Forskjellen på fersk Vs tørrgjær //Slet i dag mtp rusproblemet//Lær noe nytt

Fersk gjær Vs tørrgjær.

Til min egen selvhjelp.

Egentlig skulle dette innlegget ut i går, men det ble veldig travelt faktisk. Jeg som dere vet, kan ikke sitte i ro så jeg finner stadig på nytt sprell hele tiden.

Prøvde forskjellen på fersk gjær, og tørr gjær. 

I går prøvde jeg ut forskjellen på fersk gjær , og tørrgjær. Og når jeg begynte så så jeg at noen av fersk gjærene mine var myglet, og det luktet veldig så jeg begynte å åpne alle sammen for å se på de. Og pakket de som ikke var ødelagt inn i plastikk, luft tett og la i kjøleskapet. Mens de aller fleste var ødelagt da ble de jo kastet.

Dette handlet jeg for litt siden, og tenkte med meg selv søren steike jeg som kjøpte så stort parti for at jeg alltid skulle ha det liggende. Men jeg lærte noe nytt i går.

Gjær må oppbevares i kjøleskapet, ikke i ett skap i hyller på kjøkkenet. Og min lærer i praksis på resturang og matfag fortalte meg at om jeg har fersk gjær til overs kan jeg da fryse de, men at det da vil kreve dobbel når de skal brukes.

Gode tips faktisk, og jeg prøvde å kaste en fersk gjær oppi vann, for å se om det var noe reaksjon i den. Men det så veldig dårlig ut, så ingen reaksjon eller bobler. Og den ble glatt så jeg hadde egentlig gitt opp håpet for de gjærene. Men etter å ha allerede satt på en deig, med ferskgjær begynte den å heve langt over skålen den lå i. Og jeg hadde også satt på en deig med tørrgjær, som hevet langt mindre enn den med fersk gjær i.

Og jeg tok de ut av bollen når de var ferdig hevet, hev fersk gjær deigen på bordet og begynte å elte og kjevle, denne deigen var så trygg og stabil at jeg snurret deigen som de gjør når de lager pizzabunner i italia. Uten at den sprakk.

Jeg prøvde også dette med deigen som kun var  med tørr gjær, det gikk men den var litt for hard og kompakt. Og det viser igjen når baksten var ferdig stekt også.

Fersk gjæren var veldig luftig og fin, og stabil, men siden jeg bare brukte det jeg hadde til overs, ville resultatet nok blitt enda bedre om jeg hadde hatt helt fersk, fersk gjær hehe.

Du kan se videoen på YouTube kanalen min senere, jeg må redigere og lage den ferdig først. Men den kommer.

Og jeg kjevlet de begge ut , og lagde horn av de og boller. Og de etterhevet til de ble gedigen store, jeg sa til meg selv nå må du stoppe !

Og det jeg også gjør i denne videoen var å prøve en måte å få flyttet de på til et annet brett uten at de sprekker, eller punkterer. Og det var ikke vellykket i det hele tatt, jeg fikk flyttet en bolle over, men den punkterte så jeg prøvde å rulle den igjen og la den fint på brettet. og når jeg smurte noen av deigen med fersk gjær med egg og hadde på frø valmue og chiafrø, punkterte bollene. Men de som fikk best varme på brettet de ble kjempe gode. Uavhengig av hvilken gjær dette var av.

Men jeg opplevde at de som var av tørrgjær var kompakte som jeg sa jeg kjente i deigen, og de va ikke løs og fine. I forskjell til de med fersk gjær. Deigen som brukte tørrgjær var tung, og ikke så luftig.

Men, jeg vispet også egg og sukker til en middels eggedosis før jeg hadde det inn i deigen med halvparten av melet oppi bare som en røre. Og jeg tror at dette hjalp til med å få så godt og luftig brød. Når jeg trykte det ned, flyt det kjapt opp igjen, så luftig ble det. Og kjempe godt.

Totalt beslutning.

Jeg fant det best å bruke fersk gjær, selv om jeg er mest vant til tørrgjær og får alltid gode resultater av dette. Men med fersk gjær kan man dele deigen opp, og heve den igjen, og dele den opp og så heve den igjen for å triple deigen med få ingredienser.

Jeg finner slike eksperimenter veldig fasinerende og veldig morsomt å prøve ut, dette må du prøve selv hjemme.

Se hvor mange ganger du klarer å heve en deig, og hvor mange deiger du ender opp med. Hvor mange ganger doblet du den tilslutt? Uten at den kollapser?.

Nei dette er gøy, å holde på med deig. Og spare på ingredienser og kostnadene når man skal bake mengder.

Jeg kjente det i går, for første gang etter jeg ble rusfri:

Rus suget, jeg har ikke hatt noen utfordringer med rus siden jeg ble rusfri men jeg tror at det kommer av omgivelser jeg er i noen timer til dagen og mennesker jeg møter på som jeg har rus minner sammen med også litt traumatiske opplevelser med.

Når jeg gikk på gamle stedet jeg bodde på, på samme butikken jeg gikk i når jeg var ruset på den tiden i går så kjennte jeg ett rush i meg, og med minner som om hvordan jeg følte meg når jeg gikk den vegen sist og hvor rusen føltes ut. Og dette er første gang jeg får rus rush i meg, i det hele tatt siden jeg sluttet for ett år + siden.

Løsningen:

Løsningen jeg brukte var i det jeg kjennte dette , og det ble sterkere og sterkere prøvde jeg å fokusere på den ekte årsaken til at jeg var der , og hva jeg skulle nå og hvorfor jeg skulle det og snu det over til alt den store fremgangen jeg har og hvor jeg er i dag slik at jeg ikke ble mentalt tilbakesatt av det russuget.

Å bli mentalt tilbakesatt, er som å gå 30 steg tilbake mentalt så fyker kroppen fysisk etter og alt går på autopilot og man vet ikke at man har gjort det før rusen slår inn. Og etterpå sier man: ” alt skjedde så fort”.

Jeg tar det med en gang jeg kjenner russuget, og jeg har veldig mye trening med feiling og fall og oppresninger igjen sammen med anger, skam og sårhet.

Lærdommen man får når man faller, er den samme man bruker for å holde oss oppe neste gang.

Og jeg snur tankegangen med en gang jeg kjenner at oi, nå er det rett før jeg føler jeg må ha det.

  1. kommer rushet, minnene komer sigende. flashbacks.
  2.  Så kommer det sigende rus følelsen sammen med de her følelsene.
  3.  Så kommer følelsen og trangen til å måtte ha det.
  4. Nå skjer det fort, før du vet ordet av det har du intatt stoff.
  5. Så får en anger, skam, og sårt og skuffelsen som man ofte lar rive oss ned.
  6. Det er den skuffelsen og følelsene man graver oss fort ned i, som tunger oss så mye at man ikke klarer å stoppe selv om rusmiddelet var drit dårlig så er det likevell vanskelig å stoppe når man er kommet til dette punk 6.

Og når man er klar over dette, da blir det mye lettere å stoppe ved punk 1 og 2. Som dere netopp leste. Og jeg stoppet meg i det jeg begynte å kjenne rus følelsen, etter minnene som kom sigende.

Og da er det litt senere enn man bør snu tankegangen egentlig, og jeg følte meg selv ville dra de følelse litt lengre nå så jeg klarte å snu med en gang fordi jeg visste om at jeg ville kjenne etter bedre. Og da er det farlig. Man må ikke tillate seg selv dette her, for da går det så fort. Og årsaken til at jeg skriver dette her er for at andre kan få samme verktøy som jeg selv bruker og kanskje det kan bidra til å hjelpe netopp deg neste gang du får ditt.

For out mind is the same, når det kommer til slike ting. Russuget fyngerer på samme måte hos oss alle som har de utfordringene med rus. Og jeg håper at det gir ett bedre bilde av hvor en bør begynne å snu tankene. Og hvor langt unna / kort unna en sprekk en var netopp, og kan da forbedre seg og tenkte til neste gang skal jeg snu det ved punkt 1 i stedet for 3 liksom.

Det er en helt normal fynksjon av rus avhengigheten , og det tar over så veldig kjapt og da er det så viktig å være bevisst på hvordan denne tralten går, og hvilket punkter man bør stoppe oss selv på, og hvor strek og grenser i oss selv går. Viktig å kjenne seg selv, og være oppmerksom på utfordringene. Dette jeg skriver nå kan også bidra til å hjelpe meg neste gang.

Selv om man får russug, er man langt i fra å sprekke så lenge man er instilt på at vi skal klare dette her. Det å tenke noe er lanmgt i fra handling, bare ikke la det gå videre enn en liten tanke før man snur så blir det heller ei handling ut av det hele.

 

Oppdatering barnevernsaken min:

Jeg har nå i dag fått fremgang, og skal ha jentungen med meg på shopping sammen med min mor, og uten tilsyn samtidig som de kommer på lillejulaften. og så blir det satt opp nye samvær, og oftere samvær etter jul igjen. Og jeg har stadig levert rene prøver, og skolen så gode å behjelpelige de er skal hjelpe meg med å få levert bekreftelse på rusfrihet en gang i måneden fordi jeg tar jo prøver der en gang i uken. Det er så flott at skolen er med å bidrar slik, at vi kan få fremgangen vår. Det er så viktig med synlig fremgang for å holde motivasasjonen  og kamlysten til å fortsette.

Håper dette var behjelpelig, så ønsker jeg deg en utrolig fin dag videre.

Det ble ett kort innlegg i dag fordi jeg må øve på fagutrykk, og vaske å støvsuge litt og få malt litt i dag og så må jeg lage youtube videoen om gjæren og baksten før det blir for sent. hehe !

Ha en rektig så fin dag videre folkens, ikke slutt å kjempe for in the end vil det bli verdt det !

Går det fint med deg og dine min venn? ❤️😊

Klem fra Luckyluka.

Kilder: luckyluka.blogg.no

Youtube Luckyluka446 TikTok luckyluka446

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg