Selvlært Designer ! Aldri sydd før. Hacks/råd undertrådsproblemer /Hundens sykdom blir til syk eier.

Jeg er under selvlært designer, symaskin hacks jeg lærte undervegs nedenfor her: 

Først når jeg fikk en symaskin, trodde jeg at den var ødelagt faktisk fordi undertråden lagde bare tull og knuter ! Så jeg satt 18 timer til dagen, fikk ikke sove for å prøve å ordne dette, jeg så 100 Youtube videoer før jeg lærte hva jeg skulle gjøre, men da hadde jeg allerede bestilt meg en dyrere symaskin fordi jeg trodde jo den andre var ødelagt og jeg med adhd ble jeg helt utslitt av alt det fokuset på en liten nål, med ett lite lys, nakke smerter og diverse migrene annfall fulgte med. Også spenninger i kjeven , og ryggen.

Når jeg fikk den nye maskinen i posten, ja da fant jeg en youtuber som lærte meg nøyaktig å fikse dette her. Hun var kjempe flink, og hun sa at det kunne være så enkelt som at man ikke holdt i trådene ved første sting man syr. Harlighet så sur jeg ble ‘! Men alikevell så happy, også lærte hun at det var også ofte flere ting som gjorde at dette skjedde, som at spolene til under og overtråd måtte høre til maskinen, og tråden måtte være utover og inn på begge , de måtte være helt likt tredd fra samme sider, mot klokken skulle den gå.

Slik begynte mine første dager med sytreningen.

Så har du samme problemet? Skjekk ut de tipsene mine her som jeg fant selv ut på youtube. Det løser seg alt tilslutt. Også lærte jeg at ofte var det ulike årsaker til at dette skjedde, noe personen selv gjorde feil som ikke var linket til maskinens feil. Som denne med at vi måtte holde i trådene fra første sting vi syr. Også må vi aldri stoppe , eller holde fast tøyet for da knekker nålen da den syr masse på samme sted siden tøyet og trådene er på samme sted. Jeg har knekt mine nåler, måtte bestille nye. Hehe.

Jeg gikk og kjøpte meg stoff på stoff butikken i haugesund, og i mitt tilfelle som tidligere rusmisbruker hvor jeg sa til læreren min på en tilrettelagt skole for rus og psykiske utfordringer: ” Jeg skal til byen og handle meg stoff”, ja , det hørtes jo ikke så bra ut ! Hehe, jeg hørte etterpå hvordan den kunne tolkes.

Men jeg mente tøy, sa jeg. hehe. Det heter jo stoff. Også rart hvordan vi som har brukt stoff, nåler osv i rus sammenhengen kaller det for nål og tråd, sy utstyr. stoff osv. Hehe og her er jeg i dag og syr med faktisk nål og tråd uten å stikke meg selv. hehe Ironisk.

Stoffet jeg kjøpte, hadde noe av seg tilbud, 100 kroner per meter, og den jeg syr heldress av i type dress stoff, det kostet 190 kr meteren. Bomull syr jeg med nå fordi det skulle være det letteste å begynne med. Ja apropos nål, undertråd, feil spenning osv. Jeg lærte at det ofte  ikke var spennings feil, i tråden man må helst ikke røre spenningsinstillingene på en elektrisk maskin, med knapper, fordi de er ikke lette på få tilbake til normalt igjen. Man må prøve ut de overnevnte før man begynne rå rote med innstillingene på maskinen. Se til at det også f.esk ikke har med hvilke stoff vi prøve syr på. Jeg hadde noe leftovers fra ett strech laken og sydde på, da rotet tråden, fordi det har også med hvilken nål vi bruker å gjøre. Noen nåler, er for f.esk tykkere stoff. Og denne med strech var veldig tynt stoff. Så tips: Prøv å sy på stivere stoff, som bomull før du justerer noe som helst. For da ser du om det er deg eller maskinen som er årsaken.

Nei så deretter begynte jeg bare å prøve sy en kjole med ett lag for å teste ut forskjellige mønster og funksjoner på maskinen. Også ble den seende ut slik :

Nå har jeg handlet mer stoff, og glidelåser, og knappe systemer ol. Og fått en Skredder dukke av Godeste A… Og S… Jeg nevner aldri navn i bloggen, gulden regel. Men de som det gjelder kjenner seg igjen her nå. Og jeg vil si TUSEN HJERTELIG TAKK ! Det ble så mye kjekkere nå med en dukke å legge klærne på.

Etter sydd kjolen, prøvde jeg meg på hel dressen min. Følte meg klar liksom.Men problemer her var at jeg hadde jo ikke lært meg hvordan å lage Darts, og mønster på papir enda. Og da ble den ene armhullet større enn det andre.

BRA ELLERS, men ikke godt nok, det skal være rett ! Og så da begynte jeg i går med å se youtube videoer om å tegne opp egne mønster, og lite visste jeg om at vi måtte bruke regning for å tegne ett fordømt papir med t sjorte på ! i Min størrelse med mine mål. hehe . Javel tenkte jeg, engelsken slet jeg litt med i de videoene, men tilslutt endte jeg opp med mønster. Jeg kjøpte plakater faktisk, tykke for da kan jeg bruke de om igjen, bare tegne de over på stoffet og klippe de dobbelt opp, men de må også være festet med nåler slik at tøyet ikke flytter på seg. Men i verste fall kan man rette på de igjen selvfølgelig. Også må man alltid ha 1-2 cm ekstra lengde på kantene, noe å jobbe med vist noe skulle gå skeis, i tilegg til sy kanten. Jeg liker å ta av 2 cm kant, Til 3 cm, kant. Avhengig av hva det er jeg skal lage, siden jeg er nybegynner er det greit å ha noe stoff å gå på i tilegg til sy kanten. Det skal glidelås på men kan ikke sette noe på før jeg har laget buksen som skal henge fast. 😅

Her er mine mønster, skredder målt for min kropp.

Jeg prøvde på denne måten også , med tynnere papir. Men det rullet seg fordi det har vært på rull, så da fant jeg de tykkeste plakatene jeg fant og kjøpte de. Og tegner mønster på de. Ja litt dyrere igjen, men de holder flere ganger. 😅

Så nå gleder jeg meg til å prøve ut de mønsterpapirene mine, dart laget jeg ikke ut avd et fordi jeg forsto ikke helt opplegge med det enda, men det kommer det også.

Jeg har lært meg å sy overlook med vanlig symaskin, men jeg fant det litt vanskelig med min symaskin, på grunn av nålene som knekker og den drar ikke helt skikkelig fordi når en nål for nedi spolen ene gangen knakk en bit ut av der. Finner ikke ut hva den biten hørte til. Men regner med at det har noe med det å dra tøyet bedre videre ettersom den syr. Den går fint enda, men det er min feil fordi jeg ikke visste alt det som jeg vet nå. Derfor invistere man ikke i dyre symaskiner før man kan, og har lært det basic skills, for å sy. hehe. Men det gikk jo bra, den funker fint enda.

Her er Overdelen til hel dressen jeg har sydd, med litt forskjellige mellomrom under armene enste. De er like store, det er ikke det, men jeg har sydd bak delen litt skjevt på i forhold til at den skulle 4-5  cm litt mer til venstre på resten av rygg delen. Den er del topp i 4 deler som jeg har sydd på. Fin rygg på den syns jeg, fin bryst del, og fin nedre rygg, og det som går rundt magen og brystene. Sydd med kvalitet, to lags, og brettet tøyet innover slik at ingenting syntes på den ene delen. Men det ble for mye stress så jeg gjorde ikke det på de andre delene, men de er også sydd med rett veg da id et minste, alle delene, sømmene er på innsiden av tøyet selvfølgelig. Men jeg kunne ikke brette de to lagene innover og sy de som vi gjør med pute trekkene, fordi det ble for mye arbeid.

Sømmene holder godt, og de er sikret godt, noe små knute i ene siden eneste som jeg ikke turte å rive opp fordi ene gangen jeg rev opp slikt så ble det hull i tøyet. De sitter veldig godt sømmene, på denne symaskinen.

Syk hund, sliter på min psyke som blir til fysiske helse problemer. Vondt når babyene vår er syke <3

Som dere alle vet har jeg hatt en syk hund, i flere måneder. Så det har vært lite blogging fordi han ha rhatt noe tilbakefall igjen, og fikk smertestillende, som hjalp. Men nå jhar vi vert hos dyrlegen igjen for evnt behandling, og diagnoser. Og det han har er noe greier med mage, tarm og luftrøret som lukker seg,  betennelse i tarmene, og luftrøret. Nå går han på kortison behandling, nedtrapping. Fikk først en sprøyte med kortision hos dyrlegen, reagert fint på den. Deretter skal han ha 1 tabelett en gang til dagen i tre dager.Han er på andre dag i dag. Deretter en halv tabl hver dag i 14 dager, så en halv tabl annen hver dag i 14 dager. Jeg har laget tabell med rutinene , medisinene, og dosering på som jeg signerer og dokumenterer på. Med bedrings notater på.:

Så har han en tabell jeg laget for sporing av tilbakefall, symptom dokumentering.

 

Og en tabell for hva han får i seg , av mat og snop.

Og dette for å holde god kontroll på sykdom, og medisinering, og hva han får i seg, til og med hvordan avføringen ser ut mtp at han har tidligere før behandlingene våres vert veldig løs i magen, med oppkast, diare og smerter. Og hostet.

Nå har han gått p flere tgyper behnalding, og smertestillende, og vi har hatt mat veninning, tilvenning av tørrfor hunde mat fordi han fikk bare kylling og ris når han var dårlig. Vi prøvde jo i første omgang med diett, og zoolac men uten hell. Og før dette levde han på wom, kylling og pølse. Fordi han sultet ved siden av tørrfor, våttfor hunde mat. Og jeg tror at dette har forverret sykdom som har vært der i genet fra før av. Men hunder skal ikke ha menneske mat ! Det er fyfy! Også alt snop de selger i dyrebutikker, og dagligvare butikker dette kastet jeg for jeg leste bak på alle pakkene, på den ene sto det at en hund på 2. kg skulle bare ha en til dagen. Og når de begynner å dosere hvor mye de skal ha til dagen og at de ikke må få mer enn 1 stk til dagen. Ja nei da er det ikke bra for dyrene , sier seg selv. Alltid les bajk på godteposene ! Ingredienser jeg ofte ser etter er glyserol ,glykose. ol. Det er noe de ikke skal ha. Også vet man f.eks at dyr ikke skal ha druer, det er giftig. Og da kan man se etter om det e rnoe dyr ikke skal ha i det snopet. Nå handler jeg bare på dyrelege besøk, kastet alt av snop han hadde flere svære hyller med snop vi har kastet. Også er han kun på spesialfor nå,  bytett tre ganger før vi fant noe som passer hans mage. Når de får en sykdom, da vil de plutselig ikke lenger tåle noe av det de vabnligvis har tålt. så husk om hunden din plutselig blir dårlig av noe han alltid har tålt, gå til dyrlegen det kan være underliggende sykdom som gjør det.  Det samme går for mat de har spist i alle år, vist  de plutselig reagerer på det. Kom dere til dyrlegen og ta utredninger for mage /tarm.

Vi har spesialfor, vitamin pulver, omega 3, null snop, null smake bit av vår egen mat, tilvenning over flere månder for å få han til å spise vanlig hundemat. Og det er en fryd nå som han spiser vanlig tørrfor, spesial for men tørr for er det alikevell. Noe han sultet seg ved siden av i begynnelsen. Og i alle år.

Vi Sørger for å ikke stresse han opp, magen hans, og vi har måttet kjøpe nye skåler som er høyere oppe slik at han ikke blokkerer luftrøret, og hoster, også går vi hele tiden på tær. tør ikke helt slippe opp garden, fordi når vi gjør det får han plutselig tilbakefall igjen. Så min garde , skuldre er oppe hele tiden og skaper mye smerter i nakke, rygg + migrene annfall hos meg, i tilegg til at jeg syr da når jeg får sjangs til det så har jeg ofte veldig veldig vondt, og mye ubehag selv. Og en dårlig helse hos meg også fra før av jeg tar meg av. Og skole, ofte at jeg ikke kan gå noen sted vist han har tilbakefall, og da går det ut over skolen. Fordi han er så avhengig av meg at jeg kan ikke gå da blir han enda sykere, og mageproblemene øker pga nervøs mage. Seperasjonsangst delux når han har vondt,noe som er forståelig. Og det er der jeg tror seperasjonsangsten hans kommer fra også. At han har hatt vondt lenger enn jeg ante, uten å gi beskjed , eller kanskje det var hans måte å gi beskjed på, helt til det gjorde så vondt at han ikke visste hvor han skulle gjøre avs eg, da så jeg det klart og tydelig og jeg full i panikk og angst for følte meg så hjelpesløs, og ringte rundt til dyrleger, og ordnet med besøk, medisiner ol. Det er skremmende vondt når dyrene ikke har det bra.

Så søker din hund ekstra oppmerksomhet ? kroppsvarme? kos? Omsorg? Ta og se nøye ett par ganger til på hunden din den dagen, følg litt med, kjenn litt rundt på kroppen, trykk litt og se etter reaksjoner for å se om hunden kan ha vondt. Og vist den gir en reaksjon, ta hunden øyeblikkelig til dyrlegen for å skjekke opp i  det. Det er så mye lettere å gjøre noe med om det blir sett og tatt tak i med en gang.

Heldigvis lys i enden av tunellen her:

Flinke dyrleger vi har her, de har virkelig hjulpet oss, og jeg hadde aldri klart meg uten snilleste dyrlegen vi har. Og hun vi fikk sist også fordi den vanlige var opptatt.

Nei, nå er han bedre, og kortison tar seg av betennelse og smerte samtidig. Så håper vi da at etter denne opp/–> nedtrappingen at han blir frisk igjen. Men vi kommer fremdeles aldri til å gi han  noe annet enn det spesial foret fordi jeg har fått en støkk for livet ! Og jeg kommer nok ikke til å bytte uansett hva som skjer, jeg vil heller play it safe. Dyrt ja men safe er det. ! Og så lenge ting går bra, han er trygg og bedre så kan vi leve, og få gjort det som vi skulle ha fått gjort og leve igjen.  Og jeg kommer heller aldri til å kjøpe godteri på dagligvare butikker igjen, eller dyrebutikker, kun dyrlege godter, men for øyeblikket så får han ingenting ! Ikke før han er frisk, og dyrlegen sier det er greit, og friskmelder han.

Får kun 1/15 del av e dental stick vi kjøper hos dyrlegen for å få i han medisinen sin, slik at vi slipper å slosst i flere timer noe som også vil gjøre magen enda vondere. Stress. nervøs oppkavet mage kan gi “mage sår”, økt betennelse ol. Nervøs mage er ikke godt det heller, hvertfall ikke oppå sykdom! Nei. vi kjører dette løpet slik med minst mulig stress, trør forsiktig rundt han og no sudden moves ! Hehe.

Men dette er da årsaken til at jeg har blogget lite nå i det siste, jeg kan ikke gå fra hunden i den tilstanden han har vært. Og må ha full fokus på han, i tilegg har vi hatt mange prøver på skolen, og jeg har ikke vert helt i form selv. Så da blir det slik. Nå legger han seg godt til rettes med rumpa høyt, nei han fiser ! Så ekstremt, og det er nok ett sunnhets tegn fordi dette er noe han ikke har gjort på flere mnd. Tror ikke det er så bra at dyr ikke slipper ut luften. Også det samme skjedde med den store hunden han var på rønken fordi han hadde ekstremt vondt, og la seg inntil oss. Og krøp inni oss. så jeg måtte bære han, mamam kjørte , til dyrlegen oG der tar vi rønken, han vise tydelig tegn til smerter. Men nei, der var bare EKSTREMT luft, mye mer enn vanlig, og store hull rom med luft var det og titusen små. Ikke rart han hadde vondt. Så han fikk en sprøyte for luftsmerter, og neo som skulle bidra til å få det ut også. Og der slipper han vel ikke en gedigen rett i trynet midt i det jeg bøyde meg ned for å trøste han ! Å fytti ! Holdt på å daue.

hehe, slik kan det jo gå, luft smerter kan være ekstremt vondt, det vet vi alle sammen. ! Håper at de to temaene her er til også hjelp for andre, samtidig som dere tar godt imot de her rådene mine, så kan det hjelpe dyrene dine, og sy problemene man møter.

Tusen Hjertelig takk for du som leser min  blogg ! Det betyr ekstremt mye for meg at  netopp du gjør det !

Nå skal jeg ut å handle litt mat, jeg har bare betalt regninger, ikke handlet noenting, spist en gang pizzabakeren. Men ellers bare horn og ost og skinke på. Og sjokomelk. Vanligvis har jeg stappfult kjøleskap, men denne gangen når man skal betale en del regninger å få bort litt, så må man faktisk leve litt trangt når man ikke har så mye å rutte med. Jeg var ganske heldig fordi jeg har hatt skole lånet til dyrlege nå denne gangen, og å betalt ned lege regninger osv. litt annet ekstra. Litt om gangen, litt hver gang så blir det kanskje en ende på det en dag det også. Hehe.

Nei får gå å handle, skal få middagsbesøk i morgen på lett salta torsk, så det blir kjempe koslig. Håper ellers at det går bra med både deg og dine ! Hjertelig Hilsen LuckyLuka.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg