En god start på HelgenGrip dagen kjære lesere og med-bloggere ! // Freden og det å være her i nuet//

For en god start på Helgen ! 

Det finnes flere måter for oss til å trene på det å være tilstede i nuet. Men det er ikke noe teknikker , men heller en levemåte. Livsstil .

På fredag hadde jeg meg en god tur , det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å slengte skolesekken på gulvet. Tok selene på hundene og bare gikk rett ut døren. På tur i skog og mark.

Når du kjenner at du får blemmer i ansiktet , blodrøde øyne. Ja da har stresset nådd ett virkelig for høyt punkt i livet. Skuldrene er alt for høyt oppe.

Da er det veldig viktig å komme seg ut å prøve p være der i nuet. Bare ense omgivelsene dine , kjenne vinden krype langs kinnene og føle alt av følelser du får av p stå der i vinden. Hunden som drar i litt i båndet, han vil gå videre.

Og se på bladene forann deg ,hvilke farger finner du inni dette bladet. Og i tilegg hvordan går mønsteret og er det noen andre striper du ser ? Kanskje en helt ny farge ?

Ja det er slike ting man gjør når man øver på å være i nuet.

Selv har jeg slitt mye psykisk , og jeg skrudde av pga overbelastning emosjonelt. Noe som er veldig farlig. Så straks jeg var påskrudd ble det veldig lett å bli rusfri. Plutselig har en følelser igjen , alt en står for. Og meninger , kunnskapen stilles frem. Og i tilegg erfaringene du plutselig klarer å bruke som ett redskap. Og minner som forteller deg alt du ikke visste om deg selv. Plutselig har man hele seg selv igjen.

Og da er det veldig viktig å starte prosessen , ved å nå dit en ønsker å komme.

Men også helt siden , har jeg måttet øve meg på å være tilstede , i min frykt for å miste meg selv igjen.

Jeg kan fort glemme det , stress kjører meg så fort at jeg sliter med at helsen skal holde tritt med energien. Autopiloten den går og man glemmer fort ut hva man. Gjorde sist på denne tiden av døgnet. Eller hva man har pratet om , skrevet om osv.

Det er mulig å begi seg ut på leting etter tilstedeværelse i eget liv og hverdag. I det øyeblikket du tenker tanken og starter undringen rundt hva som er her og nå for deg, er du allerede i gang. Du er oppmerksom på de tanker og behov du har. Du er her og nå.

Mindfulness er en måte å være tilstede på, her og nå. Å praktisere mindfulness kan vi gjøre uavhengig av tid og sted. Å lære om og praktisere mindfulness er en personlig prosess.

Man kan gå på kurs. En kan også sette seg inn i metoden og praksis på egen hånd. Det er mulig å kjøpe bøker, lese på nett, benytte CD eller Apps med lydspor og instruksjoner.Også kan man bruke YouTube , men pass på for noen videoer der er ikke så veldig bra. Derfor er slike ting veldig personlig. Og det skal også passe til din opplevelse og ditt nivå. Og hva du trenger er det du selv som vet best.

 

Avspenning og nærværsøvelser står sentralt i mindfulness. Meditasjon med nøytral oppmerksomhet på pusten. Kroppsskanning med nøytral oppmerksomhet på kroppsdeler og kroppen som helhet. Sentralt i øvelsene er at man øver seg på å ha en nøytral aksepterende holdning til det man opplever, kjenner og tenker, og ikke minst føler her og nå. Vi øver oss på å være her og nå, med et åpent sinn, uten å dømme. Stenger ute alle bekymringer for å klarne hodet. Da blir det også mye lettere å tenke klart , og være her i nuet. Når alt negativt er utestengt.

Å delvis skrue av , på en trygg måte. Der man skruer av det negative over , og tar inn alt fra her og nå. Kjenner våres omgivelser , og kjenner oss selv.

 

Regelmessig trening i oppmerksomt nærvær bidrar til reduksjon av stresshormoner over tid. Øvelsene kan videre bidra til opplevelse av økt kontroll i forhold til stressbelastning, smerter og tanker, samt mer ro i kropp og sinn.

Jeg har trent i mange år på å meditere , men selv jeg glemmer det når det virkelig står på. Jeg tror vi alle kan bli bedre til dette.

Ved å praktisere mindfulness og de øvelsene som benyttes, øver vi oss på å være her og nå. Gradvis vil vi kunne oppleve å senke skuldrene, puste roligere og dypere i en krevende hverdag. Betydningsfull tid som gir ro, energi og en sterkere evne til å mestre de utfordringer vi står i.

 

I hverdagen ligger stresset, bekymringer, krav og ansvar. I mindfulness stilles det ingen krav om at det må ryddes i hodet, huset eller hverdagen på forhånd. Det må imidlertid ryddes plass til den halvtimen eller timen du ønsker å investere for å kunne være mer tilstede i deg selv.

 

Det er mulig å øve seg på å være her og nå. Det er mulig å være her og nå. Du er der akkurat nå!

 

«Mindfulness og meditasjon er en måte å leve på, ikke en teknikk.

 

Meditasjon handler om å ikke prøve å være et annet sted.

 

Det handler om å tillate seg selv å være nøyaktig den du er, akkurat i dette øyeblikk.»

Legge til av-stress fargen på en tommel. 

Jeg lærte en gang når jeg var innlagt å legge til en farge jeg kunne presse på tommelen min , grønn farge kom frem i øynene mine når jeg knyttet neven og presset på høyre tommel.

Da var dette innebygd i meg , slik at hver gang jeg var stresset kunne jeg klemme høyre tommel og jeg kjente at jeg stresset ned.

Og jeg la dette inn ved hjelp av meditasjon som jeg fant på YouTube for mange år siden. Men selv om vi har også redskapene så er  er man fremdeles ikke flink nok til å bruke de akuratt der vi trenger de mest.

Hvordan bli flinkere å bruke de her redskapene ?

Da må vi lære oss selv å kjenne litt bedre , kjenne våre  advarsler som kommer rett før vi blir stresset feks. Eller rett før vi blir sint. Hvilke signaler kjenne du på rett før det kommer ? Hva skjer  med deg som gjør at du vet , oj nå kommer sinnet mitt frem ?

I det øyeblikket skal du dra opp de her redskapene. Rett før du kjenner at kroppen gir deg beskjed om det som kommer.

Nå skal det bli en fantastisk helg. 

I dag har jeg planer om å bare stresse helt ned , være her i nuet og p øve å rydde og kose meg med det. Kanskje jeg skal bake litt ? Bare kose meg med baksten og kna deigen og være her å nå.

Oppgaver til leserne mine : Stress ned , vær i nuet ! 

Hva skal du gjøre for å stresse ned ? Tenk deg hva du kan bruke av avlasting , for å senke skuldrene dine. ?

Kanskje du alltid var ute før for å fotografere blomster ? Mennesker i action?

Kanskje du tegnet mye før ? Malte mye med akryl? Hva med at du setter av en halvtime /en time denne helgen til bare å male ? Regne ? Gjøre ditt. Begynn igjen med noe du gjorde før som du har glemt å gjøre på en god stund. Ikke glem deg selv !

Grip dagen !  Mvh Luckyluka.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg