Sliter du på skolen? Hvordan jeg fikk min første 6-er!

Jeg er ikke hvem som helst, nei for du ser at jeg har vært rusmisbruker i 14 år, og rusfri nå i 1 år faktisk første november blir det 1 år ! . Men still jeg har vært rusfri lenger enn dette før å alikavell var jeg ikke tilstedet.

Pga en dissosiasjon lidelse, hvor jeg hadde låst mg selv pga overbelastning psykisk som følge av hva barnevernet gjorde, og ting da som hendte når jeg var i rusmiljøet hjalp jo ikke akuratt på. Til slutt slukket jeg helt av bryteren.

Og jeg fikk 6- er ,i naturfag. Mitt svakeste fag hele mitt liv !.

Hvordan spør du? Jo jeg tenkte at dette inlegget skulle handle mest om hvordan vi kan klare å få 6 er i våres svakeste fag hvor vi tidligere har hatt stryk, IV , og 2- .

Jeg skal skrive her hva jeg gjorde.

Og ikke minst hvorfor jeg gjorde det, for du skjønne at jeg har en venstre hjerne del som er veldig mye svakere enn den høyre. Dette går ut på det verbale, geografi, og teori osv. Imens den høyre går mer på kreativitet. Derav maling osv.

Jeg har alltid slitt med å lese til prøver, følge med i timen, og å huske det jeg leser.

Men jeg brukte den kreative delen av min hjerne, til å øve på den teoretiske. !

Ved å lage struktur, rammer og regler, og sette det opp skikkelig å lage ett lyd opptak  av det hele , så fikk jeg min aller første 6-er.

Ok her ser dere , jeg har gjort alt vi har gjort til i dag,skrevet  det hele helt på nytt igjen.Gjort alle oppgaver helt fra start til slutt av kapittelet.  For å lage struktur i det slik at det blir lettere å øve på det.

Deretter laget jeg også et dokument med bare spørsmål å svare på, av alle kontroll spørsmålene.

Og nå kommer hemmeligheten, det som hjalp meg å kunne øve til hver en tid uansett hva jeg gjorde.

Først laster du ned opptaker på telefonen din, en enkel app. Deretter åpner du opptak og starter opptaket.

Gå til datamaskinen på Word dokumentet ditt der du har alle spørsmål å svar.

Helt oppe i Word, har dere ett søkefelt. Søke ord skrives inn : LES.

Deretter kommer det opp flere alternativ men du finner det som heter:   les høyt , og du trykker på denne.

Start så leser datamaskinen din opp alt du har skrevet , og du lager da opptak av dette. Slik at du kan øve til hver en tid.

Det jeg likte best av dette var jo at jeg kunne trykke på opptaket mitt etterpå, og få lest opp spørsmålet, trykke på pause så svare på det selv, deretter trykker jeg på play for ø se om det var rett svart.

Det er som om du har en andre medhjelper sammen med deg som kan hjelpe deg , og spørre deg om det kapitelet som du jobbe med sine  spørsmål.

Hvist du sliter med det samme som meg, vær kreativ ! Gjør det morsomt å lese til prøve.

Ha struktur, og gjør det skikkelig. Ikke hopp over noe, eller gjør slurve feil.

Jeg har alltid slitt med å øve til prøver, følge med i timen, og gjør enkelte slurvefeil uten å tenke meg om,og i tilegg så hopper setningene og ordene slik at det blir rot.

Jeg har aldri før fått en 6 i hele mitt liv, men jeg har en ganske flink lærer også i naturfag.

Naturfag har alltid vært mitt svakeste fag, sammen med samfunnsfag og matte.

Det er klart det er ikke alle fag man alltid klarer å få 6 i, det er mangen ting som kan medvirke til at det ene faget ikke blir så spennende lenger. Det kan stå på forskjellige ting ,at man har vært syk, eller ikke har klart å følge med så mye.

Men denne strategien min gjorde det uansett lettere for meg å kunne bestå. Jeg satt i to døgn , fordi i mitt tilfelle så var det at jeg holder på med utredning for adhd, og sliter med å følge med. Og så har jeg vært mye syk og på møter og utredninger og lar behandling jeg må til hver måned.

Jeg går til behandling ca en gang i uken til annen hver uke. Så automatisk går jeg glipp av veldig mye, men vist jeg legger innsats i det så komme dette til å gå kjempe fint.

Det var helg, jeg hadde hatt sammenbrudd fordi jeg har måttet lagt blogg og YouTube til siden, og ta flyter jo tankene over og jeg satt og reiv meg selv i håret og holdt på å klikke av mitt eget tankekjør.

Men ved å være kreativ med å øve til prøve ,og skrive så mye og henge meg opp i dette i to døgn så gikk det over alt forventning.

Jeg siktet meg inn på en 6-er , for da fikk jeg hvertfall ikke stryk. Tenkte jeg.

Og til forskjell fra før, så har jeg vert for lyd bare jeg besto prøven, i alle år. Har jeg hatt lave forventinger til meg selv.

Men denne ganger satte jeg veldig høye forventninger til meg selv, og jeg gjorde en veldig god innsats og satte bort alt i to døgn for denne prøven.

Når jeg da var kommet hjem, det var helg og kveld. Så gikk jeg tilfeldigvis inn for å skjekke om det var kommet svar.

Jeg satte i det hylet , jeg skreik av glede , og tårene rant, hundene klikket på meg og ble helt over giret fordi jeg danset og skreik.

Jeg hadde mamma i telefonen og bare skreik videre, hun begynte jo å lure til jeg sa hva det gjaldt. Og de ble så kjempe glad for meg , og kjempe stolt.

Når jeg kan få det til, kan alle få det til. Jeg håper dette var nyttig , og at det kan hjelpe dere andre som kanske sliter som jeg har gjort i alle år til p få samme gode karakter , og følelsene med den.

Jeg unner dere det samme ! Og det var ganske så vanskelig å ikke blogge, fordi jeg hadde jo kjempet for å få meg selv på topplisten.

Og jeg hadde noen utbrudd , fordi jeg ikke har blogget og samlet tankene og tømt hodet da jeg bruker blogg som terapi så brøt jeg jo sammen uten blogg.

Men den oppturen jeg fikk da , når jeg så karakteren min. Jeg har enda ikke landet skikkelig i dag neste dag. ! Hehe.

Det var så verdt det ! Dette fikse dere, prøv dette neste gang. Lykke til.

Jeg kommer til å bruke denne metoden der jeg kan.

Stor klem fra luckyluka .

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg