Hunden har operert , sliter med å få blogge. // Velfungerende dietter ? Tips?

Hei alle sammen !

Først vil jeg si tusen takk til alle dere som leser bloggen min. Det betyr utrolig mye. Og spesielt de dagene her hvor dagene har vært veldig tunge.

Som dere vet har hunden min , russisk toy terrier en hel el plager og diagnoser. Han er hund på 2.5 kg nå har godt opp noen kg.

De små hundene sliter veldig med helsen. Jeg selv hadde veldig lite peiling på slikt med de små rasene. Leste meg opp på noe. Men fikk beskjed at hunden var frisk og ingen sykdoms historikk hos mor eller far.

Så jeg tok han med meg hjem , kjøpte han. Og etter tre år der han har vært frisk og rask. Kom alt på en gang.

1 år nå snart med masse dyrlege besøk og vissvas. Medisiner , betennelse i tarm, første dyre, dyrlege besøk viste at han hadde dobbelt sett med tenner og måtte trekke.  Kostet 7000 + medisiner.

Deretter kom alt på en gang. Så siste året har det gått 45.000 i dyrlege utgifter.

Tennene , betennelse i tarm. Tannkjøttsykdom, patella , som er stabilt nå. Gått ned fra grad tre til grad ein og to. Etter trening ,bakkearbeid ,hinder løyper ,fjell klatring. ,sikksakk øvelser.

Deretter kom ny tur. Men betennelse i tarm. Blod i avføring. Masse medisiner , prøve på nytt for. Allergi vennlig for. Spesialkost. Og nå går han på spesialfor. En liten boks koster 60-70. Kr. Det er ett måltid. Og tørrforet koster 500 krone per sekk. Middel stor. Og jeg tør ikke p ta han over på billigere for. Eller noe annet for , fordi nå er han stabil i magen.

Kortison behandling funker veldig godt på han. Det var opptrapping for så å ta nedtrapping.

Men han spiste alt før. Tålte alt. I alle år. Plutselig tålte han det ikke lengre. Og alt kom på en gang. Jeg prøver p forklare til dyrlegen at han har tålt alt før. Og jeg har vanskelig med å forstå at han plutselig ikke skal tåle noe i det hele tatt lenger.

Nei.  Det er ikke lett. Før i tiden spiste de alltid middagsrester , det er rovdyr. De fikk ikke dyrlege mat og spesialkost før.

Nå kan de jo ikke spise noe vi har.

Og nå har han snart ikke flere tenner igjen. Han har tannkjøttsykdom som gjør at tennene blir lause. Og detter ikke helt ut de må trekkes etterhvert. Og han må ha tannplakk fjerner pluss dyrlege besøk for å fjerne tannplakk.

Små hunder er vanskelige å få kommet inn i munnen på så det blir narkose hvor gang.

I tilegg fjernet de tannplakk på han denne gang også når han hadde gjort det rett før jeg var i fengsel. Så skulle han jo ikke gjøre dette igjen før hvert 6 måned. Men de gjorde det denne gang uten å opplyse om dette på forhånd.

Så har han trekt to lause tenner denne gang. Sist tok de ut en tann når de fjernet tannplakk , for den var så løs. Uten å spør om lov.

Jeg trodde de skulle forhøre seg om slik først ? Men nei. Jaj. Så lenge han får det bedre. Så er jeg fornøyd. Men det blir dyrt.

Så får jeg ikke forsikring på han fordi han har så mye plager og jeg selv går på nav. Det er veldig vanskelig. Hadde det ikke vært for at jeg får dele beløpet i to. Maks. Så hadde jeg absolutt ikke klart det og hadde lått overlevert han til noen som kunne tatt seg av han. Han er veldig avhengig av meg så han har det best hos meg sier  dyrlegen. Så derfor hjelper de meg.

Det er veldig snilt. Men hun vi var hos sist er ikke hun jeg vanligvis går til. Så da gav de meg ikke prisoverslaget jeg skulle ha. Tilslutt fikk jeg det da. Men der ble mye styr.

Jeg hadde jo ikke signert på at de skulle legge til så ekstremt mye mer enn planlagt. Men det som er viktigst for meg er at han får den hjelpen og oppfølgingen han trenger. Så får jeg ta alt ettersom det kommer.

Jeg skal høre med Agria i morgen om de kan forsikre han. Det verste utgiftene er jo tatt til nå. Så de bør jo ordne noe vell. ?

Bør jeg være 110% ærlig med de ? Flere sier det at jeg må være forsiktig fordi de vet p forsikre seg selv mot sykdom hos hundene våre. Og dyr generelt. Men jeg har en tro på at vist jeg er ærlig kanske de har en god løsning for min kjære ?

Tips ? Råd ? Tas imot med glede. 🌹

Han sliter også med luftrøret. Og jeg skulle så gjerne hatt tak i de jeg kjøpte han av. Men jeg finner de ikke igjen har prøvd å lagt ut innlegg på Facebook men uten hell.

Ville gjerne ha mer informasjon om de andre valpene , og sykdoms historikken for å bedre Nicolas sin behandlings prosess.

Også informere de om hans sykdom , slik at de ikke fikser nye valpe kull. For det er ikke bra å avle på sånne dyr med sp mange plager det er faktisk dyremishandling. Klart uhell kan skje. Men vi som eiere bør unngå at det skjer spesielt når det er så mye plager i de små hundene.

Jeg ville avle på Nicolas ,men når jeg ser at han sliter så mye så aldri i livet om han får avles videre. Å passere de plagene videre.

Det hadde jeg ikke klart. Og om jeg får meg hund igjen , det er jeg helt ærlig ikke. Ikke i tilegg til Nicolas. Fordi han er nok , jeg vil yte han all den hjelpen jeg kan gi. Og om jeg får meg flere dyr så mister jeg muligheten til å yte han den beste av den beste hjelpen og all oppmerksomhet han trenger. Og økonomiske utfordringer blir enda større.

Jo. Når han var ikke hos dyrlegen i går. Da satte jeg utenfor og hadde photoshoot.

Jeg trodde han skulle være ok når han kom ut men stakkar han var helt neddopet , takk for det da. Heldigvis for han ville hatt kjempe vondt jeg visste ikke at han måtte sy og slikt. Så jeg tok en taxi hjem for at han skulle slippe den humpete bussen.

Han måtte holde seg i ro pga stingene i munnen. Så jeg tenkte det beste for han var å komme seg hjem snarest mulig , roligst mulig. Dyrt var det også men verdt det.

Taxi sjåføren var utrolig snill , vi fikk fastpris så da ble det 480 kroner. Da kjørte vi innom apoteket og hentet ut medisinene hans også med det samme.

Og når vi kom hjem var jeg så Ødelagy av at han hadde så vondt og ikke ville spise. Og bare grein etter meg. Så jeg måtte ligge med han i sengen i hele går og i hele dag.

Fikk han heldigvis på beina etter at spiste maten med medisiner i. Tilfeldig fikk jeg i han litt medisiner.

Han slosst for å ikke få i seg de , så da sa dyrlegen det er bedre p la være om det er slik at vi slost. Pga stingene og magen. Nervøsitet og opp aset.

Så jeg legger litt dråper oppi en bit md mat og har med meg i sengen når vi legger oss. I løpet av natten spiser han den. Så da sater jeg på at det er noe som virker lår han spiser det.

Jeg kan ikke slost med han. Det er veldig vondt og ikke få i han medisinene. For jeg vil jo hans beste.

Senere i ettermiddag i dag , var vi ute å gikk liten tur. Nå har jeg fått i han en del mat i dag. Han reagerer veldig fint på denne medisinen. Metacam heter det.

Har du kjennskap til metacam ? Seriøst det jeg holdt på å spy av det.

Ligger i sengen og skulle ta det oppi pumpen (sprøyta) og så lukter det nett som amfetamin ! Lol.

Og det var rett før jeg sydde. ! Det luktet prikk likt !

Og som dere vet er jo jeg tidligere rusmisbruker med sprøyte bruk og det hele. Så jeg fikk jo DEN flashbacks.

Og ble så kvalm , og ekkel i magen. Jeg heter rusmidler. Og vil soy av den lukten , slutt bare jeg ser Noen som er påvirket.

2.5 år rusfri. Snart 3 år. Man blir så metta på det hele , livsstilen , rusen , livet generelt , tankegang , folkene , handlingene , både ens egne og andres.

Men første jeg tenkte var harlighet det der er neppe bra for hunden. Lurer på om det har en amfetamin formel i seg siden det lukter likt. Ja tankene fløy. Hehe. Jeg er litt filosof av meg. Og tenker mye. Derfor er bloggen så fantastisk bra for meg. Der får jeg samlet tankene.

Og i tilegg kan det hjelpe andre , med det jeg møter som jeg skriver om og kommer meg igjennom.

Like hel, bare fem skritt forann. Og ingen tilbake.

Som fengselsoppholdet. Det er mange som sprekker fordi de skal rusen seg ut før de skal o fengsel. Der det ikke er rusmidler å ordne seg. Der man blir tatt om man bruker noe. Så det gjør det jo litt vanskeligere men samtidig er det mye rus i fengsler i Norge.

Det blir litt inngrodd , at man SKAL rusen seg før man skal sone fengsel eller i behandling. Fordi “alle” gjør det. Det er blitt en rutine mer eller mindre.

Så da var det viktig for meg å vise at selv om det føles som hele verden raser som man har bygd opp. Kommer man oss igjennom det enda sterkere enn man var før. Og med enda mer erfaring. Og mestringsfølelse. Like hel ut av fengsel.

Nå har jeg lagt meg. Jeg har satt sammen en meny som jeg skal lage på skolen med forrett , hovedrett og dessert .

Og laget oppskriftene selv, og dette skal da være tradisjonell mat jeg har med meg fra barndommen.

Og før jeg har fått startet har jeg jo fått bestillinger på den menyen hehe. Så jeg satser på at det er nok mat igjen.

Vist ikke får det bare være. Var jo ikke meningen at det skulle selges. Var mer pensum til skolen. Men når folk så menyen min så ble de sulten sikkert.

Jeg gleder meg veldig.

Gynekolog , Hpv-Virus ,aggresiv kreft,startet med  celleforandringer. e

Jeg skal til gynekolog i morgen. Kl 11.00. fordi jeg må skjekke eggene mine. Fordi jeg har jo operert for aggresive kreftceller , og det er lenge siden.  Fremdeles ikke fått menstruasjon tilbake. Det er ca 3 år. 2.5 år. Så burde jo fått menstruasjon tilbake nå.

Så jeg er veldig spent ! Hva som foregår. Grugleder meg til å få svar. (Ja jeg vet det er kanskje litt mye info , men jeg er en ærlig blogger )

Jeg skriver det som det er. Og det går folk bare forstå. Jeg blogger for å hjelpe andre igjennom motgang med samtidig hjelpe meg selv med selvhjelp. Det hjelper meg å vite at det kan hjelpe andre igjen, det er veldig kleint og sårt for meg å skrive om dette. Men det er alt for lite fokus på Hpv-virus.

Jeg gikk på overtid 4 år ,måtte haste operere fordi sykehuset hadde gitt feil beskjed . De sa jeg var frisk som en fisk. Og jeg ble kjempe glad. Fire år senere ringer telefonen at jeg måtte komme inn og haste operere fordi jeg hadde gått fire år på overtid med aggresive celleforandringer. Som kunne føre til alvorlig kreft. Den mest aggressive kjeften i livmoren.

Og jeg ventet i måneder på svar. Trodde jeg skulle dø. Det var helt forjævlig. Unskyld ordbruken.

Men når de sa at de hadde fjernet alt. Vellykket. Så fikk jeg plutselig hele livet forann meg. Jeg kunne gjøre med livet som jeg selv ville. Få leve ! Og være meg selv og oppleve ting,lære og vokse og få barn. Ikke minst. Jeg vil ha flere barn. Så det er veldig viktig for meg at jeg får menstruasjonen tilbake. Jeg valgte å slutte med p sprøyta fordi jeg vil fungere som normalt ,en sunn frisk kvinne.

Så jeg skal oppdatere bloggen i morgen når jeg får vite noe mer.

Alle bør skjekke seg for celleforandringer , og hpv virus. Også søk på google , menn er bærere av viruset ,kvinner blir smittet. Det er ikke en kjønnsykdom men ett seksuelt overførbar virus. Som er veldig aggressivt og skaper kreft i livmor.

Ta vaksinen ! Det skal jeg. Selv om jeg lever nå i sølibat så er det greit  p ha. Jeg ble virkelig skremt ! Og er enda redd. Selv tre år etter på er ting ikke som normalt igjen. Derav time hos gynekolog.

Nå får jeg legge meg.

Men må har jeg skrevet litt om hvorfor det ikke har vært så mye blogg. Også må jeg fokusere på skole i ukedagene. Så jeg skal forholde meg litt mer til Helge blogging så langt jeg klarer. Jeg trenger bloggen også vet du ! For min egen del.

Jeg har slitt med å få i meg nok mat i det siste.

Fordi det er vanskelig å spise når jeg har en hund som er syk og nesten ikke spiser eller drikker. Skal jeg da sitte p spise god mat mens han ser på ? Stakkar. Frister han også da.

Han får jo ingenting andre dager så hvorfor skal denne dagen være så vanskelig ? Jeg er vant med at han tigger ,og ikke kan gi han noe. Men det er usedvanlig vanskelig når han har så vondt og ikke får i seg nok mat.

Det er til hans beste. Så det for bare gå. Jeg har heldigvis flere vårruller igjen i fryseren. Så jeg har opp innimellom og spiser vårrull med sweet chilli og avakado.

Prøver å leve litt sunnere enn jeg vanligvis ville gjort. Da jeg har fått ny sjangse i livet. Og så ser jeg litt annerledes på livet nå. Helsen min er topp prioritet og hundene mine. Og familien. Jeg skal tilbake til treningssenteret når hunden er seg selv igjen. Det skal bli godt. Jeg går jo 12.000 skritt daglig så det er jo hvertfall noe.

– Har du noen gode velfungerende diett råd ?

For en bedre helse , og vektnedgang ? Trengs sårt. Lagt på meg som sykt. Måtte kaste alle klærne mine vistnok. Nesten ingen passet lengre. 😅🫣

Såv godt alle sammen, og drøm Søtt.

Luv u  all! Klem fra luckyluka. 🌹

3 kommentarer
    1. Hei!
      Etter å ha lest det du har skrevet har jeg tenkt en del på hunden din. Hvis han har mye smerter og må ha behandling etter behandling ville mitt valg for min firbeinte venn vært å få gå over regnbuebroen. I noen tilfeller er man da den beste vennen for sin firbeinte venn når man tar dette valget.❤️

      1. Dyrlegen har ikke vært inne på tanken enda en gang. Men blir det på bordet og det vil være til det beste for han så gjør jeg hav enn som kreves or at han skal ha det bedre. 🌹👌

      2. Jeg har gått flere runder med meg selv i de tunge tidene hans. Om det ville være til det beste. Men jeg gav han ikke opp. Og han har det kjempe fint nå. 🌹😊Takk for omtanke. !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg