Deilig OsteKake VIDEO oppskrift og fremgangsmåte fra start til pynt

Værdens beste ostekake!

Bla lenger ned for innlegget. Med oppskrift og fremgangsmåte og gode tips fra meg. Eller se videoen her rett nedenfor. Det står også noe det samme under videoen på min YouTube kanal. I beskrivelsen.

Videoen ble laget litt lang for at hele prosessen skulle vises samtidig ting som jeg selv ikke fant på andres YouTube videoer om det å lage ostekake.

Så da tenkte jeg at jeg måtte jo  ta med det som jeg så inderlig ønsket selv jeg hadde sett prosessen på når jeg fant videoer av ostekake på YouTube og hvordan jeg gjør det hele.

Jeg selv har aldri laget ostekake før nå, så ble den så perfekt og jeg kommer definitivt til å bruke denne oppskriften jeg fant hver gang jeg skal lage det fordi det var en så enkel oppskrift.

Men jeg anbefaler å begynne dagen før den skal serveres , da det må stå over natten ,det oste fyllet.

Oppskrift:

INGREDIENSER

1 PORSJONER

Kjeksbunn:

250 g digestive kjeks eller kornmo kjeks

100 g smør

1 ss sukker (kan sløyfes)

0,5 ts malt kanel

Ostemasse:

1 pk gelépulver med sitronsmak (á 125 g)

2,5 dl vann

3 dl rømme

200 g kremost naturell

100 g melis

1 ts vaniljesukker

3 dl kremfløte

Gelélokk:

1 pk gelépulver med bringebærsmak (á 125 g), eventuelt annen smak som jordbær, blåbær, appelsin eller kiwi

2,5 dl vann

ca.

200 g friske bær til pynt

SLIK GJØR DU

  1. Ta ut rømme og kremost en stund før du skal bake. Når ingrediensene er romtemperert, er det lettere å unngå klumper i ostemassen når du sper inn geléen.
  2. Kjør kjeks, sukker og kanel til kakebunnen i en blender eller foodprosessor til kjeksen er knust. Har du ikke blender kan du også legge kjeksen i en zip-lock pose, og knuse kjeksen med et kjevle eller noe annet som er egnet.
  3. Smelt smør, og ha det smøret i kjeksblandingen.
  4. Kle bunnen av en springform (ca. 24 cm i diameter) med bakepapir og press kjeksblandingen ut i bunnen av formen. Avkjøl i kjøleskap mens du lager ostemassen.
  5. Kok opp vann i en liten kjele, trekk kjelen av platen og rør inn sitrongelépulver til alt pulveret er løst opp.
  6. Rør sammen rømme og kremost i en bolle. Sikt inn melis og vaniljesukker, og rør alt sammen.
  7. Visp kremfløte til en luftig og myk krem. Vend forsiktig kremen inn i ostemassen med en slikkepott, slik at mest mulig luft bevares.
  8. Sjekk temperaturen på geléen. Den bør ikke være for varm. Ha litt av ostemassen over i kjelen med gelé. Rør det sammen, og spe deretter geléblandingen over i ostemassen i en tynn stråle mens du rører. Du kan også spe geléen direkte i massen, men på denne måten er det lettere å unngå klumper i ostemassen.
  9. Rør alt sammen, og hell ostemassen over kjeksbunnen i springformen. Sett en tallerken, eller dekk til med noe annet egnet slik at ostemassen står godt beskyttet. Sett kaken i kjøleskap i minst 4 timer, gjerne over natten.
  10. Lag gelélokket når ostemassen er stivnet. Kok opp vann i en liten kjele, trekk kjelen av platen og rør inn gelépulver. Rør til pulveret er helt oppløst, og la blandingen avkjøle seg litt, men fortsatt er flytende, før du heller den over ostemassen i formen. Hell gjerne blandingen over baksiden av en spiseskje, da unngår du bobler i geléen eller merker av strålen i ostemassen.
  11. Sett formen kaldt til geléen har stivnet, 1-2 timer.
  12. Bruk en liten, spiss kniv og skjær langs kanten av springformen. Mens kaken er kald, kan du også enkelt flytte den fra bunnen av springformen over på et kakefat. Bruk gjerne en stor palett eller en kakespade til hjelp.
  13. Pynt med friske bær, gjerne en blanding av bjørnebær, bringebær, blåbær og rips. Du kan også drysse litt knust kjeks på kaken rett før servering.

Jeg brukte kiwi,jordbær og blåbær.

Husk at det må brukes ferske bær, jeg prøvde med frosne blåbær tatt ut av frys til kjøleskapet over natten. Da det sto på google at det var noe man kunne bruke frosset så var det blåbær.

Men jeg fant ut at de ble veldig fort vassen og blaute. Så anbefaler å bruke helt ferske bær.

Lykke til❤️😊 Feel free to ask, om du har spørsmål. Jeg er her.

Ha en strålende fin natt , klem fra luckyluka.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg