokalt de vet hva jeg har gått igjennom , uten å gjøre meg til noe offer så holder det med å si at jeg har faen hatt det tøft til tider, og permanent.Trodde jeg  ,men ingenting varer evig , alt er midlertidig.

Og Når de vet hva jeg har gått igjennom, og hvordan jeg var og hvordan jeg levde og  hva jeg gjorde mot meg selv, og hva andre gjorde mot meg, og sist men ikke minst hva jeg gjorde mot andre ! Da, veier ordene en hel del mer her i blogginnlegget mitt i dag. 

 

Fordi det man gjør mot andre, det er noe av det tyngste å bære, faktisk . det man gjør mot de som er glad i oss, uten å engang tenke over det der å da.

klarer vi det , ja da klarer vi å gå fra det vi ikke ønsker også .

 

Ja , alt kommer av anger, skam, og skuffelse på en og samme tid når en slutter å ruse seg og det blir værende,men man lærer å legge det bort. Å fokusere på her å nå, og i fremtiden at man ønsker å sørge for at det aldri skjer igjen. Ja hva må man da gjøre ? Jo ta vare på oss selv, for at det ikke skal skje igjen. Samme hvordan måte man må ta vare på oss selv for det er ett og det samme. vil man at slike ting ikke skal skje igjen, da endrer man holdning og atferden våres, slutter å ruser oss for å ha kontrollen på at det ikke skal skje igjen. 

 

Hvem visste at jeg hadde så mye å skrive om dette her da , hehe. Neida jeg har en hel del erfaringer under dette feltet og jeg har flere ganger latt dette her tynget  meg ned, og hindret meg i suksess opptil flere sjanser har jeg rast sammen, og flere broer som ville hjelpe har jeg brent. Og jeg har tråkka på mangen føtter under veis. og følelser har jeg såret også i stor grad. Men min mor sa til meg: “ du må tenke på det som kommer, og her å nå. Ikke ligg å tynge deg selv  ned av det som har vært som du ikke kan gjøre noe med likevel. “ 

 

“ største gaven vi kan få, det er at du tar vare på deg selv, og i det ligger tilgivelse” . – Min godeste mamma. <3

 

Og det er helt sant, og se jeg er er rusfri nå og frisk psykisk jeg kunne risikert å aldri kommet tilbake til meg selv psykisk. but here i am. Alt går ann. Og det er det mange som har skrevet melding til meg om at når de ser meg, så ser de håp og får troen på at dette kan de klare, fordi de vet hvor langt nede jeg var, og gone jeg var mentalt. Og når jeg kan det, så kan dere også. 

 

Også har vi de som ikke forstår at å dele stoff, tilby og å “hjelpe”, når noen prøver å stoppe med det.

De forstår ikke at det ikke er fint gjort, men samtidig så har vi mange som faktisk forstår det også men nettopp derfor gjør de det. De deler kun når man skal slutte men når man ikke ville slutte da snyltet de selv. – Det er fordi de ikke ønsker oss godt, og da må man skilles fra dem og skjerme oss fra slike mennesker som ikke vil oss godt. dette gjør hver og en person med livet sitt uansett hvor de kommer fra, hvem de er og bagasje de har. 

Men man har også de som ikke gjør det , de kutter oss av når de vet at vi ikke ønsker det lenger , da er de noen som ønsker oss godt.

 

Det å skjerme seg fra alt som ikke er bra for oss, og folk som ikke vil oss godt, generelt gjør alle daglig faktisk. 

Og det er heller ikke noe nytt, og vanskelig, alle gjør det jo hele tiden og om andre dagligdagse normale ting. Men det som er vanskelig , det er å skille mellom hvem de her menneskene er. Og hvem som ønsker oss godt og ikke. 

 

legg ut en test- om du er usikker. Og med en gang du får ditt svar, skjerme deg fra det. ikke en eneste telefonsamtale etterpå, ingenting. for da er det gjort. Da er kontakten der igjen. Skal man bryte kontakten med noen som ikke vil oss godt, gjør det uansett hva det koster og om det tar bort muligheter også, drit i det! Fordi livet ditt er verdt så mye mer enn dette. !

 

Sett deg selv først.  ! Før noe annet. ! Jeg lover deg at dette vil du komme langt med. Du vil ikke se det med en gang og det vil komme dager der du føler at du er egoistisk, og du glipper kanskje men hent det inn igjen. For du vil se at når du glapp, satte du ikke deg selv først, og da ser du at det gikk galt. du er utslitt kanskje fordi du hjelper noen som du bryr deg om, når du egentlig trenger ett heftig avbrekk fra alt og alle og bare fokusere litt på deg selv. Da går det fort galt, du må ta deg tid til deg selv, og ta deg de avbrekket du trenger ellers går du i gulvet, og kan ikke hjelpe noen om du ikke hjelper deg selv først. 

Vanskelig ? Ja, noen ganger kan det være vanskelig fordi vi har så lyst å hjelpe til og få ting til og tar kanskje på oss for mye innimellom, eller ofte. 

 

Men det er ingen andre enn du som får lide for det , om du ikke tar vare på deg selv tenker du. ?

 

Ja, nei det fungerer ikke slik. man vil merke mennesker rundt oss blir sliten, for slikt smitter, og man vil se de bli bekymret og ta på seg selv mye igjen for at du ikke skal gjøre det. Og handler det om rus, så ødelegger dette de sterkeste pårørende , de knekker rett i stykker. 

 

Det går ut over alle rundt deg, men du kan regne med de at de alltid vil være der for deg så lenge du viser at du vil noe annet. Man kan ikke gå rundt og si: jeg er glad i deg, når man utsetter familien for slikt gang på gang uten å engang tenke på å slutte om ikke for deres del, men sin egen del. 

 

Det å ikke bry seg om seg selv/ta vare på seg selv , er det samme som å ikke bry seg/ta vare på de som er glad i deg. 

( Da tenker jeg på rus, og dette her ). 

 

Man må vise i handling, at man kan faktisk ofre litt for de rundt oss, ellers bryr man seg ikke. etter min erfaring og mening. 

 

Men om en begynner å tar vare på seg selv, så viser en også at en bryr seg om de rundt oss ved at vi slipper opp bekymringene de har for oss, vi gjør at de slipper å ta vare på oss, og bekymre seg om oss. Og ved å gjøre det vi ser man også at vi bryr oss om de som bryr seg om oss. 

 

Det henger litt i sammen ser her ser du. Denne ubetinget kjærligheten man får fra familie er helt utrolig, om man vil eller ei så er den linket til omsorgen andre får for oss selv når vi selv ikke klarer det. Og får vi omsorg overfor oss selv, leter vi opp behovet for omsorg de rundt oss har for å gi oss. DEN type Av belastning, er veldig godt for et overbelastet sinn. 

 

Jeg håper dette kan være med å bidra til at de vi har rundt oss ser ting litt annerledes og begynner å bry seg om seg selv litt, om ikke for seg selv men for de som bryr seg om denne person. 

 

Og jeg vet hvor vanskelig det er, men la oss ikke være som systemet og hjelpe apparatene og over komplisere ting når svarene ligger rett foran oss, og det ER BARE TIL, å gjøre det man vil, eller å ikke gjøre det man ikke vil for den slags skyld. HVilken som helst som er lettest bruker du. 

 

iKke tyng deg selv ned i anger, skuffelse og dritt som følger med en nedtur, ikke gjør ting verre og vondere enn hva det allerede er for deg selv, eller for andre rundt deg. Og heller ikke sett så stor vekt på Fallet som var om en av dine venner var den som falt nettopp, hjelp den personen heller opp av fallet. ikke si : “ jeg er så skuffa”,” alt er ødelagt” , eller begynn å gråte som om alt er fortapt. 

 

Neinei, det er fyfy! Du må ikke det, fordi det var BARE ett fall, livet går videre, og la oss la det gå videre enklere enn unødvendig vanskelig. 

 

Du er verdifull, du er god, du er fantastisk, du er sterk <3 ! IKke glem det. Og du er Høyt elsket ! Og har mange som er utrolig glad i deg. Reis deg! ta det som er rettmessig ditt ! Ei det ! Og gå den veien du vil, for du er Konge i ditt eget liv. Du tar besluttningene, og du såtr på makten til å ta valgene i ditt liv, og du styrer din retning 110 % . Ikke glem det. 

 

Vil du være noe stort, og ha mer ansvar , gjøre det bedre ? , så vær kongen i livet ditt . det finnes ingenting mektigere og sterke enn det. Og gir den GODE følelsen, som aldri går tom“. – janne b. H .Liknes. – Luckyluka. 

 

jeg minner meg selv på det flere ganger daglig: “ JEG; er konge i eget liv, jeg har kontrollen her, og dette er mitt liv jeg styrer det akkurat som jeg selv vil.

 

du kan også det, for vi kom med denne pakkeløsningen når vi ble levert.;) 

Jeg er glad i deg, ja nettopp deg ! 

“Du skal elske din neste”. 

 

Hjertelig hilsen luckyluka

1 kommentar
    1. Du har jaggu vært tøffe og flink. Og du må fortsetta med det.

      Stå på. Jupp me bryr oss masse om deg

      Sig & Anita

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg