barn med ansvar for hund, hjemmelekser til dere fra meg

KLISS KLASS KLEGG!

Ut på tur aldri sur #headsett #musikk. 

Når vi våknet i dag, lagde jeg frokost til min kjære beste lillebror. Tok en kopp kaffe, så kledde jeg på meg og hundene med selen.

Så gikk vi tur i regnværet! Elsker det! 

Satte god musikk på ørene, og så gikk vi lang tur.

Jogget litt også, det gjør vi hver tur slik at hundene får utløp. Hunder trenger jo å få utløp, å bruke energi.

Så vi går ofte turer og hopper hinder, og klatrer i fjellet og opp over bakker, de går Vi opp og ned i, og noen ganger løper vi. 

Men når vi kom hjem så er de jo klissblaute og må tørkes.man skulle tro det var derfor de var en absolutt klegg.

Men det er det ikke ..

Til og med i mens jeg skriver nå, så har jeg hundene oppi fanget, og det er rett og slett for at veranda døren står open!

 

Ikke for dem fryser, men reagerer og blir en absolutt klegg så lenge dørene står open.

Når jeg lukket døren, så fant jeg godt teppe til de, selvfølgelig etter at de var tørket med håndkle så de ikke blir syk eller får ørebetennelse. 

Gullene vår <3

Hehe se hvor KLISS KLASS bløte de er i bildene over det siste da.

Slipp meg inn! Hehe. Men det var godt å komme seg ut å gå tur. Tenker å gå tur hver morgen,middag og kveld. For min del og for dyrene sin del.  Det er så deilig når dyrene har alt de trenger, det er helt fantastisk. Det gjør meg gode å vite at de har det bra. Dyr er et familie medlem, som også trenger omsorg å stell. 

Ser det er mangen som slipper ut barn med store hunder, dette synes jeg absolutt ikke noe om. Uhell kan skje, skal da barnet leve med det uhellet bare for de voksne ikke gidder å gå ut med ansvaret de valgte å ta til seg?

Barn blir veldig traumatisert,og husker i voksen alder godt om hunden deres skulle havnet i en slosst kamp med en annen hund. 

Jeg var voksen, og skjelver bare av tanken på hva som hendte en gang jeg gikk med en stor rottweiler hund.  Ingenting jeg kunne gjøre heller, da hunden ble bitt over øyet av en staff. Den slipper jo ikke talet, hunden måtte sy flere sting stakkar. Og det er ikke noe jeg ønsker å oppleve igjen, men om barn går tur med hunder så kan alle havne utfor en slik situasjon igjen. Spesielt når de andre hundene kan bli aggressive , og barnet går med en hund som er sååå “snill”. For når den aggressive sender ut signaler om kamp, så smitter det over på selv den snilleste hunden. Og voksne bør tenke seg om før de får seg dyr, om det er noe dem klarer å følge opp. Jeg vet alle tror barna sine er de flinkeste,smarteste og diverse, men barn er fremdeles barn.  Mn skal ikke utsette barna for traumatiske opplevelser , man skal skjerme barna for slike situasjoner. 

Anyway, håper folk tar det til seg. Rart at når en sier det, så tar de det ikke til seg.men sier man de kan få bot , da når det gjelder penger tar folk det til seg.  Mn hva med barnets beste? 

Det er veldig mange flinke foreldre og, ikke misforstå, men har opplevd så mangen barn allikevel som lufter svære hunder. Selv om hunden er liten eller stor, finnes det større og mindre hunder der ute som sender aggressive signaler og da går alt aldeles galt. 

Det tar oss voksne flere år å vite og vokse oss til kunnskaper om sitt eget dyr, ikke forvent at barna skal eie den kunnskapen. Og imenst de lærer så vil de feile ,ikke utsett dem for den type feiling. For den feilen kan koste dyrets helse/liv, og barnets mentale tilstand blir preget av traumer. Det er en grunn til at barn ikke skal ha barn, for de er ikke ferdig utviklet til å kunne ta ansvaret for et barn.  De skal ikke måtte ta ansvar for liv, når de ikke enda har utviklet seg til å kunne ta ansvar for sitt eget liv, det er foreldrenes ansvar. Hadde virkelig behov for å videreformidle dette for jeg ser stadig flere å flere. 

En god forelder kaster ikke et så stort ansvar på barn, feiler de det ansvaret kan det ødelegge mye for barna i fremtiden om selvfølelse og motivasjon osv Psyken. PTSD, er en lidelse som er heftig og  som  kmmer av traumatiske opplever,stress. Pos-traumatisk stress lidelse.  Det får man i oppvekst. Man bør ikke legge for mye press, stress, og ansvar over på barn la barna være barn, så skal de voksne ta seg av alt det. Det er en del av den tryggheten en forelder skal kunne tilby barn. Trygge rammer, stabilitet,økonomi,kjærlighet,ros,#fylle koppen. Lære om rett å galt. Følge de opp , være der, gi dem gode opplevelser, skjerme dem fra dårlige opplevelser,stressende situasjoner og traumatiske ting, og lære dem om realiteten, lære å ta litt å litt ansvar ,men slettes ikke for det en forelder har valgt å dra til hus. Der skal forelderen være et godt forbilde å ta ansvar for sine egne handlinger, samt lære barna å ta ansvar for sine egne handlinger ,vise at de voksne gjør det, Er den beste måten å lære det ansvaret på. Etter min mening. 

Uansett, nok om den saken. Håper folk har ellers en god dag i dag. Det er regn vær men det behøver ikke å stoppet smilet våres for å våkne opp. 🙂 

 

HJEMMELEKSER TIL DERE!

 

Å høre musikk på ørene , mens en er ute å går tur, svinge seg rundt og å synge med menst en ser seg rundt og nyter den rene luften og luktene og er tilstede i nuet, det er den beste følelsen en kan ha. 

La det være hjemmelekser ! Fra meg til dere! 

Vær i nuet, stopp opp å tenk:” fy FAEN hvor godt vi har det nå!” Kjenn på følelsen og smil! Våg å være lykkelig å ha det bra! Alle fortjener dette! 

Ønsker alle en super duper fantastisk flott dag, og selvfølelse! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg