Hvordan bli A-Menneske fra B-menneske ? Beste tips !

Hvordan gå fra B menneske til A menneske?

Er det mulig? Ja selvfølgelig med de rette rutiner.

 

Fun Fakta:

Personer som står opp tidlig rapporterer om mer lykke og velvære, og er mer produktive. De rapporterer også om større tilfredshet i livet og mindre psykiske problemer.

 

Som dere leserne mine vet, var jeg i rus i 14 år. Og alltid ansett meg selv som et Type B menneske.

 

Men ettersom jeg har blitt rusfri har jeg også sett viktigheten i livet, og det å lykkes, samtidig som det å kunne ta utnytte av hele dagen.

 

Det går ann å øve seg til å bli mer A-menneske. For eksempel ved å øke lyseksponering etter oppvåkning og gradvis prøve på å stå opp litt tidligere fra dag til dag.- Sa bjørn bjorvatn som er professor og søvnforsker ved universitetet i Bergen.

 

Eksponer deg for dagslys minst en halvtime  i løpet av de første to timene etter at du våkner av selv spontant, altså når du får sove ut, så vil lyset som treffer øynene ha en såkalt fase fremskyndede effekt på døgnrytmen, det vil si at det gjør deg mer A.Menneske.

 

Så hva kan vi gjøre for å gå fra B-til A menneske?

 

  1. Det handler om når du står opp, ikke når du legger deg. Stå opp, trene og spise på samme tid hver dag feks.
  2. Bruk en smart alarm.
  3. Få litt mosjon på morgenen f eks. (Kan også gå tur på kvelden for å få til å sovne tidligere )
  4. Få i deg et proteinrikt måltid.
  5. Unngå middags lurene ( De er veldig farlige for rutinene )

 

Hva jeg gjorde?

 

Jeg så viktigheten i det å kunne bruke hele dagen, ikke miste mer timer i døgnet enn nødvendig. Også det å få suksess i livet, mer mening og mål i livet er veldig vitkig for meg nå som jeg ble rusfri for 1 år siden.

 

Jeg startet med å legge meg kl 22.00 hver eneste kveld ! Deretter stå opp kl 06:00 Hver morgen, selv om det var helg flere månder flr jeg begynte på skolen faktisk. Fordi å gå fra b meneske til a menneske er desverre ikke gjort på en uke som man kan finne artikler på rundt på internett. Det er bare tull !

 

Så ikke la deg lure av de artiklene, å gjøre store livsendringer er ikke gjort over natta, og det samme går for å endre livsstil.

 

Akuratt som det å bli rusfri for meg var ikke gjort over natten og er fremdeles ikke komplett ferdig enda heller etter 1 år.

 

Og mine nye A menneske rutiner er heller ei komplett enda, jeg trenger mer trening i det. Og har ingen tid å miste !

 

Det er bare det at vi MÅ hente oss inn selv hele tiden med en gang vi kjenner at det glipper. Som for eksempel når vi er plutselig blitt syk da ramler vi jo selvfølgelig ut av de her rutinene.

 

Viktig å se godt etter de små røde flaggene i uvaner vi har, når det kommer til rutiner. Slik at vi kan ta tak i de med en gang og vende de om. Da blir jobben så mye letter. Det er nett som da vi rydder opp etter oss hver gang vi spiser, i stedet for å la det ligge til det blir fylt, du ser den?

 

  • Du tar en liten nap, uten å tenke over det.
  • Du finner deg selv si: jeg tar det senere.
  • Du tar små baby steg nærmere latskap.
  • Du sover ett par timer lengre enn vanlig.

 

Stopp de dårlige vanene!,

Det er en veldig god begynnelse, og det er ikke bare til å snu om på livet så er det gjort. 

Neida, det skal opprettholdes også, det vil si å holde det i sjakk ut livet.

 

Men umulig ? Nei slettes ikke du ! Det første man må gjøre er jo å begynne ett sted.

Ikke utsette det, for hver dag det blir utsatt ,desto lenger tid tar omvendingen.

 

Når du går å legger deg i kveld, sett alarmen på kl 22:00 , men vit at du er i seng en stund før dette hvis du skal se på youtube eller netflix.

 

når alarmen ringer, trykker du tv av, med en gang.

 

Så lukker du øynene, og Alt lys må av en god stund før du forventer å være i seng selvfølgelig ellers vil ikke kroppen bli trøtt. 

 

Sliter du med å få til å sovne?

Jogg tur før kveld, gå på tredemølle, eller gå en god tur når det er blitt litt mørkt ute. Og som vanlige regler for små barn også er: IKKE SPIS SØTT, før leggetiden.

 

Også kamille te hjelper mot søvn, melatonin vital har jeg prøvd noe som gir godt søvnmønster etter mine erfaringer. 

 

Jeg må hoppe rett opp med en gang alarmen ringer, nytter ikke hvor trøtt jeg er en gang. Opp må jeg, og med en gang må jeg skrue alle lys på slik at jeg “våkner skikkelig”. 

 

Sette på kaffe . jeg hadde ikke overlevd uten kaffe om morgenen, og ingenting slår lukten av nypresset kaffe om morgenen, og fuglene som kvitrer.

 

Jeg er der at jeg ligger ikke når jeg først har stått opp da må jeg stå, gå og gjøre meg klar med en gang ellers blir jeg trøtt med en gang igjen.

 

Så da blir det å ta en kopp kaffe, en røyk og bånn gass etterpå.

 

Vet du hva som hjelper?

 

Sett på bånn guff med bass din u\yndlingslåt, dans og syng ! Det våkner en av skikkelig, og i tillegg får en mosjon noe som er veldig bra for rutinene.

 

Er det mulig å “ta igjen” søvn dersom man har sovet lite?

Man skal ikke <<ta igjen>>  alt man har gått tapt.Men dersom man har sovet lite kan man ta seg en høneblund for å kompensere.

 

Men man klarer ikke å <<ta igjen>> alt tapt søvn,

 

Prøv derfor å få nok søvn hver natt i stedet for så slipper det å bli slik der en må “ta igjen” søvn og det bare baller på seg enda mer dårlige rutiner.

Veldig viktig å ikke starte med å gi slipp litt og litt, på de nye gode rutinene,

Grunnen til at jeg elsker å skrive dette innlegget her er fordi jeg selv har vært det heftigste b- mennesket ever, som når jeg var i rus og ruset bort hele livet liksom.

 

Men å gå til a menneske var gjort av meg selv, en del måneder før jeg begynte på skolen igjen.

 

Men nå for tiden, etter at mørketiden kom nå i høst har jeg merket at jeg har gitt litt mer å mer slipp på de gode rutinene mine, så jeg jobber akkurat nå i dette øyeblikket med å hente meg selv inn  skikkelig. Og når kunne det ikke passet bedre med dette innlegget enn nå liksom? Nå når jeg jobber med dette , kom jeg akkurat til å spørre meg selv om nøyaktig denne tittelen på dette innlegget.

 

Og da måtte jeg jo bare dele det med deg som min leser, og mine nye lesere. Fordi dette er en vanskelig tid for mangen. Flere av oss reagerer på denne vinters tiden, der det er veldig mørkt om morgenen og blir fort mørkt om kvelden. 

 

Jeg føler jeg skeier helt ut, og kan noen ganger kjenne meg litt deppa rett og slett og sitter da og spiser iskrem, snop også videre til en netflix film eller serie.

 

På den måten flyr jo tiden, og sukkeret gjør at kroppen min ikke blir så trøtt, da kommer jeg meg ikke i seng med lukkede øyne før nattes tid liksom og skal da stå opp 05.30 om morgenen,

 

Gå tur med hundene, gjøre meg klar, drikke kaffe, stelle meg, finne skolesekken, gymklær vist det er manda osv.Skrive blogginnlegg om morgen.

 

Nei det kan bli hektisk og trangt, derfor elsker jeg å stå opp tidlig å ha god tid til alt og vil gjerne tilbake til det nå. Men problemet mitt nå er jo at jeg har vannkopper og er syk, med ryggproblemer (isjias) så korsryggen har gått i lås.

 

Da blir det vanskelig  å stå opp uansett om jeg legger meg tidlig eller ei, og det kan du kanskje kjenne deg igjen i? 

 

Men jeg er livredd for fravær, jeg er livredd for å ikke våkne opp i tide, livredd  for å komme for sent til bussen, livredd for å ikke få tid til å gå tur med hundene og koke kylling og ris til de før jeg går. 

 

Ofte drar denne frykten min meg ned fra rutinene jeg har bygd fordi jeg blir stresset, så det er da viktig å tenke på at hjernen er en datamaskin en alltid kan omprogammere. !

 

Og jeg som har lurt hjernen min til å tro at jeg var frisk for å takle abstinenser helt alene, burde klare dette. Men som jeg har skrevet : Det er ikke gjort over natta dette her.

Men prøv deg på det  du har lest i innlegget mitt nå da fremover, gjerne sett alarm på for å ha gjevne måltider med mye næring proteiner, og jod,fiber. De er viktige faktorer for hvordan helse man har og rutiner og livskvalitet.

 

Ta deg en dag i uken med <<Selvpleie>> !

 

Å ta en dag i uken og sette den av til å bare pleie deg selv, kose deg med massasje, ansiktsmaske, alt annet som du finner terapautisk det er EKSTREMT viktig når man har hektiske ukedager. !

 

At det ikke bare går opp i skole, jobb, vasking og spising. Da blir dagene ikke mye varierte og kjekke å stå opp til. Du må gjøre varierte ting for å få en variert kjekk dag å ville våkne opp til ikke minst å glede deg til.

Her er noen eksempler til hva du kan gjøre for å få litt selvpleie til å ta deg av deg selv med litt innimellom.

  • maling 
  • blogging
  • Tegning
  • Matlaging
  • Baking
  • Hud/hår pleie
  • Bading
  • Badestamp
  • Jacuzzi

 

TREAT YOURSELF. Luckyluka 

Det er noe som er så viktig å huske å gjøre , tenk på deg selv innimellom. Don’t forget to treat yourself sometimes.

For å få en bedre liv kvalitet er man nødt å begynne å tenke på seg selv, og litt mindre på alle andre faktisk. Kall meg egoistisk eller hva du vil, men det er da vel på tide også at jeg ble egoistisk. Nå er det din tur, til  å bli litt mer egoistisk , tenke på deg selv. Det er slettes ikke egoistisk å tenke på seg selv. 

 

Evnen til å kunne sette seg selv ført, er det som kommer til å gi deg suksess.

 

For at en skal få suksess i livet kan en ikke la seg bli dratt ned i alle andres negativitet og problemer, for da har man ikke mer energi å gi når det kommer til en selv.

 

Klar man trenger ikke å være “stone cold” heller liksom, men bruke hodet og øyne og kropp og følelser til å se og kjenne på når det er på tide å snu fokuset til seg selv og sitt i stedet for på alle andres.

 

Det å ikke bli utmattet før du begynner på alt det du skulle fått gjort, og må gjøre og trenger er nøkkelen.

 

Sett deg selv først, etterpå er du i stand til å tenke litt på andre.

 

hvis du ikke kan tenke på deg selv, klare deg bra, elske deg selv. 

then you cant do it for anyone else either. Veldig kjipt men sant, så lær å elske deg selv.

 

Hele grunnen til at jeg skriver de tingene her er fordi det har hjulpet meg så veldig mye mer med å se ting fra denne siden. Jeg har aldri kommet så langt før som jeg har etter at jeg ble tildelt de her nye øynene , synet på ting og meg selv.

 

Så jeg håper dette kan være nyttig for deg også, slik som det er for meg. Og tenker du at kanskje en god venn kunne trengt de samme rådene og veiledningen og erfaringen? Send linken over til de på chat, det er så fort gjort. og det gjør så godt å kunne hjelpe noen.

 

Jeg syntes de her bildene her var så fine at jeg ville dele dem med deg , hehe var de ikke fine eller?

Det er de små tingene i livet som betyr aller mest – Luckyluka.

 

Ha en kjempe fin natt videre , og måtte du få en kjempefin dag i morgen.

Spørsmål til deg som min leser:

Er du ett A.Menneske  eller et B.Menneske selv?

Skrevet av luckyluka 

 

Søkeord: a menneske, b menneske, hvordan , bli a menneske, søvn , søvn problemer, effekt, erfaring, hvordan bli a menneske, hvordan gå fra b menneske til a menneske på en uke, umulig b menneske, endre holdning , endre livsstil, 

 

#Amenneske #bmenneske # blibedre #endrelivsstil #endreholdning

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg