Hva om Vi Reduserer Julepyntingen ? //Dont OVER- DO IT Please/ vil høre dine tanker.

Hei, jeg satt akuratt å tenkte litt her, på våre medmennesker.

Jeg skriver min mening , så vil jeg gjerne høre din også.

Alle vet jo at denne juletiden kan være veldig sårende tema og opplevelser med flashende dårlige assosiasjoner og minner kommende. Mange har tatt overdoser som vi kjenner til på denne tiden, også selvmord,og mange føler seg ensomme og alene. Og har ingen sted å dra, og noen opplevde noe grusomt på denne tiden av året. Mistet sine foreldre, søsken, seg selv, andre familie medlemmer. Og så går de ut døren sin, og hvert ett lys som henger blender dem ned i de her traumatiske opplevelsene.

Jeg vet hvordan det føles, som om når du skulle så absolutt hatt melk, for du er tom og du endelig kommer deg ut og alle de over-did julepynten som henger i vinduer hos naboer, garasjer, gjærder, rekkverk, stålper, busker,træt, og figurer ute i hagen med masse lys, flere 10-30 stk med en halv meters avstand og alt blinker. Også traumatiske farger som blått og rødt for oss som har vært i rusmijøet. ! PoPo…

Men jeg finner det veldig trist at en som har det slik ikke kan skrue på tv-en uten å få traumer(reklamer, tv er er fult av i juleglede hele måneden og før)  eller gå til butikken uten å få traumer og bli blendet og overveldet med følelser som gjør virkelig vondt, minner om alt de gjorde i fjord jul mot sine kjære familier som er årsaken til at de kanskje er alene denne julaften. Også Alle obligatoriske tilstelninger mtp skole /jobb, og slik som behandling når de har traumer for juletiden.Mamgen har tilbringer sine siste juleaften  og tider i fengsel, og eller behandlin tvangsinnleggelse ol.

Traumer , dårlige assosiasjoner

Og dette er noe jeg bare setter ordene på, for ofte så er man ikke helt klar over at det er traumer, men det er faktisk ganske kraftigen traumer. Som også gir overbelastning psykisk noe som medfører at en skruer av og da når en ikke føler så mye som vanlig er vegen veldig kort for enda en overdose, eller enda ett selvmord forsøk som lykkes.

Og jeg er livredd, fordi jeg elsker mine medmennesker, klart jeg har også noen jeg misliker sterkt, men hater gjør jeg slettes ikke !

Nei det er jeg ikke i stand til, jeg kan bli sint , ja. Men jeg har tilgitt alt som har skjedd tidligere, og jeg har også måtte tilgi meg selv for alt jeg selv har gjort tidligere. Men jeg har ett problem med denne over pyntingen, fordi det er virkelig ikke nødvendig , og tenk på strøm regningen også! Og hvorfor er det ett must, fortell meg det?

Jeg ser ikke noe positivt med å over-do it, annet enn at noen synes kanskje det er litt fint. Men helt ærlig, de aller fleste jeg har spurt sier at det blir for mye med så mye pynt. Det er ikke fint når det er så mye . Så ser dere noe annet positivt og nyttig med å pynte så ekstremt ?

Jeg ser bare at det er unødvendig, og det er triggere og traumatisk, og sårt for våre medmennesker som ikke er full i penger, har så gode juletradisjoner, og gode minne på julaften og juletiden, og de som mista sin sønn, sin bror, sin søster og sin far til overdose og selvmord på denne tiden de går mine tanker til her aller mest. <3

De som ikke har råd til å gi barna sine denne gleden , må se det i hele nabolaget lyser det jo opp. Stadig påminnelser.

Og nå når de har steget med strøm priser også for å lære oss å ikke waste med strømmen, ser jeg absolutt ikke noen annen god grunn for å over do it, når folk  stortsett finner det til å være for mye alikevell, og for mye er ikke fint sier de til meg. Jeg har spurt mange. Og får stadig samme svar.

  • Hva mener du ? Om jeg kan spøre.
  • Er du enig eller uenig i dette ?
  • Pynter du mye til jul?

Jeg mener, hva du gjør inne har ingen noenting med , alle som pynter inne pynter for seg selv og sine. Men ute pynter en jo for hele nabolaget. Jeg mener man bør begrense det mtp strøm, og man må begrense det for å vise medfølelse til alle de som ikke har denne muligheten til å feire jul , og glede seg over juletiden , og som bare stadig får tarmer  og angst av det. For tro det eller ei, overbelastning mentalt følelsesmessig kan skrue noen helt av som skjedde med meg. Og kan ødlegge hele fremtiden, go hode til ett individ. Og derfor har jeg veldig mye medfølelse for slike mennesker som sliter med dette fordi jeg vet hvor drit skummelt og farlig det der er. Når jeg har opplevd det selv, og jeg visste ikke at jeg var syk trodde bare jeg måtte finne meg selv. For jeg hadde bare 10 % som gikk på autopilot. ikke egen stemme, meninger, elle noe. Ikke klarte jeg å tenke 2 + 2 , og ikke sikkert jeg hadde kommet til meg selv igjen om jeg hadde vært utfor dette igjen. For det var tilfeldig at jeg kom til meg selv, under mitt verste rusmisbruk faktisk. Ingenting tilsa at dette var en periode hvor jeg i det hele tatt kunne vært i stand til å finne meg selv en gang. Men jeg kom til meg selv, så det sier meg at det er veldig individuelt, og tilfeldig om en gjør det. Komme til seg selv igjen. Og veldig liten sjangse var det.

Nei, jeg bare føler sånt med andre på denne tiden.

Og når en er ute og hjelper folk, og som mamma og de driver frivillig hjelpe organisasjon da får en virkelig sett hvor mange av oss mennesker i norge som faktisk sliter skikkelig galt også. Med økonomi, psykisk, fysisk helse. Og alle ting på en gang ofte også. Det er trist at norge ikke ser det selv, og bidrar for  å forebygge slikt. De gir bare straff til de som trenger mest hjelp, når de er syke som gjør det veldig vanskelig å få ting i orden, recovery punktene alt som skal på plass igjen som vi har mistet opp igjennom. Det er vanskelig å få de tingene på plass igjen når vi ble skrevet om slikt i journalene, og mistet rettigheter, privilegier, og mistet mulighet til å være kredittverdige. Man får ikke refinans uten å være kredittverdig, kommunen er laget , også lovverk er laget slik at når man først ramler,skal man jaggu slite om vi skal ha en liten kjangse om recovery en gang. Og om vi får den når vi har jobbet for det er ikke sikkert det heller.

Nei jeg mener vi kan bidra til å hjelpe hverandre, og kanskje gjøre naboen sin dag litt lettere ved å redusere det slik at naboen kanskje kommer seg til butikken for å kjøpe melk uten å tynges ned i de her traumer og angsten, og følelsene som overbelaster en skikkelig.

Men selvfølgelig skal også andre få ha gleden , de som ikke sliter med juletiden. Men hva med p dra all den over-do metoden inn i hus i stedet for utenfor ?

Eller minimere det littegrann for å vise litt støtte i år ?

Det er bare noen tanker og jeg vil veldig gjerne høre din mening og om hva du tenker om dette her.

Bare tenk på det! <3 Takk.

Og legg igjen en kommentar med dine tanker , og gjerne del da blir jeg kjempe glad.

Gjerne inviter en som sitter alene i år , hjem på juleferiingen din for å bygge litt nyere og bedre minner oppå de gamle dårlige assosiasjoner ett menneske kan ha til de tidene her.

Mvh LUCKYLUKA.

Ha en super fin kveld ❤️😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg