Folkestyre liksom – Direkte Vas – Politikken flyter på Falske premisser.

 

Folkestyre liksom- Direkte Vas- Politikken flyter på falske premisser.

(Artikkel skrevet 30-31 okt. 2023.)YTRINGs Frihet.

Jeg har ikke fått til å blogge så mye i det siste, det kan jeg gi mange gode ynskyldninger på. Men det er ikke det jeg har tenkt å gjøre nå.

Nemlig fordi jeg har noe viktig  å skrive om. Noe jeg bare MÅ få ut nå. Og det er ganske sterke meninger jeg har her. Men tenker so be it. Jeg har det vondt. Det gjør vondt inni meg. Jeg vet jeg kan gjøre det bedre for folket om noen bare lytter. Eller jeg får den etter stolen å sitte i. Hadde de bare gidde og hørt etter. Hadde folk rundt oss hatt det så mye bedre.

Det gjør vondt inni meg , stikket hardt , når jeg ser og hører ,og prater med alle som sliter i dag. Jeg må si noe. Bør jeg ? Det er en annen sak. Og en sak for en annen gang.

Jeg leser støtt og stadig om alle type økninger, pris, skatt,avgift,leie, lån, renter. Og skoler som elevene sitter og skam fryser på, der elevene blir sendt hjem fordi de må på toalettet. Nemlig fordi toalettene er ødelagt. Drap, polti skyter en person, bortføringer, ungdom banker ukjent fyr på gata. krig.  Og tenker på all elendigheten, ja det fins nok av elendighet rundt oss. Så min shitt er liten på jord i forskjell.

Nå er det på tide å skrive noe som gagner hele befolkningen, og ikke bare lille meg.

Politikken i  Norge , den er ikke skikkelig.

Folkestyre, vet du hva det er ? google det. Jeg skal gjøre det.

Demokrati, også kalt folkestyre, er en styreform hvor folket har direkte eller indirekte innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Kjennetegn ved demokrati er frie valg, flertallsstyre, retten til å være uenig med flertallet, og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas.

 

Og ett demokrati det har to vinkler, man har indirekte folkestyre og direkte folkestyre.

Vi i Norge har indirekte, det vil da si at vi later som at det folket har og si, betyr noe.

Når folk snakker stygt om deg, men ikke direkte, da blir det indirekte. Det er falskt , og mystisk /hemmelighetsfull. Vekker mistillit. Og avsky.

Så vi lever på falske standarder. Og politikken flyter på falske premisser.

Politikerne skal nemlig være folkets talspersoner, i som en advokat ville vært en sterk politiker.

Men det virker som de glemmer litt ut hvem de er der for noen av de.

og regjeringen har ett folk , de må ta ansvar for. Vi er ditt folk kjære regjering.

Bare se for deg en familie, som tar til seg en hund. Og skal ta ansvar for den hunden, men klarer ikke helt å gjøre det på tvert imot, så går hunden løs, og får ikke det den trenger, hunden blir fibrilsk av frykt og nerver og begynner å gnage på alt den ser fordi den får ikke mat, og dekket behovene sine.

Regjeringen er denne hunde eieren. Bare for å legge det på spissen liksom.

Det å ta ansvar, er utrolig viktig. Ta ansvar for folket , viss dere velger å gå inn i regjeringen gjør det av de rette grunner.

For nå sliter folket ditt, folket er satt på spissen, derfor setter jeg regjeringen litt på spissen nå.

Og karmøy kommune, kjempe jobb!” For uten om alt dette att og frem greiene, vi må vite hva vi har å forholde oss til. Vi vil ikke ha en ny omkjøringsveg. Folke styre indirekte vil vi heller ikke ha.

Jeg vil ha folkestyre direkte ! Vet du hvorfor ?

Du går inn på en facebook side, og der står det at 70 % av befolkningen ønsker omkjøringsveg, 30% ønsker ikke. Og du tenker, javel så de setter i gang å bygger en omkjøringsveg, 70% ønsket, men det er ingen som har spurt meg, eller min nabo, eller den familien omkjøringsvegen løper tvers igjennom. Da ville meningsmålingene vært en stor del annerledes.

Vi ønsker å ta del i avgjørelsene , om vårt samfunn, våre etterkommere, og økonomi avgjørelser. Vi ønsker ikke å bli putta bak gardinene, forhenget, der vi bare får 10% av årsaken, sannheten, mens resten går forbi oss og vi skal stemme ut i fra dette her? Neitakk.

Dra opp forhenget, vi oss hele sannheten, så kanskje vi i Norge , av norges befolkning overasker regjeringen med en He……. god løsning på problemene. Men uten at det skjer, sitter vi fast i en ond sirkel der det støtt og stadig går ut over de som har minst.

Og de som har mest de får mer, ja selvfølgelig .

Og jeg tenker på belønnings systemet, vi alle burde satse på, som vi har kommet frem til og satt opp.

Vist kommunen vil at folk skal LYKKES – Siden mottoet til Karmøy kommune er: “Kommunen som vil at du skal lykkes. ”

 

Så bør de satse på å lytte til befolkningen, spør :” Hva trenger du”? At vi gjør for DEG og dine. ?

Og Belønnings systemet det går ut på en ettervern landsby, der du har personal med sosionomer, psykologer, og helsevesen ett skikkelig sikkerhets nettverk som ikke blir brukt imot deg senere tid.

Vi dropper den” alt du sier kan og VIL bli brukt imot deg”, til offentlig tjenestemenn, som er hele kommunale nettverket man må ta imot hjelp i fra, om man sliter.

Og i denne ettervern landsbyen skal de levere prøver, ta utdanning, få god hjelp, og samtidig som de leverer rene prøver på ett tidsskjema på ca 6 mnd, 12 mnd,. 1,5 år osv. Så vil en viss prosent andel av gjelden som  man opparbeidet seg i rus og der man var psykisk syk og ikke tilregnelig. For at alle skal få en sjangs i livet , og vi ikke skal miste enda flere, så er det super viktig at vi faktisk blir hørt nå. Fordi folket vårt blør, desperasjon, frykt, traumer, økt kriminalitet, frustrasjon , økt psykiske lidelser i samfunnet, utagerende ungdom, ungdom som slår ihel vilt fremmede på gata. Ja det skjer rundt oss, mange forsvinninger, dødsfall , krig, neimen det er galskap på jorden vår kjære regjering. ! Se deg rundt. Åpne opp øynene ! Alt kaos er skapt av økte priser og utgifter og alt for lave in kommende av stønader.

Stønadene , de stoppet helt opp, på  nav. Når internett var en kjempe luksus vare, og ikke tatt med i utregningene til nav sine stønader om hjelp økonomisk.

I dag er vi totalt avhengig av elektronikk, og internett, og hvem sin feil er det? Staten. Hvorfor spør jeg da, skal  man ikke få dekket internett på lik linje som helse hjelp?

Og for å minske forskjellene blandt folk, og for å henge med den store økningen i utgifter , må det drastiske endringer til, og dette er det staten som har stelt  i  stand. Rettere sagt ett par politikere, men skal ikke navngi folk offentlig, der går grensen hos meg.

Men Når en har fått innvilget stønader hos nav, aap, trygd, uføre. ol Så er det skuddsikre solide dokumenter på hvorfor vi må ha denne hjelpen, det er ikke så lett å få det at det gjør noe.

DET ER VELDIG VANSKELIG, og må foreligge solide dokumenter på at de ikke kan jobbe for å få det. Og hvorfor skal ikke da de da ikke ha nok å leve for i måneden?

Jeg har regnet på det, minste satsen og nå skal du se her.

90.000 kr bruker en vanlig person på mat i året. 7500 i leie utgifter, som er veldig billig blir 93.000 ish kroner i året. Da er man 15.000 på minus iforhold til minste satsen vi har i norge, og det er laaaaaaang under fattigdomsgrensen , aap når vi tar etter skatt, og det skal regnes ut i fra etter skatt ikke før, fordi de 3000 +- kr hver 14 dag nav tar i utrfegningen , de har vi ikke fast i mnd, de går til staten.

93.000 i husleie + 90.000 til mat, da har jeg ikke regnet med strøm, og andre diverse utgifter internett og telefon utgifter. Så er vi allerede 15.000 kroner på minus vi som går på aap.

Og da får du ett stort bilde av hvor drastisk den økningen må være for at vi skal utrydde fattigdom, og aap er en luksus vare i forskjell til livsopphold som er på 5700 kroner her på Karmøy. 1 utbetaling i måneden.

Nei jeg er helt i fra meg, helt ute av ord. Fordi jeg har så stor empati og omsorg for folkene rundt meg, i hele Norge. Og jeg ser hvor mye folk sliter om dagen.

Hvor mye må man tjene for å være fattig i Norge?
Fattigdomsgrensen i Norge er beregnet til 247 000 kroner, ifølge EUs indikator. FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60 % av medianinntekten. 
Jeg anslår at FN tar helt feil, og tenker at de må opplyses om hvor  mange som faktisk lever på under halvparten av den grensen. Og lese seg opp på hvor mange som bruker frivillige i dag fordi de er langt under grensen.
Jeg blir bare lei meg, når jeg ser hva som har blitt til her i Norge, fine gode Norge, som skulle være det tryggeste landet, rikeste. Og det beste!
Snart kan vi ikke gå trygt ute i gatene,. oi. ja nei der er vi vist kommet til. Lurer på når staten , og Karmøy kommune skal se at nok må være nok?
Slutt å rane folket, og la folket ha litt gnist igjen å leve for. ! Sier jeg bare.
Beklager , men beklager ikke! På vegne av vårt godeste samfunn ! Sier jeg i fra nå, at nå er det nok!
Og for ikke  nevne lege mangelen vi har i dag , det er vanskelig å få seg til lege.  Hva skjer med Norge ? Står vi for en ny pandemi ? Lurer jeg sterkt på.
For det jeg ser , er en stoooor skummel endring i Norge. Som tar en mørk vending.
Norske borgere bør få gratis tannhelse hjelp.
Og dyrene vår , bør få egenandelskort, fordi det skal ikke gå ut over dyrene denne skremmende endringen som foregår nå. Eiere har dårlig økonomi. Dyr må få helse hjelp. Vist vi får egenandel kort på dyrlege , vil vi kanskje samtidig utrydde løskatter og løshunder.  Flere adoptiv eiere , som har mulighet til å ta til seg flere dyr som trenger eier.
Er du ikke enig ?
Tusen Takk for at du leser innleggene mine ! Kjære trofaste lesere! <3
Jeg har så lyst å bli en del av regjeringen en dag, og ta skikkelige Takk ! Og rydde opp. Folket har rett til en stemme, ja men hva er den stemmen god for ? egentlig, med ett “indirekte” folkestyre…Direkte vas.
Denne artikkelen er skrevet av Janne Britt Hansen Liknes. 30-31 oktober 2023.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg