Planter Som Fjerner Edderkopper, Og Lukter Fabelaktig ! //Hvordan Fjerne Småfluer på planten ?// Appen som kan lese planten din

La oss Starte med Plantene som fjerner Edderkopper,og lukter fabelaktig!

Har du hørt om denne? Har du den hjemme?

Jeg leste om den fordi den ene boligen jeg leide for lenge lenge siden der kom det edderkoppper 20-30 til dagen. Ikke fordi det var rot fordi jeg hadde det helt støvfritt, og rent og ryddig. Men nemlig fordi jeg bodde på en “merk” , eiendommen og boligen lå på bakkeplan, med halve boligen under/ inntil fjellet. Men grus og myr i nærheten.

Dette var sånne myr edderkopper de er skam ekle. Og når jeg drept en, da kom mange for å ta meg Følte jeg da. At det tiltrakk seg flere. Sorger de? leter de etter hverandre eller kjenner de lukten av døde edderkopper? Hehe, ikke vet jeg men jeg følte fordi de flokket seg og kom i mengder etter at jeg hadde trakka på en at de skulle komme for å ta meg. Jo , jeg har edderkopp fobi. Så det var nok bare meg.

Men sant, jeg dreper ikke insekter fordi de er liv, og lever, levende guds skapninger. Så i dag slipper jeg de heller ut.

 

Så jeg skjekket ut om planter som fjerner edderkopper da jeg hadde hørt om dette før, men jeg kom aldri til å kjøpe en. Så jeg tenker jeg skal få meg en slik og se om den fungerer selv om jeg nå under denne leieperioden jeg har hatt bare har sett en liten edderkopp siden  agust i fjord.

DAGENS RÅD

Poleimynte

Poleimynte. Før i tiden ble poleimynte brukt som en legeplante – men den kan også brukes til å holde edderkopper på avstand. Sett en krukke med poleimynte i vinduskarmen og den vil skremme edderkopper som vil inn.

Morbær

Morbær inneholder noen stoffer som vil holde små kryp på avstand. Derfor bør du dyrke dette treet i store potter og plassere de på steder hvor du vil holde edderkopper og andre insekter på avstand.

Sitrustre

Edderkopper er ikke så begeistret for lukten av sitrusfrukter og derfor sprayer mange hjemmet med sitrus-lukter som sitron og appelsin. Men det finnes andre måter å gjøre det på – og det uten at du trenger kjemikalier.

Hvis du har et sitrustre, for eksempel et Sitron-tre kan du ta en frukt derfra og gni skallet på vinduskarmen og døråpninger. Dette trikset gjør at edderkopper og andre kryp vil vegre seg for å komme inn i hjemmet ditt.

Hvor får en kjøpt de her planter? Og hva koster de forskjellige? Legger ved linker til hvor med pris.

Hvilke råd jeg har om skadedyr og skader på planter? LES HER.

6 måter å bli kvitt småfluer / hærmygg / sørgemygg:
  1. Tørk dem ut! Den enkleste og mest effektive måten er å la jorda til plantene dine tørke ut, i hvert fall i de øverste centimeterne av jordlaget. …
  2. Duften av appelsin liker de ikke! …
  3. Fyrstikker i jorda. …
  4. Eddik og/eller Zalo i vannet. …
  5. Frys dem ut! …
  6. Sett opp en fluefelle!

eddik og 1 dl. vann. Tilsett en dråpe oppvaskmiddel. Sett glasset i nærheten av planten og se hvordan fluene etter hvert faller oppi glasset. Er også en god måte.

Hvilke funker best spør du ?

Jeg personlig har prøvd de aller fleste metodene her, men den jeg fant som funket best var nok helt ærlig å tørke de ut, og vaske bladene. Passe på at en ikke gir for mye for ofte vann generelt. Jeg prøvde også å ha masse små brus korker med litt sterk saft oppi , en i hver potte. Også dette hjalp, helt til saften stivnet. Men det var ikke KJEMPE effektivt heller når sant skal sies.

Jeg hadde netopp klart å kjempe bort mine, ved hjelp av å tørke de planter jeg hadde, med en avstand fra hvernadre. Også sprayet med salo, samiakk og sprit hjelper. Vasker og tørket over bladene. Dysjet alle plantene mine, og byttet jord på alle.

Så kjøpte jeg en ny plante på kiwi, og deretter en annen på joker og fluene svmilet kjapt opp igjen. Når man kjøper nye planter følger det stortsett fluer med, eller andre skadedyr for plantene. Så det jeg ofte bruker å gjøre er å skifte jorden med en gang den tas inn i huset, og vaske planten godt. Fordi det smitter over på andre planter veldig fort.

PASS PÅ! OBS: 

Har du dyr , da skal du være forsiktig med hva du sprayer planter med, ikke bare fordi dyr kan slikke på det og spise på ting, men fordi planter puster det ut igjen i rommet.

Jeg håper dette var nyttig.

Virkelig håper dette kan være til nytte for andre også, som det har vært for meg. Har du spørsmål så spør i veg. Jeg er her!

APPEN SOM SPORER PLANTEN DIN SIN HELSE, VERDT Å PRØVE: 

De to appene her har kan anbefale, da tar du bilde av planten din og appen forteller hvordan helsen er, og hvorfor og hva du kan gjøre. I tilegg kan du lese om planten og hva den egentlig trenger, og hvordan den trives. Denne appen leser ut i fra bilder og sier feks: ” SICK” , Og da forteller den hva som er galt og hvilke sykdom den har og hvordan man helbreder denne sykdommen. Men den ser også når planten er frisk. Jeg har ikke mislykkes etter at jeg fikk  de her appene.

Den ene nye planten min begynte å henge mye, og jeg gav den vann fordi jeg trodde den trengter vann, og forsto ingenting for den ble verre så jeg flyttet den ut i solen men den ble enda verre. Så kom jeg på at jeg har jo denne appen. der jeg også kan lagre mine planter. Som ett digitalt drivhus med mye informasjon myntet til mine planter. Og helsen hele vegen.

Jo der knipset jeg bilde av den og der sier appen at han er syk, eller ikke bra og at den får for mye lys, og skal helst stå litt lengre inne i stua for eksempel og ikke motta direkte sollys men delvis på avstand. Og der tok det ett døgn så var den frisk som en fisk igjen ! Helt utrolig hvor langt denne teknologien vår er kommet da!.

Nå er jeg på skolen, jeg måtte bare poste ett innlegg jeg hadde på lur. Men tusen hjertelig takk for du leser bloggen min, det betyr utrolig mye for meg,

Jeg på tross av at jeg la meg tidlig har sovet veldig lite og dårlig Fordi det var noen utenfor boligen i natt i 1-halv 2 tiden , hundene klikket jo helt og ble aggresive. Vedkommede forsvant i det jeg kjefter på hundene, du kan høre at vedkommende går fort men snubler i potten og lykten min i fullhast. Så jeg lå veldig urolig hele natt, og i tilegg er det løpe tid så nicolas han skulle parre og “kødde” med den store, rico som han heter. Og jeg måtte skille de med dyna for å prøve å få de til å sove.

Da snakkes vi senere, er det noe så bare legg igjen en kommentar, nå skal jeg til toppen av toppen ! <3 Hehe, krysser fingrene for å få en høyere stemme! Slik at jeg kan bidra til å hjelpe andre med å gjøre endringer i systemet. Tale de sin sak, som ikke blir hørt selv. Problemstillinger som ikke blir sett eller hørt på. Og vilke løsninger man kan komme med. Lurte på om å lage en underskriftskampanje på det som kan bidra for at det skal være litt lettere for oss i rusen å komme oss dit jeg er i dag og enda lenger. Ett system på plass, som også har sikkerhetsnettet og hjelpen de trenger. Men også ett belønningssystem som bidrar til at de som faktisk vil noe med livet, og aldri gir seg, blir rusfri og frisk,og kjører på for seg selv og andre skal kunne få en klapp på skulderen, og trygg økonomi, og hus , gjeldsfri, lappen igjen,osv uten å måtte slosst hele tiden for å i det hele tatt finne ut av hvordan , hvem en skal kontakte, når, og mase på politiet på for å få fjernet ting fra rullebladet slik at en kan faktisk få leve ett normalt liv, ha normale rettigheter igjen, og de samme priviligiene  som andre mennesker her på jord igjen. Systemet som Øker motivasjon og kamplysten noe inderlig. Gir noen noe å se frem til, og en plan og god oversikt over når de feks får ta lappen igjen. Etter ett år uten rusmidler, og fine prøver feks. Og neste steg da er f.eks gjeldsfri , sletter en del av gjeld etter feks 2 år rusfri, og 3 år rusfri blir enda mer slettet. Og slik kan faktisk folk som meg også få leve normalt, og drømme og få etablert seg. Men systemet har ikke tilrettelagt noe som de som vil noe i livet, kun for de som gir opp, og de som ikke trenger nav, og arbeidsavklaring på de som er på veg ut i arbeid, men hva  med de som vil mer i livet, men som også er syk med fysiske skader, og rus avhengihet, hva skal de få som sikkerhet ? Nei der er ingenting på plass. Og de kutter behandlings plasser i tillegg til å “glemme oss”, de som kanskje trenger litt ekstra hjelp. (Se mitt forje innlegg for denne saken bedre forklart, mer detaljer)

Da Snakkes vi på! – Mvh LuckyLuka ! <3  Take care, klem!

7 kommentarer
    1. Takk for gode råd mot fluer! Vi har dem året rundt, og de kommer som regel i hus når vi kjøper nye urteplanter, dvs. ca en gang i uka 😀 Skal sannelig prøve et par av rådene dine. 😊

    2. Bare Hyggelig, Så kjekt at du leser bloggen min !
      Ja det er veldig kjipt. jeg får også nye hver gang jeg tar inn en ny plante ! 🥰Hold meg oppdatert da ! spennende å se hvilke som hjalp deg ! Ha en god Helg !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg