Ostekake og Planter(sparetips) ,livet er ikke det samme uten.!

Jeg baker ostekake,lager YouTube video.

God morgen, og litt god dag !

Jeg har sovet lenge fordi jeg var ikke i seng før 04:00, da jeg begynte på ostekake i natt slik at siden den skal stå over natten kunne jeg sove for å så fortsette igjen neste morgen.

Når jeg lager YouTube video, er det alltid ting jeg nå justere på, prøve ut , før jeg begynner å bruker ingrediensene , fordi jeg kjøper bare til  det jeg skal lage. Akuratt nok , så har ikke råd til å feile så mye med oppskrifter.

Og da har jeg holdt på med det en god stund, så begynte jeg. Og det hele har gått ganske supert, og i dag gikk alt fint.

Helt til jeg skulle sette den i kjøleskapet, da ser jeg at geleen begynner å renne ned og ut.

Så jeg ber til Gud , tenkte at det var bare det som skulle mangle nå. Alt gått knirkefritt så da måtte det jo være noe som ødelegger alt.

Men jeg ba til Gud, og de bønnene ble hørt, geleen som rant har stivnet slik at det satte en god stopper for resterende. !

Herlig ! Helt fantastisk egentlig for jeg har så sykt behov for at det skal gå bra.

Og så nå venter jeg bare på at det skal stivne alt sammen, 1-2 timer tar det ca.

Hvem hadde trodd at ostekake skulle ta så lang tid å lage.

Jeg har brukt 2 timer i går, så skulle den stå over natten , og så brukte jeg 30 minutter k dag, så skal den stå i 2 timer på kjøl også.

Så det er en lang prosess,men også en hake fin prosess.

Det å kose seg med å lage kake , dette er den type kake du bare kan  ta alt med ro på og bare kose deg med.

Og nå gleder jeg meg sånt til å pynte da, harrefred jeg har kjøpt mye godt til pynt.

Legger ut videoen senere når det er ferdig ser er også oppskriften jeg bruker og fremgangsmåten.

Jeg har skifta jord på plantene og kjøpt to nye.

I går handlet jeg , plante jord og to nye planter.

Jeg husker ikke hva den andre heter men hvertfall aloevera som jeg elsker og har sagt jeg skulle ha lenge nå.

Fordi aloevera er det eneste jeg kan bruke som ikke skade huden min. Jeg får av og til noen enormt såre utslett i ansiktet.

Ved siden av aloevera planten i collagen min, der du den andre nye planten min. Den er ganske fin synes jeg.

Jeg var litt redd for å skylle plantene med vann i dysjen , etter som jeg rev opp røttene og satte de i vann til bløt og så skylte de og skifta jord og vannet de på nytt i nye potter. Var jeg redd de skulle få vondt eller mistrives.

Men det ser ut til at de likte dette, og den ene har jo stått ute på grunn av små fluer som krydde oppi planten.

Flere av de , for de smitter over.

Så det er mye derfor jeg skifta jord, de har stått i den samme jorden trangt på grunn av de har vært med meg i mitt rus liv og mye flytting så de har gått igjennom mye de plantene der ja.

Når jeg handla mat i går.

Ja, man får til akuratt det man vil skal jeg si dere.

Jeg festa sekken med plante jorden oppå pakka gjerdet , bakpå sykkelen.

Og en bærepose rundt sykkel setet, og tre på en side av rattet og fire på en annen side og noe i hånden.

Jeg gikk å leide sykkelen hjem , det var ganske tungt og holdt på å flagre på sykkelen flere ganger.

Men om man virkelig trenger det så får man det til da.

Når jeg kom hjem med varene , måtte jeg jo pakke inn i kjøleskapet og frys.

 Og det var ikke bare ,bare det  Fordi det var så fult i kjøleskapet og fryseren fra før av. Men jeg fikk det til helt til slutt

Så var jeg innom Elkjøp også, handlet litt forskjellig jeg trengte.

Den håndmikseren betalte jeg 99kr for bare, og så den andre urte kverner betalte jeg 199 kr for , så jeg syntes det var mega kupp. Støvsuger poser derimot var veldig dyrt for 5 poser. Harrefred så dyrt! Over 200 kr ! Og så måtte jeg ha nye duft til støvsugeren som man støvsuger opp og denne luktet så godt. Vadendel luktet den som , om jeg sier det rett nå da. Uansett forstår dere hva jeg skal frem til. Hehe. Alltid slitt med å uttale det ordet der. 

Sparetips:

Når jeg handler mat, og kjøttvarer så bruker jeg å porsjonere det i ca. Det jeg spiser.

Da tar jeg brødposer , og åpner hver en eneste pakke med kjøtt ,brød ol.

Legger nok til en og to porsjoner i en brødpose.

Etterpå klemmer jeg ut alt luften , og knytter så langt jeg kommer inn til kjøttet,/brødet.

Så klipper jeg av det som er ekstra av poser etter de er knyttet igjen for å spare plass.

Jeg kaster aldri mat, og ofte spiser jeg rester neste dag for å ikke kaste det. Ellers gir jeg bort det som er til overs av ferdig laget middag ,til noen som har lyst på middag.

Det er så dumt når man bruker kjøttvarer, timer en hel pakke koteletter, for då å spise to stykker liksom. Og legger resten i kjøleskapet så blir det liggende til det må kastes. Siden det ikke kan fryses igjen etter at det er opptint.

Kjøtt holder seg godt i frysen, og så lenge nedkjølings prosessen, fryseprosessen er gjort rett skal det holde seg veldig lenge i frys.

Det må bare fryses ned før det går ut på dato.

Snakk om måneder til ett halvt år. +-

Så kjenner man jo også på kjøttet som skal spises.

Før man tilbereder det, om det lukter surt eller ingen lukt. For kjøtt STINKER ,når det er surt.

Nå begynner det å merke seg tiden for å ta kaken min ut av kjøleskapet for så å pynte den.

Jeg har kjøpt : kiwi og jordbær.

Jeg har plukket blåbær som er sinnsykt gode ,sammen med klassen  som jeg kasta i frys.

Det eneste man kan bruke på ostekaken, som er fryst er faktisk blåbær.

Alle andre frukt/druer/bær  og slikt må være ferske ellers blir de vassen.

Blåbær er ganske fine, og beskytter seg selv ganske bra. Og inneholder ekstremt mye antioksidanter!.

Også har jeg sjokolade som er raspet , og sal lage litt sjokolade pynt. Dette ser jeg frem til !

Når kaken er ferdig skal den serveres i basen til en hjelpende hånd Haugaland. Jeg synes det er en fin plass å sette kake på bordet, for da får jeg servert den til noen som fortjener den.

Og i tilegg får jeg feedback, på hvordan kaken var osv.

Kjempe kjekt, og vi spiser der nede, koser oss.

De jobber jo så hardt der i huset at de må få seg noe sukker innhold. Hehe !

Ellers vil jeg ønske deg en veldig fin dag videre , tusen takk for du lese bloggen min.

Blogger du ? Legg igjen bloggen din på mitt innlegg, også hvor ofte blogger du når du er på topplisten ?

Stoor høst klem fra luckyluka 🤍👍

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg