En ekte Norsk Birøkter – Vi Intervjuer Steinar Rønnevik En favoritt både blandt bier og Elever !(Jysla Godt)

 

Jeg går jo som sagt på Hauge videregående skole som er en tilrettelagt skole for oss som har sklidd litt ut av systemet, kanskje med en rusbakgrunn og eller psykiske diagnoser som hindret vår veg i vanlig skolegang.

Denne skolen har virkelig vært til stor hjelp for meg, for søren. Jeg har 4.1 i snitt, når tid hadde jeg noengang så høyt i snitt på skolevegen min da? Aldri, faktisk.

Og jeg har jo en hel haug kjekke lærere som har bidratt til denne suksessen min og fulgt meg på min veg videre. Steinar Rønnevik , han er en av mine flere favoritter , men ikke si det høyt !

Steinar Rønnevik han begynte med å produere sin egen honning egentlig først ved at han ville ha noe å gjøre på også bryr han seg veldig om naturen og insektene.

“Jeg måtte ha noe å finne på, og tenkte om jeg skulle begynne med dykking igjen. Men så nei jeg gjorde ikke det så da gikk jeg på jeger kurs , og lurte på om jeg skulle kjøpe våpen men så tenkte jeg at nei jeg begynner rett og slett med bier!” Steinar Rønnevik. 

 Vi ler godt!.

“Og da begynte jeg på biekurs, så fikk jeg tak i 2 kuber og det er vel nå 6 år siden.”

Vi sitter inne på skolens gamle kafeteria og har en koslig prat så spør jeg han om han har noen spesiell utdanning her, eller om han er selvlært.

Han svarer:

“Alle må gå på ett birøkter kurs for å få lov til å starte med dette her.”

Men han har ikke bare ett birøkter kurs i bakhånd, han er faktisk også utdannet kokk, og han jobber på Hauge videregående skole som resturant og matfag læreren min. Han er kjempe flink i dette her med mat noe som bringer frem store fordeler når det kommer til matlaging, rutiner, smak og honningen generelt.  Han er også utrolig glad i natur og han viser stor omsorg for alle levende organismer. Også er  han utrolig glad i biene sine,  og har også enormt stort hjerte for de. Det ser ut til at bienes velferd er en av de større prioriteter. Etter hva mitt syn møtte når vi besøkte to av hans bikuber hvertfall. Fy søren så flott ! Han har jo holdt på med dette en god stund nå, og har hatt bikuber på litt forskjellige steder.

“Dette er vel den 7 ende sesongen, tenker jeg.”

“Jeg har hatt frem til nå  hatt kuber på to steder , 1 i sveio der var det hovedsakelig lynghonning også har jeg hatt 5-6 kuber i sandvik ved sandvik camping. Der har de slik helårs honning, alt som de samler av nektar fra seljå springe til lyngen har sluttet av avgi nektar .” – Steinar Rønnevik. 

Jeg kan ikke hjelpe meg for å spør , selv om man egentlig har fått ett veldig godt svar tidligere: ” Hva er det som egentlig skiller din honning , fra den på hyllen i butikken? ”

Han svarer på en morsom måte:

“Honningen min er jo produsert fra alle mine flotte damer” ( refererer til biene ).- Steinar Rønnevik

Som nevnt tidligere har steinar rønnevik ett stort hjerte for omverden og alle levende organismer , som bidrar til at han ønsker å hjelpe de her pollinerende insektene. Uten de vil menneskemengden møte store problemer. Bier og Humler pollinerer blomstene ved at de samler nektar. Og det er i grunn dette med å ivareta denne driften,  som driver Steinar Rønnevik. Og at Han liker veldig godt å være ute i naturen. Vi skulle nok hatt en god del flere som han etter min mening.

“Det er bare det at jeg liker å være ute i naturen, også har vi dette med at insektene holder på å bli utryddet. også er det for polinering.”- steinar Rønnevik.

Han har  hatt en hytte  der hvor kubeene sto rett der ved han bodde, sier han. Og at dette blir et fremtidig mål.

“Det var veldig kjekt når jeg hadde en hytte og kubene sto der jeg bodde. Det har jeg ikke lenger, men det er jo også ett mål og få til i senere tid.”- Steinar Rønnevik.  

 

Jeg selv er ikke så flink av meg at jeg passer på at insektene ikke blir utryddet. Jeg har nå klart å drepe blomstene mine, som faktisk har fulgt meg igjennom tykt og tynt igjennom rushistorikken min levende til alle tider. Men nå, nei nå har jeg klart det. Og jeg aner ikke en gang hva. Men jeg har blitt flinkere å slippe ut insekter som kommer seg inn i boligen min da, i stede for . ja . Du vet!

Steinar Rønnevik sin honning , den har blitt merket med en ubegrenset holdbarhet ! Det er første gang jeg har sett dette før faktisk.

Her har han ubegrenset holdbarhet fordi det hele er naturlig fremstilt , og de inneholder kun de stoffene som biene produserer til nektaren.

Det er de stoffene som biene produserer og tilsetter i nektaren , og som også gjør at det blir honning. De har funnet honning i den gamle egypten , pyramidene .” Sier Steinar Rønnevik. 

I gamle Egypt ble honning blant annet brukt i balsamering. I Roma, på Julius Cæsars tid, var honning en verdifull vare og et akseptert alternativ til penger og gull, blant annet for å betale skatt. I dag brukes honning hyppig som et sunt og godt søtningsmiddel i teen, og når man kjenner seg litt tufs og småforkjølet.

Honning er en virkelig eldgammel mat. Spor av dette stoffet er funnet i svært eldgamle fossilfunn og til og med i gravene til populasjoner som levde for tusenvis av år siden!

 

1. Honning har ingen utløpsdato

I motsetning til all annen mat, har honning den fantastiske evnen til å bevares over tid , og hvis den oppbevares under vakuum, nyter den et nesten evig liv. Det kan bokstavelig talt forbli spiselig selv i årtusener. Beviset på dette er gitt nettopp ved det faktum at noen historikere har funnet små mengder honning inne i egyptiske graver og bare tenk … fortsatt spiselig!

 

Honningens evne til å bevares over tid har vitenskapelige forklaringer. Det er faktisk et stoff som slett ikke er gjestfritt for spredning av bakterier som vanligvis trenger fuktige omgivelser. Honning er et lite fuktig stoff siden bier bruker en slags ventilasjon for å sikre at alt vannet som finnes i stoffet fordamper. Dette forhindrer dannelse av mugg eller bakterier over tid. En fantastisk prosess!

 

2. Det er feil å ha honning i kjøleskapet

Hvorfor ha honning i kjøleskapet hvis den har evnen til å holde seg intakt i årtusener? Honning blir ikke dårlig , dette er dens naturlige disposisjon. Oppbevaring i et kaldt og fuktig miljø som i et kjøleskap kan endre smak og kvalitet. Videre favoriserer og fremskynder spesielt kalde omgivelser krystalliseringsprosessen. I kjøleskapet kan honningkrukken din absorbere fuktighet og bli ødelagt.

Og ikke minst kommer den med en bruksanvisning! Honning må ikke gis til barn under 12 måneder.

Dette er fordi det kan inneholde sporer som kan utvikles til botullisme- bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme. Derfor skal også foreldre, eller andre som har spist honning ha veldig god hygiene etter å ha spist det. Jeg synes det er ekstremt flott at han setter dette på som merkad på glassene sine.

Snakk om søte glass og kul logo!

Han har to forskjellige typer størrelser også har han en pollenrik Haugesunds honning, og en tredje sort som heter sandevikshonningen.

Her er Haugesunds Honningen som jeg selv har hjemme. Hans flittige bier sanker inn nektar fra alt som blomstrer fra mars til oktober i havgapet på Kalland nord for byen. Fra Svaberga i viksefjorden til toppen av Brattafjell finner de dette “gullet” som gir deg hint av salt og friskhet fra fjord,skog,mark og fjell. Denne gir deg sommerfølelsen.

Og det som er så rart at før jeg leste dette på glasset så tenkte jeg i det jeg spiste en skje , som jeg gjør hver morgen av denne her for alle de gode næringsstoffene man finner i dette. Så sa jeg til meg selv at denne minner meg om gode sommer tider fra barndommen.  I det jeg satte den på tungen så flashet det minner med denne smaken som er så gode fra min sommer tid fra barndommen. Det er noen av de beste minnene jeg selv har. !

-. Honning som er produsert av birøktere og deres bier er 100% naturlig.” Sier Steinar Rønnevik. 

Jeg spør Steinar Rønnevik om hvilke mål han har, om han har noen fremtidsplaner for denne nydelige honningen ?

“Det er bare for hobby, og for å dele med venner og bekjente. også har jeg gjerne ett mål om at jeg skal få kunne åpnet en liten butikk eller utsalg hvor jeg skal selge det ,og andre ting jeg produserer. og lager. Jeg liker godt å lage mat til andre !”Svarer Steinar Rønnevik. 

Jeg har alltid lurt på om honning er bedre enn sukker, og på hvilken måte er det bedre. Dette får vi besvart veldig godt her.

“Sukker er karbohydrater., og det er jo honning også, de gir samme kalorimengden men alikevell inneholder honning så mye andre naturlige næringstoffer som er bra for kroppen som antioksidanter. “- Steinar rønnevik.

 

Han legger til ett godt tips for oss som ønsker å bytte ut sukkeret med honning for å bli litt sunnere:

  • “Det som er veldig viktig når man skal blande det inn i sammen med te og slik må det ikke være glovarmt, ikke være 80-90 grader. Kanskje ikke mer enn 60 grader for ellers dreper det alle de viktige stoffene som er i honningen.”- Steinar Rønnevik. 

Han Legger til : ” Det har jo netopp vært på nyhetene at 70-80 prosent av hopnningen som er å finne i norske  butikker er importert i fra andre land, og er egentlig bare sirup og tilsatt noen smakstilsetning og det må folk være ops på. Norsk honning kjøpt av en birøkter er det beste og det tryggeste, det koster selvfølgelig litt mer.”– Steinar Rønnevik. 

Men jeg personlig, vil si at det er definitivt verdt det selv om man må betale litt mer, så får man EKTE honning. 

Men det vil jeg jo si er verdt det om man da kan få ekte honning for en bitteliten sum mer, i stede for sirup med smakstilsetning så sier jeg bare go for it, man bruker jo ofte honning for å slippe de her tilsetningstoffene og de negative sidene med sukker feks som meg selv.

Tor Johnny Lillebakken ( Kokk) Anbefaler Denne Honningen. Vi har også intervjuet han for å høre hans meninger. 

Her står jeg med Tor Johnny som også er utdannet kokk, og jobber som lærer på resturant og matfag vg2 på Hauge Videregående skole. Dette er også en av våre gode lærere som er utrolig flink å undervise og lære bort, og i tilegg ha tolmodighet til slike som oss.

Jeg spør han hvordan han kjenner Steinar Rønnevik, de kan faktisk gå en stund tilbake i tid  til da de jobebt i offshore . Og da forteller han :

“Han kjenner jeg først og fremst i fra offshore, vi jobbet jo sammen i offshore og der fikk jeg jo bli kjent med han littegrann der.”

“Også har vi jo jobbet sammen her på Hauge videregående skole.” Tor Johnny Lillebakken.

Han Synes Steinar er en hyggelig herremann med ett stort hjerte. Det er noe han Steinar er vel kjent for så er det omsorgen han har for både andre elever, lærere og andre små skapninger på jord.

“Steinar er jo en hyggelig herremann, med ett stort hjerte! “

“Jeg har smakt den fantastiske honningen, og jeg er jo veldig glad i den honningen der. Jeg har sett når han holder på og jeg har sett hele den prosessen hvordan han hoplder på og hvor mye arbeid han legger i det. Og det er veldig mye altså. Så jeg kjøper jo altid honning av Steinar når han er klar med den om høsten. Fordi det er fantastisk å ha på en ny fersk brødskive !”- Sier Tor Johnny Lillebakken. 

Ønsker du å prøve denne nydelige honningen han lager så kan du faktisk få en mulighet til det nå, jeg legger ved informasjon under her.

Jeg håper du likte dette innlegget /Artikkelen det ble til. Det var virkelig en hyggelig artikkel å skrive om. Noe så godt og positivt er alltid gøy å skrive om. men denne artikkelen skilte seg veldig ut i forhold til hva jeg ellers skriver om. Og dette fordi jeg bare måtte dele denne honningen og intervjuene fordi jeg elsker denne honningen som han lager ! Og synes at den fortjener en del oppmerksomhet. Jeg deler stortsett ikke slike innlegg, så det bør si sitt alene !

Like du innlegget? del gjerne så blir jeg kjempe kjempe glad. Dette er ikke betalt annonsering ! Det er kun fordi jeg syntes det måtte deles av hele mitt hjerte.

har du spørsmål så legg gjerne igjen en kommentar, eller ønsker du å legge igjen en fin kommentar bare for å være snill så setter jeg utrolig stor pris på det også ! Spesielt !. <3 Så vil jeg ønske dere alle en meget fin dag videre.

Stor KLem Fra LuckyLuka.

2 kommentarer
    1. Den beste honningen jeg noen gang har spist. Jeg kan si at Steinars honning også har nådd Tunisia. Jeg anbefaler av hele mitt hjerte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg